לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
שבוע נוסף ייפתח מחר בוול סטריט, כאשר ביום שישי הקרוב יפורסמו נתונים מקדימים על ההליך הדיסאינפלציוני באמצעות מדד הליבה של ההוצאות לצריכה פרטית. מחירי הנפט צפויים גם הם להיות במוקד העניין, כאשר המתיחות במזרח התיכון גוברת ועליית מחירי הנפט משפיעה באופן ישיר על הוצאות הצרכנים. מספר חברות ידווחו השבוע על תוצאותיהן לרבעון השני כאשר הבולטות שבהן הן קרניבל CARNIVAL CORP , פדקס FEDEX , מיקרון MICRON TECHNOLOGY ונייקי NIKE . כזכור בשבוע שעבר פורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות בארה"ב. המכירות בחודש מאי עלו ב-0.1%, מתחת לצפי שהיה לעלייה של 0.3%, מה שעשוי להעיד על תחילת האטה בצריכה של הצרכן האמריקאי. "רכישות המוצרים שבדרך כלל מגיבים ראשונים להיחלשות במצבו הפיננסי של הצרכנים, כגון ריהוט, ציוד חשמלי, מוצרי בניין, נחלשו הרבה יותר מאשר המוצרים לצריכה שוטפת", כתב אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב. "דפוס זה מזכיר את ההתנהגות בדרך למיתון של 2008-2009. זה לא אומר שהמשק האמריקאי הולך למשבר, אבל יכול להצביע שמצבו הפיננסי של הצרכן הורע". "הנתונים מעידים, קלות, על חולשה יחסית במצבו של הצרכן, כאשר מכירות במקומות של מזון ומשקאות איבדו 0.4% במהלך החודש, אם כי זה בתיקון לזינוק של קרוב ל-4% בחודש שעבר", מוסיף יוני פנינג, אסטרטג ראשי במזרחי טפחות. "מכירת רכבים, מנגד, עלתה ב-0.8%, למרות התמשכות הירידות במחירי המכוניות החדשות, במדד הרלוונטי.
ההערכות התקציביות בארה"ב
ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, התייחסו לעדכון ההערכות התקציביות על ידי משרד התקציבים של הקונגרס של ארה"ב. "לפי תחזית הבסיס האחרון של CBO, החוב הפדרלי המוחזק על ידי הציבור האמריקאי יגדל ב-23 טריליון דולר עד לשנת 2034, מיותר מ-27 טריליון דולר לכמעט 51 טריליון דולר עד לסוף 2034", כותבים כלכלני לאומי. "החוב יעלה מ-97.3% תוצר בסוף 2023 ל-106.2% עד לשנת 2027 - מעבר לשיא הקודם שנקבע רק לאחר מלחמת העולם השנייה – ויגיע לכ-122.4% מהתוצר עד 2034. ה-CBO מעריך שהגירעון התקציבי יסתכם ב-1.9 טריליון דולר (6.7% מהתוצר) בשנת 2024, ירד ל-1.8 טריליון דולר (5.5% מהתוצר) בשנת 2027, ולאחר מכן יגדל ל-2.9 טריליון דולר (6.9% מהתוצר) בשנת 2034. הגירעונות יסתכמו 22.1 טריליון דולר (6.3% מהתוצר) על פני טווח שנות התקציב של 2025 עד 2034 - 2.1 טריליון דולר יותר מהתחזית בקו הבסיס של פברואר". "הוצאות הריבית הן מניע גדול במיוחד לגידול ההוצאות והגירעונות. עלויות הריבית צפויות להכפיל את עצמן מ-345 מיליארד דולר בשנת 2020 ל-892 מיליארד דולר ב-2024, להגיע לשיא של כמעט 3.1% מהתוצר השנה ולעלות יותר מן ההוצאה הציבורית על ביטחון או בריאות", מוסיפים כלכלני לאומי בהתייחסות לתחזיות ה-CBO. "עלויות הריבית צפויות לעלות על השיא שלהן כחלק מהכלכלה בשנה הבאה, להגיע לרמה של טריליון דולר ב-2025, ולהמשיך לצמוח ל-1.7 טריליון דולר - או 4.1% מהתוצר - עד 2034".
ומה עם הריבית?
חלקכם אולי עוד זוכרים אבל בתחילת השנה הפד' צפה 3 הורדות ריבית במהלך 2024. החלטת הריבית הבאה עוד רחוקה ותתרחש ב-31 ביולי, אבל גם בה סביר להניח שהבנק המרכזי ישאיר את הריבית ללא שינוי. החוזים על ריבית הפד מתמחרים כיום 2 הורדות ריבית עד לסוף השנה, עם סבירות של 65.9% להורדת ריבית ראשונה בחודש ספטמבר. בפגישת הפד' האחרונה, 4 מתוך 19 הנציגים אמרו כי הם לא רואים הורדת ריבית ב-2024; 7 צופים הורדת ריבית אחת ו-8 מצפים עדיין לשתי הורדות ריבית. בפדרל ריזרב צופים כי השנה תסתיים עם אינפלציה גבוהה יותר ממה שציפו קודם לכן. "למרות החולשה בנתונים הכלכליים בארה"ב, אין אפילו נגיד אחד ב-FED שתומך בפומבי בהורדת ריבית כבר בפגישה הקרובה", כותב זבז'ינסקי. "כל מי שמתבטא מדגיש שעדיין לא בשלו התנאים להורדת ריבית. זה לא מפריע לציפיות לריבית ה-FED בסוף 2025 לרדת מתחילת מאי בכ-0.4% ולהגיע מתחת ל-4% (3.96%)".
- 3.מה עם סולאראדג השבוע? (ל"ת)שמש 24/06/2024 14:52הגב לתגובה זו
- 2.מנתח מוח 24/06/2024 11:10הגב לתגובה זוהמשך ניפוח בועת ה-a.i והמשך שורטים בשאר
- ניתוח שמרני למדי. :-) (ל"ת)סודי 24/06/2024 14:12הגב לתגובה זו
- 1.בראל 24/06/2024 03:40הגב לתגובה זוכל פיפס קטן מקפיץ את הבורסה לשני הצדדים השוק במצב פרווה לא מריח ולא מסריח
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
