תעשיות: ציוד כבד, שילוח, טורבינות ועד אובר - הסקטור המגוון ביותר
סקטור התעשייה הוא אחד הסקטורים המגוונים ביותר מבין 11 הסקטורים לפי שיטת GICS. פעילות בו חברות גדולות וקטנות, חדשניות ומסורתיות, חברות צמיחה וחברות ערך וכו'. המכנה המשותף לכולן הוא שהן עוסקות בייצור, או בסיוע לחברות אחרות לייצור מוצרים, אך לרוב לא כאלה הנמכרים לצרכן הסופי. לכן כלולים בו גם חברות המספקות שירותים מקצועיים כמו שירותי כוח אדם וגם חברות משלוח, אך מצד שני חברות המיצרות רכבים לא שייכים לסקטור הזה (אלא לסקטור הצריכה המחזורית) וכך גם לא חברות המייצרות מוצרי מזון (צריכה בסיסית) וכדו'. ניתן לומר שהסקטור כולל את כל שרשרת הייצור למעט החוליה הראשונה - חומרי הבסיס, והאחרונה - המוצרים לצרכן.
לכתבות קודמות בסדרה:
>>> מהם 11 הסקטורים ב-S&P ואיך להשתמש בהם בבניית אסטרטגיית השקעה?
>>> סקטור האנרגיה - הסולידי שמזנק בשנים האחרונות; המניות העיקריות, הביצועים ואיך משקיעים?
>>> טכנולוגיה: איך משקיעים במנוע של העליות בוול סטריט בשנים האחרונות?
- האם שוק המניות הישראלי עדיין מעניין לקראת 2026
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
>>> בריאות: סקטור סולידי וצומח אבל מפוקח בכבדות עם תשואות נמוכות
>>> חומרי בסיס: סקטור סולידי ומגוון אך תלוי בסייקל הכלכלי
סגמנט חשוב בחברות התעשייה הן החברות הביטחוניות ש"נהנות" מהמתחים הגיאופוליטיים בשנים האחרונות, החל ממלחמת רוסיה אוקראינה, דרך מלחמת עזה ועד המתחים בין טיוואן לבין סין, אך ניתן למצוא בו סקטורי ענק נוספים כמו חברות תעופה, חברות משלוחים, חברות כוח אדם, נמלי ים ושדות תעופה, ציוד תעשייתי כבד ועוד ועוד.
מבנה
המבנה של סקטוור התעשייה מאד מורכב ומפורט. הסקטור כולו מחולק לשלוש קבוצות תעשייה – טובין, שירותים מקצועיים ומסחריים ותובלה.- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
קבוצת המוצרים מחולקת ל-7 תעשיות שונות: א. חלל והגנה (חברות ביטחוניות), ב. מוצרי בניה. ג. בניה והנדסה. ד. ציוד אלקטרוני. ה. קונגלומרטים תעשייתיים. ו. מיכון. ז. חברות מסחר והפצה. התעשיות הללו מתפרטות עוד ל-10 תתי תעשיות שונות.
קבוצת התעשייה השניה, שירותים מקצועיים ומסחריים, מתחלקת לשתיים: א. אספקה ושירותים מסחריים ושירותים מקצועיים. שתי התעשיות האלו הופכות ל-8 תתי תעשיות משירותי דפוס ועד שירותי כוח אדם או עיבוד נתונים.
בקבוצת התעשייה "תובלה" ישנן 5 תעשיות שונות: א. תובלה אווירית. ב. חברות תעופה. ג. תובלה ימית. ד. תובלה יבשתית. ה. תשתיות תעבורה. סך הכל ישנן 9 תתי תעשיות בקבוצת התעשייה הזו.
מאפיינים
כיוון שמדובר בסקטור כל כך מגוון קשה למצוא בו מאפיינים אחידים. מה משותף לחברות כוח אדם וליצרניות טנקים ומטוסים או לשירותי משלוח עם טורבינות ליצירת אנרגיה מגז טבעי? באופן כללי כן ניתן לומר שהסקטור מושפע מהמחזוריות הכלכלית. בעוד חברות ביטחוניות מושפעות בעיקר מאירועים גיאופוליטיים יותר מאשר מהסייקל הכלכלי הטבעי, שאר החברות בסקטור יפרחו בתקופה של גאות כלכלית כשהצריכה עולה והתעשייה כולה נהנית מביקושים חזקים, ובתקפות של מיתון הן יצמצמו פעילות. יחד עם זאת המגוון הרחב של החברות ותתי התעשיות גורם לכך שבדרך כלל גם בתקופות של מיתון לפחות כמה תתי תעשיות יהנו מצמיחה מסוימת בגלל גורמים ייחודיים, ומצד שני גם בתקופות של צמיחה לפחות חלק מתתי התעשיות דווקא יתקלו בקשיים.
