מרד הבריסטות: שביתת עובדי סטארבקס מאיימת על מכירות החגים
30 סניפים סגורים ומניה צוללת: המרד של 10,000 בריסטות מאיים להפוך את הקפה של סטארבקס למר במיוחד בעונת החגים
בשבוע האחרון הפכו יותר מ-30 סניפים של ענקית הקפה סטארבקס STARBUCKS לחנויות רפאים. הבריסטות החליפו את הסינרים הירוקים בשלטי מחאה. השביתה, שהחלה כניצוץ קטן בשלוש ערים, מאיימת להתפשט לעבר מאות סניפים ברחבי ארצות הברית.
בקומת המנהלים של סטארבקס בסיאטל, מנסים להסביר שהעובדים כבר נהנים מתנאים מצוינים: 18 דולר לשעה בממוצע, חבילת הטבות נדיבה, ושווי כולל של 30 דולר לשעה למי שעובד לפחות 20 שעות בשבוע. "אף קמעונאי אחר לא מציע תנאים כאלה," אמרו.
מהצד השני, איגוד העובדים, שמייצג יותר מ-10,000 עובדים ב-525 סניפים, מדבר על "אפס השקעה" בעובדים ועל הצעת שכר מגוחכת של 1.5% תוספת - פחות מ-50 סנט לשעה למרבית העובדים.
העיתוי של השביתה מהווה מכה משמעותית לסטארבקס. בדיוק כשעונת החגים בשיאה, כשהקופות אמורות לצלצל בקצב מסחרר של הזמנות, הרשת מוצאת את עצמה במאבק. הפער בין הצדדים נראה כמעט בלתי ניתן לגישור: האיגוד דורש העלאת שכר מיידית של 64% ועלייה של 77% על פני שלוש שנים. סטארבקס, מצידה, רואה בדרישות אלו "חלום באספמיה" שאינו בר-קיימא.
- הרווח הנקי של סטארבקס נחתך בחצי - למה המניה עולה?
- מחיר הקפה מזנק לשיא היסטורי - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המאבק הזה משקף את המתח הגובר בין תאגידי ענק לעובדיהם בעידן שבו פערי השכר רק הולכים ומתרחבים. כשהשכר הממוצע בענף המזון המהיר עומד על 14.50 דולר לשעה, הדרישות של עובדי סטארבקס נשמעות כמו קריאה לשינוי בכל התעשייה.
בינתיים, השביתה מתפשטת. התחילה בשיקגו, לוס אנג'לס וסיאטל, המשיכה לקולורדו, אוהיו ופנסילבניה, וכעת מגיע למיזורי, ניו ג'רזי וניו יורק. כל יום מביא איתו סניפים חדשים שמצטרפים למחאה.
החברה מנסה להמעיט בחשיבות השביתה, וטוענת כי "ההפרעות המעטות לא השפיעו באופן משמעותי על פעילות הסניפים." אבל המשקיעים, שרואים את המניה צוללת, כנראה חושבים אחרת. מניית החברה צנחה ביותר מ-6% בשבוע האחרון, וב-15% בחודש האחרון. סטארבקס נסחרת כעת לפי שווי של 98.9 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה ירדה ב-9% מתחילת השנה וב-8% ב-12 החודשים האחרונים.
- סינופסיס צונחת ב-36% לאחר הפספוס בדוחות
- הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.