ברלינגו
צילום: יצרן
ניתוח

אותו הרכב בשם אחר - כמה עולה סיטרואן ברלינגו והאם האופל קומבו והפיאט דובלו עדיפות?

ארבעה טנדרונים זהים משווקים בישראל על ידי שלושה יבואנים שונים ואנחנו עושים סדר
יואב פולס | (3)
נושאים בכתבה סיטרואן רכב

כמעט לפני שלושים שנים, בשנת 1996 השיקה קבוצת פיג'ו סיטרואן את משפחת הטנדרונים המוכרת – פיג'ו פרטנר וסיטרואן ברלינגו. מאז, עברה תעשיית הרכב מהפיכה של שיתופי פעולה ומיזוגים כך שהדגמים העדכניים של הסיטרואן ברלינגו משווקים היום תחת חמש חברות שונות ונושאים חמישה לוגואים שונים – פיג'ו פרנטנר, סיטרואן ברלינגו, אופל קומבו, פיאט דובלו וטויוטה פרואייס סיטי. אותו רכב בדיוק.

שיתוף הפעולה של סטלנטיס (מיזוג של PSA פיג'ו סיטרואן עם FCA פיאט קרייזלר – על שלל המותגים של החברות) וטויוטה אינו חדש. בעבר זכורות גם הפיג'ו 107, סיטרואן C1 וטויוטה אייגו שהיו אותו הרכב בדיוק עם עיצוב מעט שונה.

בישראל משווקים ארבעה מתוך החמישה, כאשר רק הפיג'ו פרטנר לא מיובא לארץ הודות לחוזק המותג של הסיטרואן ברלינגו בסגמנט.

בשבועות האחרונים הודיעו היבואנים על תחילת שיווק של דגמים שעברו מתיחת פנים, ומקריאת ההודעות השיווקיות היה ברור שמתבקשת השוואה מה כל יבואן מציע בתחום.

ראשית הרכב עצמו, מבחינת מימדים ומבחינה מכאנית המכוניות זהות. זהות כמו ארבע טיפות סולר.

הטנדרון משווק בשלוש גירסאות – קצר חמישה מושבים, ארוך שבעה מושבים וגירסת וואן מסחרי 'מקסי' בעלת שלושה מושבים קדמיים בלבד.

הגירסאות הקצרות עם אורך כולל של 4.40 מטר ובסיס גלגלים של 2.785 מטר, ואילו הגירסאות הארוכות עם אורך כולל של 4.753 מטר ובסיס גלגלים של 2.975 מטר.

כל כלי הרכב מצוידים במנוע טורבו דיזל בנפח 1.5 ליטר, בעל הספק של 130 כ"ס ומומנט של 30.6 קג"מ. עם זאת, במפרט הרשמי של טויוטה נוקבים בהספק של 131 כ"ס. ההשערה שלי היא שלא מדובר בכיול שונה של המנוע אלא בהמרה שגויה של נתונים מחו"ל. תיבת ההילוכים אוטומטית פלנטרית בעלת שמונה הילוכים, ומדובר בתיבה אוטומטית משובחת שנמצאת בדגמים רבים של רכבי סטלנטיס.

אם זה המצב, ישאל את עצמו השיפוצניק שצריך לבחור בטנדרון – איזה עסקה הכי טובה?

לשם ההשוואה ריכזנו את הנתונים עבורכם בטבלה מאתרי היבואנים ומההודעות שנשלחו לתקשורת עם הפייסליפט שהרכבים קיבלו לאחרונה.

הזול ביותר, במחיר של 174,990 מציעה קבוצת לובינסקי יבואנית סיטרואן ואופל, את הברלינגו המקורי ואליו מצטרף האופל קומבו באותו מחיר, שניהם בגירסאות של חמישה מושבים.

את האחריות הנדיבה ביותר מציעה קבוצת סמלת, יבואנית דגמי פיאט לישראל עם אחריות נדירה של 5 שנים ו 250,000 ק"מ. את האחריות הקצרה ביותר מציעה טויוטה עם אחריות של שלוש שנים או 100,000 ק"מ.

אם נשווה מחיר לאחריות בין הסיטרואן האופל והפיאט, אזי בתמורה ל 4000 ₪ במעמד הרכישה, בהשוואה לסיטרואן תקבלו עוד שנתיים אחריות ו 130,000 ק"מ של שקט מתיקון תקלות. בהשוואה לאופל אותם 4000 ₪ יקנו לכם רק שנה אחת בלבד של אחריות, אבל את אותם 130,000 ק"מ.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

את חבילת הבטיחות המקיפה ביותר מציעה האופל קומבו בגירסת 7 מושבים, עם ציון איבזור בטיחות 6. כאן יש לציין כי הברלינגו בגירסה המסחרית – מקסי וואן, הוא טרום מתיחת הפנים, ולכן מפרט הבטיחות שלו אינו מלא. להערכתי גם הטויוטה טרם קיבלה את מתיחת הפנים ולכן גם ציון איבזור הבטיחות שלה בהתאם.

ירידת הערך של הדגמים השונים, כלומר מה יהיה שווי הרכב בעת המכירה, או בעברית של סוחרים 'כמה הרכב יפסיד על הכביש', להערכתי תתנהג שונה מאשר בכלי רכב משפחתיים. חוזק המותג של טויוטה ששומר על מחירון גבוהה לרכבי המותג כמשומשים לא ישחק כאן תפקיד משמעותי, ודווקא כאן הסיטרואן ימשיך להיות אמת מידה. הפיאט שעלול לאבד מערכו יותר מהאחרים בגלל חוזק המותג (מוזמנים לראות בכמה נסחרים הפיאט פולבק בהשוואה למיצובשי טרייטון – שני טנדרים זהים לחלוטין רק שהפיאט יותר מאובזר ונהנה בזמנו מאחריות ארוכה יותר) ישלוף קלף מנצח בדמות אחריות ארוכה, שיכול להיות שגם היד השניה עוד תהנה ממנה, דבר שישפיע בוודאות על המחיר האמיתי בו עסקאות ייסגרו.

לא התייחסתי להבדלי האיבזור בין כלי הרכב השונים. הבדלי האיבזור מינוריים מאוד אבל קיימים, ואני ממליץ להשוות את הפרטים השונים.

לגבי הנחות בעת הרכישה, הסגמנט של הטנדרונים הקלים נהנה מביקוש ער מאוד, כך שלא בטוח שתצליחו לנהל מו"מ אפקטיבי לטובת קבלת הנחות, עם זאת יש מצב שתקבלו הטבות שוות כסף בדמות טיפולים חינם, מימון וכד' – כל אחד בזכות יכולת המיקוח העצמית שלו.

במקרים רבים כלי הרכב נרכשים במסגרת עסקאות ליסינג, ושם נכנסים למשחק חוקים נוספים של הנחות שמקבלת חברת הליסינג מהיבואן, והערכות של חברת הליסינג על מחיר המכירה של הרכב בסוף תקופה.

סיכומו של דבר – ארבעה כלי רכב מסחריים זהים לחלוטין מכאנית ועיצובית למעט החזית, עם מחירים שונים, איבזור בטיחות מעט שונה, ואחריות שונה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נהגוס 19/06/2024 23:52
    הגב לתגובה זו
    לדובלו יש עוד יתרון והוא מרווח טיפולים כל 20,000 ק"מ לעומת 15,000 ק"מ אצל כל האחרות
  • איך זה הגיוני אם מדובר באותם ברזלים מתחת לפח? (ל"ת)
    רועה החשבון 21/06/2024 09:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דן 19/06/2024 20:27
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה !
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.