לא מעט מהחברות הגדולות בתעשייה הן חברות ערך וותיקות ויציבות עם תזרים מזומנים יציב, בדומה לחברות מתחום חומרי הבסיס, אך, כאמור, לא ניתן לאפיין את כל הסקטור ככזה.
תעודות סל וחברות מובילות
מדד הדאו ג'ונס הידוע נקרא בעצם Dow Jones Industrial Average בגלל שבתחילת דרכו הוא התמקד בסקטור התעשייה, אולם כעת הוא אינו ממוקד דווקא בסקטור זה, במקומו ישנן, כרגיל, אין סוף תעודות סל ומכשירי השקעה אחרים העוקבים אחר סקטור התעשייה.
תעודת הסל של SPDR העוקבת אחר הסקטור היא INDUSTRIAL SELECT SECTOR SPDR FUND המסומלת באותיות XLI. הגיוון הרכב של הסקטור בא לידי ביטוי גם בתעודה זו. בעוד בסקטור הקודם שסקרנו, חומרי הגלם, עשרת החברות הגדולות היוו מעל 60% מנכסי התעודה, פה הן מגיעות רק ל-36%, ואין אף חברה עם יותר מ-5% מהנכסים.
חמש החברות הגדולות בתעודת הסל הן:
GENERAL ELECTRIC ג'נרל אלקטריק עברה גלגולים ותהפוכות רבות, ולאחרונה פוצלה החברה לכמה חברות שונות במהלך אסטרטגי רחב ממדים. החברה הנוכחית שנשארה עם השם המקורי שייכת לתעשיית החלל והביטחון ועוסקת בייצור מנועי מטוסים, תחנות כוח ומוצרים אחרים מתעשיית התעופה. היא נסחרת בשווי של 178 מיליארד דולר במפכיל רווח 43 עם תשואת דיבידנד של 0.7%. החברה, גם לאחר הפירוק, היא החברה הגדולה ביותר בסקטור התעשייה עם כמעט 5% מנכסי תעודת הסל של SPDR
CATERPILLAR משתייכת לתעשיית המיכון הכבד לבניה ולחקלאות. היא מייצרת ציוד כבד לתעשיית הבניה, הכרייה, החקלאות ועוד. החברה גם מייצרת מנועי גז ודיזל כמו גם טורבינות תעשייתיות ומוצרים רבים נוספים. היא נסחרת בשווי 164 מיליארד דולר, מכפיל רווח 15 ותשואת דיבידנד 1.57%. היא מהווה 4.8% מתוך XLI.
UBER TECHNOLOGIES – סטארט אפ התחבורה שהפך לחברת ענק שייך בעצם לסקטור הטכנולוגיה, אך מהווה את החברה השלישית בגודלה גם בסקטור התעשייה בתעשיית התעבורה היבשתית, לפחות לפי מנהלי תעודת הסל של SPDR. החברה נסחרת בשווי 142 מיליארד דולר, עם מכפיל רווח 78 ואינה מחלקת דיבידנד. היא מהווה 4.1% מנכסי התעודה.
UNION PACIFIC CORP פועלת בתחום הרכבות בארצות הברית. היא מציעה שירותי הובלה לדגנים, ומוצרי חקלאות אחרים כמו גם חומרי בסיס כמו פחם ביו-דלק ועוד. היא שווה 145 מיליארד דולר, מכפיל רווח 22 ודיבידנד של 2.2%. היא מהווה 3.86% מהמדד.
HONEYWELL INTERNATIONAL מוגדרת כקונגלומרט ותחומי הפעילות שלה רחבים מאד וכוללים ייצור בטחוני, ייצור אנרגיה, בנייה, אוטומציה ועוד. שווי השוק שלה עומד על 126 מיליארד דולר, מכפיל הרווח על 22 ותשואת הדיבידנד הנוכחית מגיעה ל-2.2%. החברה מהווה 3.48% מהמדד.
שאר החברות בעשירייה הראשונה הן: RTX (בטחונית), EATON CORP (מיכון), BOEING (בטחון ותעופה), UNITED PARCEL SERVICE (שילוח), וחברת DEERE & CO (ציוד כבד).
כך מכיל הסקטור חברות מסורתיות כבדות כמו קטרפילר וג'נרל אלקטריק לצד חברת צמיחה טכנולוגית כמו אובר או חברות משלוחים כמו UPS ועוד חברות מגוונות רבות.
כלל החברות הנכללות בתעודת הסל XLI נסחרות במכפיל רווח ממוצע של 26 עם תשואת דיבידנד של 1.46. התעודה גובה דמי ניהול 0.09% ומנהלת 18 מיליארד דולר.
