לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

מספר נתוני מאקרו חיוביים נוספים בארה"ב
"אחרי מספר נתוני מאקרו חלשים (מדדי מנהלי הרכש, מדד האמון הצרכני ועוד), בשבוע שעבר פורסמו מספר נתונים חיוביים", כותבים יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון. "המסחר הקמעונאי ליבה (ללא דלקים, רכבים ותשומות בנייה) עלה ב-0.9% בחודש יוני (הצפי היה ל-0.2%). הנתון של חודש מאי עודכן ל-0.4% מ-0.2%. לפי הגידול במסחר הקמעונאי, צפוי גידול של 0.5% בצריכה הפרטית בחודש מאי וגידול של 2.% ברבעון השני. הייצור התעשייתי (ללא ייצור אנרגיה) עלה ב-0.4% (הצפי היה לאי שינוי) והנתון של חודש מאי עודכן ל-1%- מ-0.9%. מספר התחלות הבנייה עלה ב-6% ומספר אישורי הבנייה עלה ב-4.3%". גם יוני פנינג, האסטרטג הראשי של מזרחי טפחות, התייחס לשוק הנדל"ן בארה"ב: "שוק הבינוי האמריקאי, שאמור להיות מנגנון התמסורת העיקרי של הריבית לפעילות הכלכלית, מתמיד בסירובו להאט עם הריבית הגבוהה. על פי נתוני ה-Census Bureau, מספר התחלות הבנייה עלה במקצת במהלך יוני, ל-1.35 מיליון. למרות העלייה, הנתון ממשיך להימצא, אמנם, בסביבה הנמוכה של השנתיים האחרונות. מגמה דומה נרשמה בצפי ההתחלות, כאשר מספר ההיתרים עלה מנתון מקורי של 1.38 מיליון בחודש שעבר, ל-1.44 מיליון". למרות הנתונים החיוביים, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב מצנן את ההתלהבות: "חלק מהנתונים בארה"ב בשבוע שעבר היו טובים מהתחזיות, אך זה לא אומר שהמצב התחיל להשתפר, אלא שהתחזיות עודכנו כלפי מטה. נתון המכירות הקמעונאיות הכו את התחזיות, אך קצב הגידול השנתי שלהן ממשיך לרדת. במיוחד של שירותי האוכל".
"בנוסף, בספר הבז' של הפד' העסקים תיארו את הצמיחה כקלה עד מתונה, כמו בדיווח הקודם. ב-5 מתוך 12 האזורים דיווחו על היעדר צמיחה ואף על ירידה בפעילות. בדיווח הקודם במאי היו רק 3 אזורים כאלה. בנוסף דיווחו החברות על הפחתת לחצים לעליית מחירים ממקורות שונים, כולל משוק העבודה". מוסיף זבז'ינסקי.
האם קראודסטרייק ומניות השבבים יקפצו חזרה?
