"סנטינל וואן נסחרת בחסר עמוק, לא מופרך לחשוב ששחקניות גדולות מסתכלות עליה"
שאול אייל, אנליסט ב-TD Cowen: "סנטינל וקראודסטרייק מתחרות ראש בראש. אם נסתכל על הרכישות שסנטינל עשתה בשנים האחרונות אפשר לחשוב שקראודסטרייק מחקה אותה, אבל אני לא חושב כך"
תחום הסייבר היה ונשאר הקטר של ההייטק ושל הכלכלה הישראלית. גם בתקופה בה חברות הייטק מתקשות יותר לגייס כסף, חברות הסייבר ממשיכות לגייס, לרכוש, וגם להירכש - לאחרונה דווח בוול סטריט ג'ורנל על כוונתה של גוגל לרכוש את היוניקורן וויז בסכום אדיר של 23 מיליארד דולר, מה שיהפוך את העסקה (באם תתממש) למכירה הגדולה אי פעם של חברה ישראלית וגם לרכישה הגדולה ביותר של גוגל אי פעם.
פאלו אלטו וקראודסטרייק מובילות
שאול אייל - מאמין בסנטינל וואן
חברות הסייבר הישראליות דומיננטיות בתחום - פאלו אלטו שהיא סמי ישראלית (מייסד ישראלי ומרכז מו"פ ישראלי) מובילה את התעשייה כשגם לישראליות הגדולות האחרות יש דומיננטיות משמעותית לרבות צ'ק פוינט, סנטינל וואן וסייבר ארק שנסחרות בוול סטריט.
לאחרונה פאלו אלטו זעזעה את השוק עם הורדת מחירים במערכות מסוימות, אבל אחרי פגיעה במניות התחום, התברר שמבחינת מספרים בדוחות זה לא באמת זעזוע, וגם זה לא משפיע דרמטית על התחרות. המניות חזרו לעלות. בשיחה עם ביזפורטל אומר האנליסט הבכיר שאול אייל, ב-TD Cowen שההמשך הצמיחה בתחום תימשך.
מה המצב הכללי של תחום הסייבר היום?
"כל הדרייברים והטרנדים של השנים האחרונות נשארו ללא שינוי, ובחלק מהמקרים אפילו קיבלו תאוצה. מבחינת מנועי צמיחה וזרזים בשוק יש כמה דברים - הדבר ראשון זה המהפכה הדיגיטלית. סקיוריטי, סייבר סקיוריטי זה כבר לא סתם פיתרון שהוא Nice to Have, היום כל שיחה עם לקוחות מתחילה ב-'מה אתה יכול לעשות בשבילי בתחום הסקיוריטי'. המעבר לענן מייצר סגמנט חדש.
סנטינל וואן בתמחור אטרקטיבי
"הדבר השני זה רגולציה - יש רגולציה ספציפית בתחום הזה וזה כבר מראה איך מסתכלים על התחום, כמה הוא חשוב. המצב היום זה לא כמו שהיה פעם שכל ילד היה יכול לשלוח איזה וירוס ולהאט לך את הגלישה, היום זה כבר ממומן על ידי מדינות. רוסיה, קוריאה, איראן, סין, ארה"ב וכמובן גם אנחנו חזקים בתחום. העסק הוא כבר עסק בינלאומי. תחום הסייבר מציג וצפוי להציג צמיחה עקבית מצטברת של פחות או יותר בין 10 ל-15 אחוז עד 2028".
קצת קשה לראות צמיחה בקצבים כאלה בהתחשב בהאטה בשוק שאנחנו רואים כרגע. ניר צוק אמר לפני שני רבעונים שהם רואים "עייפות" מסויימת בקרב הלקות שלהם.
"הסייבר נשאר תחום חזק וחברות מוציאות בו סכומי עתק. דירקטוריונים משקיעים בתחום הזה המון כי הם לא רוצים לראות את שם החברה שלהם בעמוד הראשי של איזה עיתון אחרי שהייתה להם דליפת מידע. תראה את UNITED HEALTH למשל, הם ספגו תקיפת מידע וישר הלכו ושמו 100 מיליון דולר עם פאלו אלטו. ניר צוק אכן אמר לפני שני רבעונים שהם רואים עייפות בקרב הלקוחות, אבל ברבעון האחרון הוא כבר נשמע אחרת. זה עדיין שוק שצומח בשיעורים דו ספרתיים בצורה עקבית".