VANGUARD INDUSTRIALS INDEX FUND (VIS) המתחרה מבית ונגורד מחזיקה בכמעט אותן אחזקות של SPDR ביחסים שונים. עשר החברותה גדולות מהוות רק 27% מנכסי התעודה. היא גובה 0.1% ומנהלת 5.65 מיליארד דולר.
בלקרוק מציעה, כרגיל, שתי תעודות סל על הסקטור, אחת בשוק הגלובלי ואחת ממוקדת יותר בארצות הברית. iShares Global Industrials ETF (EXI) היא הגלובלית. היא גובה 0.42% דמי ניהול, ולעשר האחזקות הגדולות שלה נכנסת גם סימנס הגרמנית ושניידר הצרפתית, אם כי שאר האחזקות דומות למדי לשתי התעודות הקודמות. iShares U.S. Industrials ETF (IYJ) היא האופציה האמריקאית שגובה 0.4% דמי ניהול. באופן מפתיע האחזקות הגדולות בתעודה הן ויזה ומאסטרקארד השייכות דווקא לסקטור הפיננסים (וגם אמריקן אקספרס מופיעה ב-10 האחזקות הגדולות), יחד עם אקסנטיור ששייכת יותר לטכנולוגיה. שאר האחזקות דומות למדי לתעודות האחרות.
ישנן תעודות רבות ממוקדות יותר הפעילות בסגמנטים השונים של סקטור התעשייה כמו SPDR S&P Aerospace & Defense ETF (XAR) שעוקבת אחר תעשיית החלל וההגנה, וגובה 0.35%. נציין שלמרות הבום הבטחוני בשנים האחרונות, ההחזר השנתי הממוצע של התעודה בשלוש השנים האחרונות עומד על 2.75% בלבד. בחמש השנים האחרונות הוא כבר מטפס ל-7.91% - עדיין פחות מה-SP500.
בלקרוק מציעה באותו סקטור את iShares U.S. Aerospace & Defense ETF (ITA) שגובה 0.4% דמי ניהול והשיאה 7.91% בממוצע בשלוש השנים האחרונות אך רק 5.58% בחמש השנים האחרונות.
לא מעט תעודות עוקבות באופן מפתיע דווקא אחר תעשיית המים. אחת מהן היא Invesco S&P Global Water Index ETF (CGW). סקטור נוסף שמקבל ייצוג בתחום תעודות הסל הוא הבנייה, עם תעודת הסל של אינבסקו - Invesco Building & Construction ETF (PKB). אם תעדיפו דווקא חברות תעשיה קטנות, שייתכן שיש להן פוטנציאל צמיחה גבוה יותר, אך נחשבות ליותר תנודתיות תוכלו להשקיע בתעודה Invesco S&P SmallCap Industrials ETF (PSCI) שמשקיעה ב-95 חברות קטנות יחסית ופחות מוכרות ששווי השוק שלהן נמוך מ-13 מיליארד דולר.
ישנן גם תעודות רבות העוקבות אחר תעשיית התובלה והשילוחים. הנה כמה:
iShares US Transportation ETF (IYT) היא האופציה של בלקרוק שמעניקה חשיפה לתעשיית התובלה בכללותה.
ProShares Supply Chain Logistics ETF (SUPL) מתמקדת בחברות לוגיסטיקה לאורך שרשרת האספקה.
First Trust Nasdaq Transportation ETF (FTXR) עוקבת אחר חברות תובלה הנסחרות בנאסד"ק.
SonicShares Global Shipping ETF (BOAT) מתמקדת בחברות מתחום השילוח.
גם בארץ ישנן לא מעט תעודות סל העוקבות אחר הסקטור. הנה כמה מהן:
"SP Industrial PTF" גובה 0.7% דמי ניהול ומנהלת 18.1 מיליון שקל.
"קסם S&P Industrial KTF מנוטרלת מט"ח" תנטרל עבורכם את השפעת שערי החליפין ותגבה עבור כך רק 0.2% דמי ניהול. הקרן מנהלת 70.1 מיליון שקל.
"הראל מחקה אינדקס תעשיות ביטחוניות ארה"ב וישראל" מתמקדת דווקא בתעשיות הביטחוניות. היא גובה 0.4% ומנהלת 18.2 מיליון שקל.
ביצועים
10 מתוך 11 הסקטורים מפגרים אחרי מדד ה-SP500 בטווח של חמש השנים האחרונות בגלל ההשפעה העצומה של סקטור הטכנולוגיה על המדד. סקטור התעשייה הוא אחד הטובים ביותר מבין שאר עשרת הסקטורים בטווח הזמן של חמש שנים, וגם בשנה האחרונה הוא מציג ביצועים יפים, ומצליח אפילו לעקוף במעט את הבנצ'מארק.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
