זהב 1
צילום: Pixbay

הזהב במגמת עלייה - איך אפשר להשקיע במתכת היקרה

בחודשים האחרונים חלק גדול מהביקושים לזהב מגיע מסין; ההערכות הן כי בסין רוצים לצמצם את החשיפה לדולר 
קובי ישעיהו | (6)
נושאים בכתבה זהב סחורות סין

הזהב נמצא בחודשים האחרונים במגמת עליות ברורה. ממחיר של כ-1,900 דולר לאונקיה באוקטובר האחרון הוא טיפס לשיא חדש של  מעל 2,400 דולר בחודש שעבר ולאחר מכן נחלש עד למחיר נוכחי של כ-2,350 דולר.

לאורך השנים משקיעים רבים וגם אנשים פרטיים רכשו זהב בין השאר לצורך הגנה על רכושם בתקופות של אי ודאות כללית וכלכלית ואמצעי לגוון ולגדר את תיקי ההשקעות שלהם. הזהב בדרך כלל סיפק הגנה מפני אינפלציה, מכיוון שערכו נוטה לעלות כשיוקר המחיה עולה.

הביקושים לזהב מגיעים ממקורות רבים ומגוונים, הרוב הגדול שלהם גורמים פיננסיים ולאלה יש שיקולים שונים ומגוונים. בין השאר קונים את הזהב בנקים מרכזיים, קרנות גידור, קרנות פנסיה וגם כמובן משקיעים פרטיים. חלק עושים את זה לצרכי גידור תיקי השקעות והגנה מפני קטסטרופה או ברבורים שחורים על רקע ההסלמה הגיאו-פוליטית בעולם. אחרים משתמשים בזהב כגידור מפני סיכונים אינפלציוניים ושינוי בערך הדולר על רקע הגירעון העצום של המימשל האמריקאי. 

בחודשים האחרונים חלק גדול מהביקושים לזהב מגיע מסין - מגורמי מימשל שונים לצד קרנות וחברות השקעה. אנליסטים מעריכים כי הסינים רוצים לצמצם, בין השאר, את החשיפה לדולר האמריקאי ואחת הדרכים לעשות זאת היא על ידי השקעה בזהב - ה"מטבע" האוניברסלי באלפי השנים האחרונות. 

בנוסף, יש את תעשיית התכשיטים העולמית וגם תעשיות אחרות שעושות שימוש בזהב. לכן, קשה מאוד לנסות להעריך לאן המחירים הולכים.

מניות של חברות הכרייה יכולות לזנק, וגם להתרסק, בפרקי זמן קצרים

אז איך אפשר להשקיע במתכת הזהובה? אין דרך אחת מומלצת, בדומה להשקעה במניות או אג"ח, גם כאן כל משקיע צריך להתאים לעצמו את רמת הסיכון ולהחליט על היקף ההשקעה. אפשר כמובן פשוט לקנות פשוט זהב ולשמור אותו בכספת בבית או במקום אחר - למשל בצורה של מטבעות או מטילי זהב.

אפשרות השקעה נוספת היא באמצעות קרנות סל (ETF): קרנות סל על מחיר הזהב (הידועה ביותר היא בעלת הסימול GLD) נסחרות בוול סטריט ועוקבות אחר מחיר הזהב. אבל, בדומה לקרנות סל הנסחרות בבורסה ועוקבות אחרי מדדי מניות או אג"ח שונים, יש בדרך כלל הבדלים קלים בתשואות בין הזהב לקרן הסל. למשל, הזהב יכול לרשום עלייה של 15% בשנה וקרן הסל 17% או 13%. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אפשר גם לרכוש מניות של חברות הפועלות בתחום כריית זהב: השקעה בחברות שכורות, מעבדות ומוכרות זהב. מניות אלה מתואמות לעיתים קרובות עם מחיר הזהב, אבל לא מעט פעמים הן מפגרות אחרי העלייה של המתכת ו"מתעוררות" בשלב מאוחר יותר. הן גם הרבה יותר מסוכנות אבל בתקופה של עלייה הן יכולות להניב תשואות של מאות אחוזים בפרק זמן קצר יחסית שכן עלייה של 20%-50% במחיר הזהב יכולה להקפיץ את הרווח של חלקן במאות אחוזים. 

כמובן שגם ההיפך נכון - אם הזהב יורד ב-20% אז מניה של חברה מסוימת עלולה לצנוח ב-50% או יותר בפרק זמן קצר. לכל חברה יש את המאפיינים הייחודיים שלה והן יכולות להיות מושפעות מגורמים כמו איכות ההנהלה, תגלית או אכזבה ממכרה מסוים (סגירת מכרה יכולה להפיל מניה בעשרות אחוזים ביום אחד גם אם מחיר הזהב עולה), עלויות הכרייה ועוד.

עוד אפשרות השקעה היא באמצעות אופציות וחוזים עתידיים על הזהב, אם כי היא הרבה יותר מסוכנת ומשקיע עלול למחוק את כספו מהר מאוד אם הוא טועה. 

תנודתיות גבוהה

כמו בכל השקעה גם בזהב יש לא מעט סיכונים וקשה מאוד לנסות לתמחר אותו, בעיקר בגלל שהוא לא מספק תזרים הכנסות עתידי כלשהו כמו אג"ח וגם אין לו "מכפיל" הכנסות, רווח או תזרים מזומנים כמו מניות של חברת מסוימת. הזהב גם נתון לתנודתיות גבוהה יחסית: מחיריו של הזהב עשויים לזנק או לרדת במהירות בטווח הקצר. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    פייק נויז 16/05/2024 01:01
    הגב לתגובה זו
    הכתב התבלבל ביין ביטקוין ל זהב 20% או 30% למטה עוד לא קרה פייק נויז
  • 3.
    דן 15/05/2024 09:26
    הגב לתגובה זו
    ב 20 שנה האחרונות מדד sp עשה 375% .....הזהב 500% !!! תבדקו !!!
  • 2.
    זהב סוף 2025= 50000$ לאונקיה !!! (ל"ת)
    דן 15/05/2024 09:24
    הגב לתגובה זו
  • שרון 15/05/2024 18:18
    הגב לתגובה זו
    בחיים לא יקרה אלה עם כן יהיה מלחמת עולם שלישית
  • 1.
    Ron DeSantis 15/05/2024 09:17
    הגב לתגובה זו
    ולא קשור לרצון לצמצם חשיפה לדולר
  • דן 15/05/2024 10:28
    הגב לתגובה זו
    כאחד שמכיר את הנתונים היטב , הרכישות של בנקים מרכזיים במזרח , עלו דרמטית בשנים המאוד אחרונות - יש קשר למדינות ה"בריקס" ? לדעתי כן , הם מכינים את הקרקע להחלפת ה $ ....במטבע עם תקן זהב !!!
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.