ברלינגו
צילום: יצרן
ניתוח

אותו הרכב בשם אחר - כמה עולה סיטרואן ברלינגו והאם האופל קומבו והפיאט דובלו עדיפות?

ארבעה טנדרונים זהים משווקים בישראל על ידי שלושה יבואנים שונים ואנחנו עושים סדר
יואב פולס | (3)
נושאים בכתבה סיטרואן רכב

כמעט לפני שלושים שנים, בשנת 1996 השיקה קבוצת פיג'ו סיטרואן את משפחת הטנדרונים המוכרת – פיג'ו פרטנר וסיטרואן ברלינגו. מאז, עברה תעשיית הרכב מהפיכה של שיתופי פעולה ומיזוגים כך שהדגמים העדכניים של הסיטרואן ברלינגו משווקים היום תחת חמש חברות שונות ונושאים חמישה לוגואים שונים – פיג'ו פרנטנר, סיטרואן ברלינגו, אופל קומבו, פיאט דובלו וטויוטה פרואייס סיטי. אותו רכב בדיוק.

שיתוף הפעולה של סטלנטיס (מיזוג של PSA פיג'ו סיטרואן עם FCA פיאט קרייזלר – על שלל המותגים של החברות) וטויוטה אינו חדש. בעבר זכורות גם הפיג'ו 107, סיטרואן C1 וטויוטה אייגו שהיו אותו הרכב בדיוק עם עיצוב מעט שונה.

בישראל משווקים ארבעה מתוך החמישה, כאשר רק הפיג'ו פרטנר לא מיובא לארץ הודות לחוזק המותג של הסיטרואן ברלינגו בסגמנט.

בשבועות האחרונים הודיעו היבואנים על תחילת שיווק של דגמים שעברו מתיחת פנים, ומקריאת ההודעות השיווקיות היה ברור שמתבקשת השוואה מה כל יבואן מציע בתחום.

ראשית הרכב עצמו, מבחינת מימדים ומבחינה מכאנית המכוניות זהות. זהות כמו ארבע טיפות סולר.

הטנדרון משווק בשלוש גירסאות – קצר חמישה מושבים, ארוך שבעה מושבים וגירסת וואן מסחרי 'מקסי' בעלת שלושה מושבים קדמיים בלבד.

הגירסאות הקצרות עם אורך כולל של 4.40 מטר ובסיס גלגלים של 2.785 מטר, ואילו הגירסאות הארוכות עם אורך כולל של 4.753 מטר ובסיס גלגלים של 2.975 מטר.

כל כלי הרכב מצוידים במנוע טורבו דיזל בנפח 1.5 ליטר, בעל הספק של 130 כ"ס ומומנט של 30.6 קג"מ. עם זאת, במפרט הרשמי של טויוטה נוקבים בהספק של 131 כ"ס. ההשערה שלי היא שלא מדובר בכיול שונה של המנוע אלא בהמרה שגויה של נתונים מחו"ל. תיבת ההילוכים אוטומטית פלנטרית בעלת שמונה הילוכים, ומדובר בתיבה אוטומטית משובחת שנמצאת בדגמים רבים של רכבי סטלנטיס.

אם זה המצב, ישאל את עצמו השיפוצניק שצריך לבחור בטנדרון – איזה עסקה הכי טובה?

לשם ההשוואה ריכזנו את הנתונים עבורכם בטבלה מאתרי היבואנים ומההודעות שנשלחו לתקשורת עם הפייסליפט שהרכבים קיבלו לאחרונה.

הזול ביותר, במחיר של 174,990 מציעה קבוצת לובינסקי יבואנית סיטרואן ואופל, את הברלינגו המקורי ואליו מצטרף האופל קומבו באותו מחיר, שניהם בגירסאות של חמישה מושבים.

את האחריות הנדיבה ביותר מציעה קבוצת סמלת, יבואנית דגמי פיאט לישראל עם אחריות נדירה של 5 שנים ו 250,000 ק"מ. את האחריות הקצרה ביותר מציעה טויוטה עם אחריות של שלוש שנים או 100,000 ק"מ.

אם נשווה מחיר לאחריות בין הסיטרואן האופל והפיאט, אזי בתמורה ל 4000 ₪ במעמד הרכישה, בהשוואה לסיטרואן תקבלו עוד שנתיים אחריות ו 130,000 ק"מ של שקט מתיקון תקלות. בהשוואה לאופל אותם 4000 ₪ יקנו לכם רק שנה אחת בלבד של אחריות, אבל את אותם 130,000 ק"מ.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

את חבילת הבטיחות המקיפה ביותר מציעה האופל קומבו בגירסת 7 מושבים, עם ציון איבזור בטיחות 6. כאן יש לציין כי הברלינגו בגירסה המסחרית – מקסי וואן, הוא טרום מתיחת הפנים, ולכן מפרט הבטיחות שלו אינו מלא. להערכתי גם הטויוטה טרם קיבלה את מתיחת הפנים ולכן גם ציון איבזור הבטיחות שלה בהתאם.

ירידת הערך של הדגמים השונים, כלומר מה יהיה שווי הרכב בעת המכירה, או בעברית של סוחרים 'כמה הרכב יפסיד על הכביש', להערכתי תתנהג שונה מאשר בכלי רכב משפחתיים. חוזק המותג של טויוטה ששומר על מחירון גבוהה לרכבי המותג כמשומשים לא ישחק כאן תפקיד משמעותי, ודווקא כאן הסיטרואן ימשיך להיות אמת מידה. הפיאט שעלול לאבד מערכו יותר מהאחרים בגלל חוזק המותג (מוזמנים לראות בכמה נסחרים הפיאט פולבק בהשוואה למיצובשי טרייטון – שני טנדרים זהים לחלוטין רק שהפיאט יותר מאובזר ונהנה בזמנו מאחריות ארוכה יותר) ישלוף קלף מנצח בדמות אחריות ארוכה, שיכול להיות שגם היד השניה עוד תהנה ממנה, דבר שישפיע בוודאות על המחיר האמיתי בו עסקאות ייסגרו.

לא התייחסתי להבדלי האיבזור בין כלי הרכב השונים. הבדלי האיבזור מינוריים מאוד אבל קיימים, ואני ממליץ להשוות את הפרטים השונים.

לגבי הנחות בעת הרכישה, הסגמנט של הטנדרונים הקלים נהנה מביקוש ער מאוד, כך שלא בטוח שתצליחו לנהל מו"מ אפקטיבי לטובת קבלת הנחות, עם זאת יש מצב שתקבלו הטבות שוות כסף בדמות טיפולים חינם, מימון וכד' – כל אחד בזכות יכולת המיקוח העצמית שלו.

במקרים רבים כלי הרכב נרכשים במסגרת עסקאות ליסינג, ושם נכנסים למשחק חוקים נוספים של הנחות שמקבלת חברת הליסינג מהיבואן, והערכות של חברת הליסינג על מחיר המכירה של הרכב בסוף תקופה.

סיכומו של דבר – ארבעה כלי רכב מסחריים זהים לחלוטין מכאנית ועיצובית למעט החזית, עם מחירים שונים, איבזור בטיחות מעט שונה, ואחריות שונה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נהגוס 19/06/2024 23:52
    הגב לתגובה זו
    לדובלו יש עוד יתרון והוא מרווח טיפולים כל 20,000 ק"מ לעומת 15,000 ק"מ אצל כל האחרות
  • איך זה הגיוני אם מדובר באותם ברזלים מתחת לפח? (ל"ת)
    רועה החשבון 21/06/2024 09:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דן 19/06/2024 20:27
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה !
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?