ביל אקמן
צילום: טוויטר

המשקיעים לא מתלהבים: ההנפקה של הקרן של ביל אקמן מתעכבת

ההנפקה של הקרן הסגורה נדחתה למועד לא ברור. בנוסף, פורסם מכתב בו נחשף שאקמן מתכנן לקצץ את היקף העסקה לטווח של 2.5-4 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ביל אקמן הנפקה

ביל אקמן, המשקיע היהודי-אמריקאי, דוחה את מועד הנפקת הקרן הסגורה החדשה שלו Pershing Square USA למועד מאוחר יותר. הקרן הייתה אמורה להיות מתומחרת במחיר של 50 דולר למניה ביום שני ולהתחיל להיסחר ביום שלישי. כעת ההנפקה צפויה להתרחש מאוחר יותר השבוע או בתחילת השבוע הבא.

ביום שישי הודיעה Pershing Square USA כי היא ממשיכה בתוכניות ההנפקה וכי תאריך התמחור יפורסם בהמשך. מדובר במכה עבור אקמן, שקיווה לגייס 25 מיליארד דולר עבור הקרן הסגורה וכעת נחשף מכתב ששלח למשקיעים בחברה שלו בו אמר כי הוא מתכנן לקצץ את היקף ההנפקה לטווח של בין 2.5 ל-4 מיליארד דולר.

לפי אקמן, המשקיעים העלו חששות בנוגע לעסקה, כולל בנוגע ליכולת של החברה לקנות את הקרן הסגורה שלו Pershing Square Holdings, הנסחרת באירופה בהנחה לשווי הנכסי הנקי שלה. בנוסף, המשקיעים ציינו את העובדה שאקמן רוב הזמן נוכח בחברת ההשקעות שלו Pershing Square Capital Management ואת הנוכחות שלו ברשת החברתית X עם יותר ממיליון עוקבים. 

בנוסף לכל זה, המשקיעים ציינו שעסקה של 25 מיליארד דולר היא גדולה מדי. אקמן מצידו עדיין מביע אופטימיות לגבי העסקה.

אקמן הימר שהמשקיעים לא ייבהלו מדמי ניהול שנתיים של 2% - סכום גבוה עבור קרן מנוהלת אקטיבית, שגובה בדרך כלל 1% או פחות. חברת הניהול של אקמן הממוקמת במנהטן, Pershing Square Capital Management PERSHING SQUARE HLDS LTD  , תוותר על עמלה זו בשנה הראשונה ומתכננת להשקיע 500 מיליון דולר בקרן החדשה.

האתגר לא פשוט. קרנות המניות הפעילות לא ממש זוכות לחסדם של המשקיעים כאשר משקיעים רבים מעדיפים כלים פסיביים כמו קרנות סל העוקבות אחר מדדים. גם שוק קרנות הסגורות, שבהן כספי המשקיעים נעולים, דשדש בשנתיים האחרונות, ללא הנפקות משמעותיות. גודל הקרן אף הוא מעורר תהיות - הקרן הסגורה הגדולה ביותר כיום, של חברת ההשקעות פימקו, עומדת על 6 מיליארד דולר בלבד.

אקמן אוהב את המודל של קרן סגורה משום שהמשקיעים לא יכולים לפדות את מניותיהם. זה מעניק לו שני יתרונות עיקריים: כוח השקעה לטווח ארוך ומעמד של בעל שליטה בחברת הניהול, בזכות תזרים הכנסה שנתי צפוי. חברת הניהול של אקמן, Pershing Square Holdings הניבה תשואה שנתית של 28% בחמש השנים האחרונות, לעומת 15% שהציג מדד S&P 500. עם זאת, מאז הקמתה לפני כעשור, הקרן מפגרת אחרי מדד ה-S&P 500 בכ-4% שנתיים.

"אקמן עשה טעויות, אבל למד מהן. הוא השתפר מאוד עם הזמן", אומר ברין טורקלסון, נשיא מטיס קפיטל, שהקרן שלו מחזיקה ב-Pershing Square Holdings כאחת מהאחזקות הגדולות שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.