סטארבקס
צילום: טוויטר

מנצלת את הירידות: חברת השקעות אקטיביסטית מגדילה את אחזקותיה בסטארבקס

לאחר נפילה של 16% מתחילת השנה, חברת ההשקעות Elliott מגדילה את אחזקותיה ודוחפת לשינויים ברשת בתי הקפה
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה בתי קפה סטארבקס

מניית רשת בתי הקפה סטארבקס STARBUCKS , זינקה ביום שישי ב-7% בעקבות דיווחים כי חברת ניהול ההשקעות האקטביסטית Elliott צברה נתח משמעותי בסטארבקס. בחברת ההשקעות פועלים על מנת לבצע שינויים בחברה שאולי יעזרו למניית החברה לחזור ולעלות. 

הדו"ח שפורסם לא חשף את גודל ההחזקה של Elliott בסטארבקס או האם החברה מחפשת לקבל מושבים בדירקטוריון רשת בתי הקפה. לפני הזינוק ביום המסחר האחרון, מניית סטארבקס צנחה ב-16% מאז תחילת השנה הודות לתוצאות מאכזבות והורדת תחזיות.

רשת בתי הקפה האמריקאית סיימה את הרבעון השני של 2024 עם רווח מתואם של 68 סנט למניה על הכנסות של 8.56 מיליארד דולר. מדובר בפספוס גדול של צפי האנליסטים בוול סטריט לרווח מתואם של 80 סנט למניה על הכנסות של 9.13 מיליארד דולר.

זו הייתה הפעם הראשונה מאז 2020 שבה סטארבקס רשמה ירידה במכירות חרף ניסיונות של החברה להציע הנחות ודילים שונים כדי לפתות את הצרכנים שמגלים יותר ויותר מודעות להוצאות שלהם בסביבה אינפלציונית. החברה דיווחה על ירידה של 4% במכירות בחנויות זהות ברבעון האחרון, בעוד האנליסטים ציפו לצמיחה. בסין, המכירות בחנויות זהות ירדו ב-11%. הנסיגה של הצרכנים הייתה רחבה, כאשר מספר העסקאות הכולל ירד ב-6% ונסוג בכל אחד מהפלחים הגיאוגרפיים של החברה.

המרווחים התפעוליים הצטמצמו עקב ההוצאות הגבוהות בשכר וההטבות לעובדים, פעילויות קידום מכירות ועלויות כלליות ואדמיניסטרטיביות אחרות. ברבעון הראשון, הרווחים ירדו ב-14% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בעוד שהמכירות ירדו ב-2%. "בסביבה מאתגרת מאוד, התוצאות של הרבעון הזה אינן משקפות את העוצמה של המותג שלנו, את היכולות שלנו או את ההזדמנויות העומדות בפנינו", אמר המנכ"ל לקסמן נרסימהן.

זו לא הפעם הראשונה שסטארבקס מאכזבת. בינואר החמיצה החברה את ציפיות הרווח לרבעון הראשון והורידה את תחזית ההכנסות שלה לשנת הכספים כולה לטווח שבין 7% ל-10% מהתחזית הקודמת של 10% ל-12%. בשיחת הרווחים האחרונה, סטארבקס הורידה גם עוד יותר את התחזיות שלה לצמיחה בהכנסות גלובליות למספר חד ספרתי נמוך מהטווח הקודם של בין 7% ל-10%.

ההנהלה צופה שהמכירות בחנויות זהות הן בארה"ב והן בסין ירדו בשיעור חד ספרתי לעומת השנה שעברה. היא חזתה בעבר צמיחה של 4% עד 6% עבור ארה"ב, וצמיחה חד ספרתית נמוכה עבור סין מהרבעון השני עד הרביעי. החברה גם חתכה מעט את תוכניותיה לפתיחת חנות חדשה ל-6% מהצפי הקודם של 7%. המרווח התפעולי צפוי להישאר קבוע, ירידה מהציפייה הקודמת להרחבת מרווח מתקדם.

קיראו עוד ב"גלובל"

גם הרווח למניה צפוי להישאר קבוע לשנת 2024, ירידה מהתחזית הקודמת של צמיחה של 15% עד 20%. עם זאת, ההנהלה צופה שההכנסות יתחילו להתאושש ברבעון הרביעי, כאשר גם הלחץ על הרווחים יפחת ככל שהחברה מיישמת את תוכניות ההתייעלות שלה. המאבק המתמשך של סטארבקס עם איגוד העובדים שלה יכול גם להביא לאי ודאות רבה יותר - עובדים ב-4% מהחנויות שלה בארה"ב בחרו להתאגד, וחלקם פתחו בשביתה בנובמבר האחרון. סטארבקס חידשה את שיחות הסכמי השכר עם האיגוד בשבוע שעבר, ומצפה שהמשא ומתן יימשך לאורך כל השנה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קפה יקר 21/07/2024 23:25
    הגב לתגובה זו
    הקפה עצמו לא משהוא.בתחנות דחק קפה נקי נטחן במקום רבע מחיר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.