מניית ברקשייר בירידה, אבל שווי הנכסים בעלייה - האם יש הזדמנות קנייה?

המנייה של ברקשייר האת'אווי, חברת ההחזקות של וורן באפט, יורדת לאחרונה במקביל לעליה בשווי הנכסים  מה שעשוי לייצר הזדמנות 
רוי שיינמן | (1)

מנית ברקשייר יורדת לאחרונה, אך ייתכן שדווקא עכשיו יש בה הזדמנות השקעה וזאת מאחר ששווי הנכסים שלה דווקא עלה.

המנייה של ברקשייר בקושי עוקפת את מדד S&P 500 מתחילת השנה, וזאת לאחר שהייתה ביתרון של מעל ל-10% על המדד כשמחיר המניה הגיע לשיא בסוף פברואר, אחרי דוחות הרבעון הרביעי של החברה. ברקשייר נסחרת כעת קרוב לממוצע ההיסטורי שלה של פי 1.4 מהון החברה לפי הספרים בחמש השנים האחרונות. אבל מדובר בשווי נמוך מהשווי הנכסי-הכלכלי. שוויה בשוק 872 מיליארד דולר - דיסקאונט (הנחה) של כ-20% לעומת השווי הנכסי של חברת החזקות (שווי נכסי שווה לשווי הכלכלי - ערך כלכלי של הנכסים בניכוי התחייבויות).

 

למרות הירידה במניה, שווי הנכסים של ברקשייר עלה לעומת הרבעון האחרון - נכון לסוף הרבעון הראשון שווי הנכסים של ברקשייר עמד על 1.07 טריליון דולר, זאת לעומת שווי נכסים של 1.069 טריליון דולר בסוף הרבעון הרביעי ו-1.02 טריליון דולר בסוך הרבעון השלישי של 2023. מאז נראה שהשווי אף עלה לכיוון ה-1.1 טריליון.

הונה העצמי של ברקשייר - שהפך לגדול ביותר מבין כל החברות הציבוריות בארה"ב - עלה ב-11% ברבעון הודות לעלייה במניית אפל. לאחרונה החברה של באפט דווקא מממשת מניות בענקית הטכנולוגיה. אפל היוותה מחצית מתיק ההשקעות של החברה, והיום המשקל שלה בתיק קרוב יותר ל-40%. נכון ל-31 במרץ, ברקשייר החזיקה 789 מיליון מניות אפל לאחר שמכרה 116 מיליון מניות ברבעון הראשון. ההחזקה הזו מהווה כעת 40% מהפורטפוליו הסחיר של ברקשייר ושווה יותר מ-150 מיליארד דולר. תיק המניות הסחירות  של החברה של באפט שווה כעת באזור ה-370 מיליארד דולר. 

קתי סייפרט, אנליסטית ב-CFRA, אופטימית לגבי החברה והעלתה את תחזיות הרווח שלה לשנים 2024 ו-2025 בעקבות דוח חזק של החברה ברבעון הראשון. כיום, מניות ברקשייר נסחרות במכפיל של פחות מ-21 על הרווחים הצפויים ל-2024, שצפויים לעמוד על 19.55 דולר למניה מסוג B. סייפרט הציבה יעד מחיר של  472 דולר למניות B, אפסייד של 16%.

משקיעים רבים מעריכים את ברקשייר על בסיס רווחי החברות בתיק ההשקעות שלה ועל פי מחיר מניות המוחזקות שבא לידי ביטוי הערך הנכסי הנקי, כאשר לפי תקני החשבונאות, ברקשייר רושמת בדוחותיה רק את הדיבידנדים מהחברות המוחזקות. ברקשייר פרסמה לאחרונה את הפורטפוליו המעודכן שלה, כאשר היא מכרה ברבעון הראשון את החזקותיה ב-HP והקטינה את ההשקעות באפל, שברון ופארמאונט. ברקשייר מכרה כ-23 מניות של HP, יצרנית המחשבים האישיים והמדפסות, לאחר שהקטינה בחדות את ההחזקה ברבעונים הקודמים. 

בנוסף, ברקשייר מכרה 55.8 מיליון מניות של פרמאונט וסיימה את הרבעון עם 7.5 מיליון מניות בלבד. מאז, לפי הערותיו של המשקיע האגדי בפגישת המשקיעים השנתית של ברקשייר ולפי הטבלה, גם ההחזקה הזו נמכרה לגמרי. לפי הערכות, ייתכן שברקשייר הפסידה 1.8 מיליארד דולר על הפוזיציה של פרמאונט, שהגיעה בשיאה לכמעט 95 מיליון מניות. באפט הודה בעבר כי החברה שלו ספגה הפסד גדול מהפוזיציה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    המנייה תרד כי באפט עומד למות (ל"ת)
    גולי 29/05/2024 15:14
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.