האם יש מנועי צמיחה חדשים בתחום הסייבר בתקופה האחרונה?
"פלטפורמיזצייה והתרחבות. היום הרבה חברות סייבר מנסות לקלוט ולהיכנס ליותר ויותר תחומים כדי להיות One Stop Shop לכל מה שקשור לסייבר. גם פיירול, גם ענן, גם VPN, גם אינפוינט, הכל. זה הגיוני מבחינה עסקית וגם כשמסתכלים על תחומים אחרים זה הגיוני שזה ילך לשם - כמעט בכל שוק או קטגוריה יש איזה מין אוליגופול, שלושה-ארבעה-חמישה שחקנים דומיננטים שעולים על כל השוק. אז בוא נגיד שבסייבר, בעשר-חמש עשרה שנים הקרובות זה מה שילך ויתגבש - פאלו אלטו, קראודסטרייק ונראה מי עוד יכנס לשם.
מבין שלוש-ארבע החברות הגדולות למי יש יתרון על פני האחרות?
"קראודסטרייק ופאלו אלטו לחלוטין מתחילות להפריד את עצמן מהעדר מה שנקרא, וגם זי סקיילר נמצאת שם בפסגה. סייבר ארק גם מתעצמת אבל היא ממוקדת יותר בתחום הזהויות. היא מובילה בתחום הזה והיא הולכת להישאר מובילה".
איזה עוד חברות ישראליות בולטות עכשיו?
"יש את סנטינל וואן, הם וקראודסטרייק מתחרות ראש בראש, האסטרטגיה מאוד דומה. אם נסתכל על הרכישות שסנטינל עשתה בשנים האחרונות אפשר לחשוב שקראודסטרייק מחקה אותה, אבל אני לא חושב כך. שתי החברות מנסות לבסס את עצמן כספקיות פלטפורמה. בשוק שעובר קונסולידציה לא מופרך לחשוב שחלק מהשחקניות הגדולות מסתכלות גם על סנטינל. אנחנו חושבים שנכון להיום החברה נסחרת בחסר עמוק. היא מועמדת לא רעה בכלל לרכישה. וויז שמה את הפוקוס על מעבר לסביבת ענן והיא מתחרה בפאלו אלטו. היא רוצה להיות המובילה העתידית בתחום אבטחת הענן".
סנטינל וואן נזכיר נסחרת לכאורה במחיר נמוך יחסית, גם דרך ההשוואה לקראודסטרייק. הנה בדיקה מלפני מספר שבועות. המספרים השתנו מאז, אבל לא דרמטית:
מכתבה שפורסמה ב-27 ביוני
מה עם צ'ק פוינט אחרי ההודעה על העזיבה המתוכננת של גיל שויד?
"ראשית כל שוויד לא הולך לשום מקום, הוא נשאר היו"ר ועד שהם ימצאו מנכ"ל, שזה תהליך ארוך, הוא נשאר מנכ"ל, אז מהבחינה הזאת העסק יציב והולך להתנהל בצורה זהה לאיך שהוא התנהל בשלושים השנים האחרונות. צ'קפוינט גם רוצה למצב את עצמה כספקית פלטפורמה ולאור הרכישות שהיא עושה בשנתיים האחרונות נראה שהיא בכיוון הנכון. שווה להשאיר עין על ההתפתחויות שם".
- 2.לא להתפתות. הורסת ערך סדרתית (ל"ת)Bill Hwang 18/07/2024 00:56הגב לתגובה זו
- 1.אפילו לא מדוברת פה, איך זה הגיוני? 17/07/2024 15:13הגב לתגובה זואפילו לא מדוברת פה, איך זה הגיוני?
- מגיב 17/07/2024 16:13הגב לתגובה זולא חברת סייבר
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
