מניית ברקשייר בירידה, אבל שווי הנכסים בעלייה - האם יש הזדמנות קנייה?

המנייה של ברקשייר האת'אווי, חברת ההחזקות של וורן באפט, יורדת לאחרונה במקביל לעליה בשווי הנכסים  מה שעשוי לייצר הזדמנות 
רוי שיינמן | (1)

מנית ברקשייר יורדת לאחרונה, אך ייתכן שדווקא עכשיו יש בה הזדמנות השקעה וזאת מאחר ששווי הנכסים שלה דווקא עלה.

המנייה של ברקשייר בקושי עוקפת את מדד S&P 500 מתחילת השנה, וזאת לאחר שהייתה ביתרון של מעל ל-10% על המדד כשמחיר המניה הגיע לשיא בסוף פברואר, אחרי דוחות הרבעון הרביעי של החברה. ברקשייר נסחרת כעת קרוב לממוצע ההיסטורי שלה של פי 1.4 מהון החברה לפי הספרים בחמש השנים האחרונות. אבל מדובר בשווי נמוך מהשווי הנכסי-הכלכלי. שוויה בשוק 872 מיליארד דולר - דיסקאונט (הנחה) של כ-20% לעומת השווי הנכסי של חברת החזקות (שווי נכסי שווה לשווי הכלכלי - ערך כלכלי של הנכסים בניכוי התחייבויות).

 

למרות הירידה במניה, שווי הנכסים של ברקשייר עלה לעומת הרבעון האחרון - נכון לסוף הרבעון הראשון שווי הנכסים של ברקשייר עמד על 1.07 טריליון דולר, זאת לעומת שווי נכסים של 1.069 טריליון דולר בסוף הרבעון הרביעי ו-1.02 טריליון דולר בסוך הרבעון השלישי של 2023. מאז נראה שהשווי אף עלה לכיוון ה-1.1 טריליון.

הונה העצמי של ברקשייר - שהפך לגדול ביותר מבין כל החברות הציבוריות בארה"ב - עלה ב-11% ברבעון הודות לעלייה במניית אפל. לאחרונה החברה של באפט דווקא מממשת מניות בענקית הטכנולוגיה. אפל היוותה מחצית מתיק ההשקעות של החברה, והיום המשקל שלה בתיק קרוב יותר ל-40%. נכון ל-31 במרץ, ברקשייר החזיקה 789 מיליון מניות אפל לאחר שמכרה 116 מיליון מניות ברבעון הראשון. ההחזקה הזו מהווה כעת 40% מהפורטפוליו הסחיר של ברקשייר ושווה יותר מ-150 מיליארד דולר. תיק המניות הסחירות  של החברה של באפט שווה כעת באזור ה-370 מיליארד דולר. 

קתי סייפרט, אנליסטית ב-CFRA, אופטימית לגבי החברה והעלתה את תחזיות הרווח שלה לשנים 2024 ו-2025 בעקבות דוח חזק של החברה ברבעון הראשון. כיום, מניות ברקשייר נסחרות במכפיל של פחות מ-21 על הרווחים הצפויים ל-2024, שצפויים לעמוד על 19.55 דולר למניה מסוג B. סייפרט הציבה יעד מחיר של  472 דולר למניות B, אפסייד של 16%.

משקיעים רבים מעריכים את ברקשייר על בסיס רווחי החברות בתיק ההשקעות שלה ועל פי מחיר מניות המוחזקות שבא לידי ביטוי הערך הנכסי הנקי, כאשר לפי תקני החשבונאות, ברקשייר רושמת בדוחותיה רק את הדיבידנדים מהחברות המוחזקות. ברקשייר פרסמה לאחרונה את הפורטפוליו המעודכן שלה, כאשר היא מכרה ברבעון הראשון את החזקותיה ב-HP והקטינה את ההשקעות באפל, שברון ופארמאונט. ברקשייר מכרה כ-23 מניות של HP, יצרנית המחשבים האישיים והמדפסות, לאחר שהקטינה בחדות את ההחזקה ברבעונים הקודמים. 

בנוסף, ברקשייר מכרה 55.8 מיליון מניות של פרמאונט וסיימה את הרבעון עם 7.5 מיליון מניות בלבד. מאז, לפי הערותיו של המשקיע האגדי בפגישת המשקיעים השנתית של ברקשייר ולפי הטבלה, גם ההחזקה הזו נמכרה לגמרי. לפי הערכות, ייתכן שברקשייר הפסידה 1.8 מיליארד דולר על הפוזיציה של פרמאונט, שהגיעה בשיאה לכמעט 95 מיליון מניות. באפט הודה בעבר כי החברה שלו ספגה הפסד גדול מהפוזיציה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    המנייה תרד כי באפט עומד למות (ל"ת)
    גולי 29/05/2024 15:14
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.