רוי שיינמן
צילום: שלומי יוסף

כמה טיילור סוויפט משפיעה על הכלכלה במדינות בהן היא מופיעה?

ההשפעה על הכלכלות של המדינות שמארחות את הכוכבת האמריקאית - הכנסות המסעדות ובתי המלון באנגליה למשל חוו קפיצה כה משמעותית סמוך להופעות של הזמרת עד כדי כך שהיא משפיעה על החלטת הריבית במדינה
רוי שיינמן | (1)

טיילור סוויפט היא אחת מהאומניות המשפיעות בהיסטוריה מבחינה מוזיקלית, אבל לא פחות - ואולי אפילו יותר - מבחינה כלכלית. סיבוב ההופעות שלה כבר מזמן הפך לרווחי בהיסטוריה עם הכנסות שמוערכות במעל 1.2 מיליארד דולר, אך הבום הכלכלי שמביאה איתה הכוכבת משפיע גם על המדינות שזוכות לארח אותה.

טיילור סוויפט; קרדיט: פייסבוק סעיף 27א

טיילור סוויפט; קרדיט: פייסבוק סעיף 27א

"סיבוב ההופעות השפיע באופן משמעותי על תעשיית האירוח" אמרה קייט ניקולס, מנכ"לית UK Hospitality. "אני חושבת שההופעות של סוויפט גורמות לכך שהתיירים נשארים זמן רב יותר במדינה ומבזבזים בה יותר כסף. הם מזמינים מלונות ומקומות למסעדות מראש, הם אוכלים ושותים בחוץ וזה משפיע באופן בלתי רגיל על התעשיות באזור".

המנכ"לית הוסיפה כי "בתקופת המופעים הייתה תפוסה במלונות של כ-96%, שהיא גבוהה בהרבה מה שתראו בימים אחרים דומים. ראינו זרימה גדולה של תיירים, ואנחנו יודעים שתיירות מוזיקה, תיירות ספורט ואירועי בידור אחרים מספקים תוספת משמעותית לכלכלה הבריטית".

 

השפעה של סוויפט על המדיניות המוניטרית בבריטניה

טיילור סוויפט חזרה לבריטניה השבוע לחמש הופעות נוספות לאחר שהופיעה במדינה רק בקיץ שעבר, וההערכות לגבי ההשפעה של חזרתה של הכוכבת לבריטניה על המדינה גבוהות.

ברקליס צפתה במאי כי 1.2 מיליון רוכשי הכרטיסים להופעות בבריטניה יבזבזו בממוצע 848 ליש"ט (1,105 דולר) כל אחד, מה שאומר שהסיבוב הופעות יכול לספק תוספת של 997 מיליון ליש"ט, או 1.3 מיליארד דולר, לכלכלה הבריטית הבריטית.

"ראינו השפעה מתמשכת יותר הפעם על הזמנות המסעדות", אמר ג'יימס רוסיטר, ראש אסטרטגיית המאקרו הגלובלית ב-TD Securities. "למשל, ראינו עלייה בנתוני OpenTable, שירות ההזמנות אונליין של המסעדות במדינה, ביוני סביב ההופעות שלה, וראינו עלייה גדולה שוב בסוף השבוע".

קיראו עוד ב"גלובל"

עם זאת, ההופעות השפיעו פחות על תעריפי הטיסות והמלונות, על פי רוסיטר, שהסביר כי עיר גדולה כמו לונדון חווה לעתים קרובות עלייה בתיירות בתקופת הקיץ. TD Securities צופה כעת כי הבנק המרכזי של אנגליה ישמור על קצב הורדת ריבית של לפחות 25 נקודות בסיס בכל רבעון. בתחילת החודש, הבנק ביצע את הורדת הריבית הראשונה שלו מזה יותר מארבע שנים, כשהוריד את הריבית ל-5%.

לונדון; קרדיט: Freepik

לונדון; קרדיט: Freepik

ב-TD Securities אמרו בעבר כי סיבוב ההופעות של סוויפט עשוי לספק דחיפה מספיקה בכדי לדחות הורדת ריבית אפשרית בספטמבר, ההשפעה של סיבוב ההופעות של סוויפט גדולה עד כדי כך.

אירועים גדולים כמו הכתרתו של המלך או ההופעות של טיילור סוויפט מקשים על תפקידו של הבנק המרכזי של אנגליה, שכן הם מוסיפים "עיוותים" לנתונים שהבנק המרכזי מנתח בעת קבלת החלטות על המדיניות המוניטרית, אמר רוסיטר. עם זאת, הוא הוסיף כי סיבוב ההופעות של סוויפט לא צפוי להשפיע על האינפלציה במדינה בטווח הרחוק.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    החיים 21/08/2024 16:41
    הגב לתגובה זו
    תשאלו את טראמפ כמה זה יכול להזיק ? הוא חושב שזה יביא לו מצביעות נקווה שהוא יצטער על הצעד
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.