תעשיות: ציוד כבד, שילוח, טורבינות ועד אובר - הסקטור המגוון ביותר
סקטור התעשייה הוא אחד הסקטורים המגוונים ביותר מבין 11 הסקטורים לפי שיטת GICS. פעילות בו חברות גדולות וקטנות, חדשניות ומסורתיות, חברות צמיחה וחברות ערך וכו'. המכנה המשותף לכולן הוא שהן עוסקות בייצור, או בסיוע לחברות אחרות לייצור מוצרים, אך לרוב לא כאלה הנמכרים לצרכן הסופי. לכן כלולים בו גם חברות המספקות שירותים מקצועיים כמו שירותי כוח אדם וגם חברות משלוח, אך מצד שני חברות המיצרות רכבים לא שייכים לסקטור הזה (אלא לסקטור הצריכה המחזורית) וכך גם לא חברות המייצרות מוצרי מזון (צריכה בסיסית) וכדו'. ניתן לומר שהסקטור כולל את כל שרשרת הייצור למעט החוליה הראשונה - חומרי הבסיס, והאחרונה - המוצרים לצרכן.
לכתבות קודמות בסדרה:
>>> מהם 11 הסקטורים ב-S&P ואיך להשתמש בהם בבניית אסטרטגיית השקעה?
>>> סקטור האנרגיה - הסולידי שמזנק בשנים האחרונות; המניות העיקריות, הביצועים ואיך משקיעים?
>>> טכנולוגיה: איך משקיעים במנוע של העליות בוול סטריט בשנים האחרונות?
- בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים: בורסת ת"א מרחיבה את היצע מדדי המניות
- בדרך ל-6,600? בתי ההשקעות משדרגים יעדים ל-S&P 500
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
>>> בריאות: סקטור סולידי וצומח אבל מפוקח בכבדות עם תשואות נמוכות
>>> חומרי בסיס: סקטור סולידי ומגוון אך תלוי בסייקל הכלכלי
סגמנט חשוב בחברות התעשייה הן החברות הביטחוניות ש"נהנות" מהמתחים הגיאופוליטיים בשנים האחרונות, החל ממלחמת רוסיה אוקראינה, דרך מלחמת עזה ועד המתחים בין טיוואן לבין סין, אך ניתן למצוא בו סקטורי ענק נוספים כמו חברות תעופה, חברות משלוחים, חברות כוח אדם, נמלי ים ושדות תעופה, ציוד תעשייתי כבד ועוד ועוד.
מבנה
המבנה של סקטוור התעשייה מאד מורכב ומפורט. הסקטור כולו מחולק לשלוש קבוצות תעשייה – טובין, שירותים מקצועיים ומסחריים ותובלה.- ישראל עוזבת את אירלנד: אישור הנפקות האג"ח יעבור ללוקסמבורג
- הדולר נחלש, הפד מתנדנד – והזהב מזנק לשיאים חדשים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הציבור הסיני צפוי להזניק שוק שורי בשווי 23 טריליון דולר
קבוצת המוצרים מחולקת ל-7 תעשיות שונות: א. חלל והגנה (חברות ביטחוניות), ב. מוצרי בניה. ג. בניה והנדסה. ד. ציוד אלקטרוני. ה. קונגלומרטים תעשייתיים. ו. מיכון. ז. חברות מסחר והפצה. התעשיות הללו מתפרטות עוד ל-10 תתי תעשיות שונות.
קבוצת התעשייה השניה, שירותים מקצועיים ומסחריים, מתחלקת לשתיים: א. אספקה ושירותים מסחריים ושירותים מקצועיים. שתי התעשיות האלו הופכות ל-8 תתי תעשיות משירותי דפוס ועד שירותי כוח אדם או עיבוד נתונים.
בקבוצת התעשייה "תובלה" ישנן 5 תעשיות שונות: א. תובלה אווירית. ב. חברות תעופה. ג. תובלה ימית. ד. תובלה יבשתית. ה. תשתיות תעבורה. סך הכל ישנן 9 תתי תעשיות בקבוצת התעשייה הזו.