"שבוע לא מוצלח למניות הטכנולוגיה שהחל עם כוונות של הממשל להקשיח את הסחר בשבבים עם סין, עבר להתבטאות של המועמד לנשיאות טראמפ נגד טאיוואן לפיה אמריקה מגינה על טייוואן, בעוד זו פוגעת בעסקי השבבים של ארה"ב, והסתיים בתקלת הענק במערכות המחשוב בעולם בשל כשל במערכת של חברת קראודסטרייק CROWDSTRIKE ", כותבים בבנק הפועלים. "בסיכום שבועי נרשמו ירידות שערים חדות יחסית בשוקי המניות בעולם, בהובלת מניות הטכנולוגיה, בעוד הסקטורים האחרים רשמו לרוב עליות שערים. בארה"ב מדד ה-S&P 500 ירד ב-2% ומדד הנאסד"ק ירד ב-3.7%". במקרה של קראודסטרייק קשה להעריך איך הסיפור יתפתח. בתחום רגיש כל כל כמו סייבר וכזה נוגע לחברה גדולה בעלת מוניטין חזק כל כך כמו קראודסטרייק, תקלה בקנה מידה שראינו יכולה ממש לטרוף את הקלפים, כאשר ראינו את המניה שלה נופלת ב-11% באותו יום ואפילו נשמעים קולות המעריכים שהסיפור ייגמר ברכישה. מנגד במידה והחברה תצליח להרגיע את הלקוחות שלה ולשמר את רובם סביר להניח שהיא תצליח למגר את הפגיעה בה, אם כי כבר עכשיו ניתן לראות את ההשפעות - לקוחות גדולים כמו אילון מאסק והחברות שלו אמרו שהם יפסיקו לרכוש שירותים מהחברה ולקוחות אחרים עוברים למתחרות כאשר המובילה בינהן היא סנטינל וואן סנטינל וואן שעלתה ב-8% ביום שישי.We just deleted Crowdstrike from all our systems, so no rollouts at all
— Elon Musk (@elonmusk) July 19, 2024
"התחלופה הגדולה" וענת הדוחות
"בשוק המניות, אנחנו עדים לתהליך של מעבר הון ממניות טכנולוגיה מנופחות למניות קטנות (small-cap) וחברות שחותרות לרווחיות", כותב אוקטאי קברק, אסטרטג מוצר בחברת ההשקעות Leverage Shares. "חברות קטנות מושפעות יותר מעלויות האשראי, והאינפלציה המתמתנת מחזקת את הסבירות להפחתות ריבית, ואלה הן חדשות טובות לחברות קטנות שזקוקות לאשראי גבוה. עם זאת, הזינוק שראינו בשבוע שעבר במניות הללו הינו לפי שעה תולדה של מומנטום בשוק ולא שינוי מהותי בנתונים הפונדמנטליים של החברות הללו, ולאור החשש מהאטה בצמיחה הכלכלית, ייתכן כי נראה את המומנטום הזה דועך, מאחר שחברות קטנות מושפעות באופן חזק יותר מתנאי המקרו הכלכליים. אם אכן "הרוטציה" תתממש, הדבר עשוי להיטיב עם מגזרים כמו שירותים פיננסיים ומוצרי מותרות, מאחר שעלויות אשראי נמוכות יותר עשויות לעודד עסקים קטנים לקחת יותר הלוואות ולעודד צרכנים להוציא יותר על מוצרי מותרות". לצד אלה, עונת הדוחות ממשיכה לצבור תאוצה. הנה הלו"ז המלא לשבוע: יום שני: לפני המסחר: ורייזון VERIZON . אחרי המסחר: SAP SAP SE , קיידנס CADENCE DESIGN SYSTEMS יום שלישי: לפני המסחר: ספוטיפיי SPOTIFY TECHNOLOGY , UPS UNITED PARCEL SERVICE , ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS , GE Aerospace , קוקה קולה COCA COLA , לוקהיד מרטין LOCKHEED MARTIN CORP , קומקאסט COMCAST CORP , פולאריס POLARIS INDUSTRIES INC . אחרי המסחר: טסלה TESLA INC , גוגל GOOGLE , אנפייז ENPHASE ENERGY , ויזה VISA , טקסס אינסטרומנטס TEXAS INSTRUMENTS . יום רביעי: לפני המסחר: ורטיב VERTIV HOLDINGS LLC. , AT&T AT&T INC , ג'נרל דיינמקיס GENERAL DYNAMICS , GE Vernova. אחרי המסחר: צ'יפוטלה CHIPOTLE MEXICAN GRILL , פורד FORD MOTOR , IBM INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES , ווירלפול WHIRLPOOL CORP . יום חמישי לפני המסחר: אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES , האניוול HONEYWELL INTERNATIONAL , סאות'ווסט SOUTHWEST AIRLINES CO , אסטרה זנקה ASTRAZENECA PLC -US . אחרי המסחר: דקרס DECKERS OUTDOOR CORP , ג'וניפר JUNIPER NETWORKS . יום שישי: לפני המסחר: 3M 3M COMPANY .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
