לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
שבוע נוסף ייפתח מחר בוול סטריט, כאשר ביום שישי הקרוב יפורסמו נתונים מקדימים על ההליך הדיסאינפלציוני באמצעות מדד הליבה של ההוצאות לצריכה פרטית. מחירי הנפט צפויים גם הם להיות במוקד העניין, כאשר המתיחות במזרח התיכון גוברת ועליית מחירי הנפט משפיעה באופן ישיר על הוצאות הצרכנים. מספר חברות ידווחו השבוע על תוצאותיהן לרבעון השני כאשר הבולטות שבהן הן קרניבל CARNIVAL CORP , פדקס FEDEX , מיקרון MICRON TECHNOLOGY ונייקי NIKE . כזכור בשבוע שעבר פורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות בארה"ב. המכירות בחודש מאי עלו ב-0.1%, מתחת לצפי שהיה לעלייה של 0.3%, מה שעשוי להעיד על תחילת האטה בצריכה של הצרכן האמריקאי. "רכישות המוצרים שבדרך כלל מגיבים ראשונים להיחלשות במצבו הפיננסי של הצרכנים, כגון ריהוט, ציוד חשמלי, מוצרי בניין, נחלשו הרבה יותר מאשר המוצרים לצריכה שוטפת", כתב אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב. "דפוס זה מזכיר את ההתנהגות בדרך למיתון של 2008-2009. זה לא אומר שהמשק האמריקאי הולך למשבר, אבל יכול להצביע שמצבו הפיננסי של הצרכן הורע". "הנתונים מעידים, קלות, על חולשה יחסית במצבו של הצרכן, כאשר מכירות במקומות של מזון ומשקאות איבדו 0.4% במהלך החודש, אם כי זה בתיקון לזינוק של קרוב ל-4% בחודש שעבר", מוסיף יוני פנינג, אסטרטג ראשי במזרחי טפחות. "מכירת רכבים, מנגד, עלתה ב-0.8%, למרות התמשכות הירידות במחירי המכוניות החדשות, במדד הרלוונטי.
ההערכות התקציביות בארה"ב
ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, התייחסו לעדכון ההערכות התקציביות על ידי משרד התקציבים של הקונגרס של ארה"ב. "לפי תחזית הבסיס האחרון של CBO, החוב הפדרלי המוחזק על ידי הציבור האמריקאי יגדל ב-23 טריליון דולר עד לשנת 2034, מיותר מ-27 טריליון דולר לכמעט 51 טריליון דולר עד לסוף 2034", כותבים כלכלני לאומי. "החוב יעלה מ-97.3% תוצר בסוף 2023 ל-106.2% עד לשנת 2027 - מעבר לשיא הקודם שנקבע רק לאחר מלחמת העולם השנייה – ויגיע לכ-122.4% מהתוצר עד 2034. ה-CBO מעריך שהגירעון התקציבי יסתכם ב-1.9 טריליון דולר (6.7% מהתוצר) בשנת 2024, ירד ל-1.8 טריליון דולר (5.5% מהתוצר) בשנת 2027, ולאחר מכן יגדל ל-2.9 טריליון דולר (6.9% מהתוצר) בשנת 2034. הגירעונות יסתכמו 22.1 טריליון דולר (6.3% מהתוצר) על פני טווח שנות התקציב של 2025 עד 2034 - 2.1 טריליון דולר יותר מהתחזית בקו הבסיס של פברואר". "הוצאות הריבית הן מניע גדול במיוחד לגידול ההוצאות והגירעונות. עלויות הריבית צפויות להכפיל את עצמן מ-345 מיליארד דולר בשנת 2020 ל-892 מיליארד דולר ב-2024, להגיע לשיא של כמעט 3.1% מהתוצר השנה ולעלות יותר מן ההוצאה הציבורית על ביטחון או בריאות", מוסיפים כלכלני לאומי בהתייחסות לתחזיות ה-CBO. "עלויות הריבית צפויות לעלות על השיא שלהן כחלק מהכלכלה בשנה הבאה, להגיע לרמה של טריליון דולר ב-2025, ולהמשיך לצמוח ל-1.7 טריליון דולר - או 4.1% מהתוצר - עד 2034".
ומה עם הריבית?
חלקכם אולי עוד זוכרים אבל בתחילת השנה הפד' צפה 3 הורדות ריבית במהלך 2024. החלטת הריבית הבאה עוד רחוקה ותתרחש ב-31 ביולי, אבל גם בה סביר להניח שהבנק המרכזי ישאיר את הריבית ללא שינוי. החוזים על ריבית הפד מתמחרים כיום 2 הורדות ריבית עד לסוף השנה, עם סבירות של 65.9% להורדת ריבית ראשונה בחודש ספטמבר. בפגישת הפד' האחרונה, 4 מתוך 19 הנציגים אמרו כי הם לא רואים הורדת ריבית ב-2024; 7 צופים הורדת ריבית אחת ו-8 מצפים עדיין לשתי הורדות ריבית. בפדרל ריזרב צופים כי השנה תסתיים עם אינפלציה גבוהה יותר ממה שציפו קודם לכן. "למרות החולשה בנתונים הכלכליים בארה"ב, אין אפילו נגיד אחד ב-FED שתומך בפומבי בהורדת ריבית כבר בפגישה הקרובה", כותב זבז'ינסקי. "כל מי שמתבטא מדגיש שעדיין לא בשלו התנאים להורדת ריבית. זה לא מפריע לציפיות לריבית ה-FED בסוף 2025 לרדת מתחילת מאי בכ-0.4% ולהגיע מתחת ל-4% (3.96%)".
- 3.מה עם סולאראדג השבוע? (ל"ת)שמש 24/06/2024 14:52הגב לתגובה זו
- 2.מנתח מוח 24/06/2024 11:10הגב לתגובה זוהמשך ניפוח בועת ה-a.i והמשך שורטים בשאר
- ניתוח שמרני למדי. :-) (ל"ת)סודי 24/06/2024 14:12הגב לתגובה זו
- 1.בראל 24/06/2024 03:40הגב לתגובה זוכל פיפס קטן מקפיץ את הבורסה לשני הצדדים השוק במצב פרווה לא מריח ולא מסריח
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
