טארגט
צילום: טוויטר
דוחות

מנפגעות האינפלציה - טארגט מפספסת את הצפי בשורה התחתונה

רשת הקמעונאות סובלת מהאינפלציה שמכבידה על כיסם של הצרכנים - הרווח הסתכם ב-2.03 דולר לעומת הצפי שהיה ל-2.05 דולר; ההכנסות ירדו ב-3.1% ל-24.5 מיליארד דולר
רוי שיינמן |

ענקית הקמעונאות טארגט  TARGET CORP לא עמדה בציפיות האנליסטים בדוח"ותיה לרבעון הראשון, כאשר ההנהלה מייחסת את התוצאות המאכזבות ללחץ האינפלציה על משקי הבית בארה"ב.

בשורת ההכנסות החברה הציגה ירידה של 3.1% ביחס לשנה שעברה ל-24.5 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-24.13 מיליארד דולר. הרווחיות הגולמית עמדה על 27.7% לעומת 26.3% בשנה שעברה, ולעומת צפי האנליסטים שהיה ל-27.4%.

הרווח למניה הציג ירידה של 1% ביחס לשנה שעברה ל-2.03 דולר, לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-2.05 דולר ותחזית החברה שהייתה ל-1.7 דולר ל-2.1 דולר. בצד המכירות בחנויות זהות חלה ירידה של 3.7% ביחס לשנה שעברה כאשר צפי האנליסטים היה לירידה של 3.68%. המכירות הדיגיטליות בחנויות זהות הציגו עלייה של 1.4% והמכירות בחנויות פיזיות זהות הציגו ירידה של 4.8%.

המלאי של החברה ירד ב-7% בהשוואה לתקופה המקבילה. החברה שוב לא רכשה בחזרה אף מניה שלה ברבעון, למרות שנותרו לה 9.7 מיליארד דולר במסגרת תכנית רכישה חוזרת קודמת. מספר העסקאות וגודל סל הקניות הממוצע ירדו ב-1.9% ברבעון, וטארגט סיימה את הרבעון עם כמעט 3.6 מיליארד דולר במזומן.

לרבעון השני טארגט צופה רווח למניה של בין 1.95 דולר ל-2.35 דולר, לעומת צפי האנליסטים ל-2.19 דולר. המכירות בחנויות זהות צפויות להישאר ללא שינוי או לעלות ב-2%. לשנת 2024 כולה החברה צופה רווח למניה של בן 8.6-9.6 דולר, בהשוואה לצפי האנליסטים ל-9.43 דולר למניה.

יו"ר ומנכ"ל החברה, בריאן קורנל, ציין בשיחת ועידה עם עיתונאים כי "האתגרים הגדולים ביותר" עליהם מדווחים לקוחות טארגט הם "אינפלציה במזון ובמוצרי יסוד". קורנל הוסיף כי האינפלציה "לוחצת על ארנק הצרכנים". לדבריו, מגמות המכירה "חוזרות לנורמה" בקטגוריות בהן האינפלציה התמתנה. עם זאת, הלחץ פגע קשות בחלק העיקרי של טארגט - החנויות הפיזיות - שם נרשמה ירידה בתנועת הלקוחות ובמספר העסקאות ברבעון.

גם במחלקות ה"לא חיוניות" כגון כלי בית, המכירות במרכזי הקניות הגדולים של החברה המשיכו לרדת. מנהל הכספים הראשי של טארגט, מייקל פידלקה, אמר כי בעקבות הירידה במכירות בחנויות, החברה מתכננת לנהל את העסק בצורה "שמרנית" ביתר השנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

בניסיון לתקן את המצב ולצמצם את הפער מול היריבה וולמארט  WALMART המצליחה יותר, חשפה טארגט ביום שני תוכנית להוריד מחירים על 5,000 מוצרים כמו חלב, בשר ולחם. החברה כבר הורידה מחירים על כ-1,500 פריטים, ומהלך זה יימשך אל תוך הקיץ.

מנית טארגט נסחרת במחיר של 156 דולר לפי שווי שוק של 72 מיליארד דולר. מתחילת השנה עלתה המניה ב-9% וב-12 החודשים האחרונים עלתה ב-2.5%.

מנית טארגט ב-12 החודשים האחרונים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.