מאפיינים
כיוון שמדובר בסקטור כל כך מגוון קשה למצוא בו מאפיינים אחידים. מה משותף לחברות כוח אדם וליצרניות טנקים ומטוסים או לשירותי משלוח עם טורבינות ליצירת אנרגיה מגז טבעי? באופן כללי כן ניתן לומר שהסקטור מושפע מהמחזוריות הכלכלית. בעוד חברות ביטחוניות מושפעות בעיקר מאירועים גיאופוליטיים יותר מאשר מהסייקל הכלכלי הטבעי, שאר החברות בסקטור יפרחו בתקופה של גאות כלכלית כשהצריכה עולה והתעשייה כולה נהנית מביקושים חזקים, ובתקפות של מיתון הן יצמצמו פעילות. יחד עם זאת המגוון הרחב של החברות ותתי התעשיות גורם לכך שבדרך כלל גם בתקופות של מיתון לפחות כמה תתי תעשיות יהנו מצמיחה מסוימת בגלל גורמים ייחודיים, ומצד שני גם בתקופות של צמיחה לפחות חלק מתתי התעשיות דווקא יתקלו בקשיים.
לא מעט מהחברות הגדולות בתעשייה הן חברות ערך וותיקות ויציבות עם תזרים מזומנים יציב, בדומה לחברות מתחום חומרי הבסיס, אך, כאמור, לא ניתן לאפיין את כל הסקטור ככזה.
תעודות סל וחברות מובילות
מדד הדאו ג'ונס הידוע נקרא בעצם Dow Jones Industrial Average בגלל שבתחילת דרכו הוא התמקד בסקטור התעשייה, אולם כעת הוא אינו ממוקד דווקא בסקטור זה, במקומו ישנן, כרגיל, אין סוף תעודות סל ומכשירי השקעה אחרים העוקבים אחר סקטור התעשייה.
תעודת הסל של SPDR העוקבת אחר הסקטור היא INDUSTRIAL SELECT SECTOR SPDR FUND המסומלת באותיות XLI. הגיוון הרכב של הסקטור בא לידי ביטוי גם בתעודה זו. בעוד בסקטור הקודם שסקרנו, חומרי הגלם, עשרת החברות הגדולות היוו מעל 60% מנכסי התעודה, פה הן מגיעות רק ל-36%, ואין אף חברה עם יותר מ-5% מהנכסים.
חמש החברות הגדולות בתעודת הסל הן:
GENERAL ELECTRIC ג'נרל אלקטריק עברה גלגולים ותהפוכות רבות, ולאחרונה פוצלה החברה לכמה חברות שונות במהלך אסטרטגי רחב ממדים. החברה הנוכחית שנשארה עם השם המקורי שייכת לתעשיית החלל והביטחון ועוסקת בייצור מנועי מטוסים, תחנות כוח ומוצרים אחרים מתעשיית התעופה. היא נסחרת בשווי של 178 מיליארד דולר במפכיל רווח 43 עם תשואת דיבידנד של 0.7%. החברה, גם לאחר הפירוק, היא החברה הגדולה ביותר בסקטור התעשייה עם כמעט 5% מנכסי תעודת הסל של SPDR
CATERPILLAR משתייכת לתעשיית המיכון הכבד לבניה ולחקלאות. היא מייצרת ציוד כבד לתעשיית הבניה, הכרייה, החקלאות ועוד. החברה גם מייצרת מנועי גז ודיזל כמו גם טורבינות תעשייתיות ומוצרים רבים נוספים. היא נסחרת בשווי 164 מיליארד דולר, מכפיל רווח 15 ותשואת דיבידנד 1.57%. היא מהווה 4.8% מתוך XLI.
UBER TECHNOLOGIES – סטארט אפ התחבורה שהפך לחברת ענק שייך בעצם לסקטור הטכנולוגיה, אך מהווה את החברה השלישית בגודלה גם בסקטור התעשייה בתעשיית התעבורה היבשתית, לפחות לפי מנהלי תעודת הסל של SPDR. החברה נסחרת בשווי 142 מיליארד דולר, עם מכפיל רווח 78 ואינה מחלקת דיבידנד. היא מהווה 4.1% מנכסי התעודה.
UNION PACIFIC CORP פועלת בתחום הרכבות בארצות הברית. היא מציעה שירותי הובלה לדגנים, ומוצרי חקלאות אחרים כמו גם חומרי בסיס כמו פחם ביו-דלק ועוד. היא שווה 145 מיליארד דולר, מכפיל רווח 22 ודיבידנד של 2.2%. היא מהווה 3.86% מהמדד.
HONEYWELL INTERNATIONAL מוגדרת כקונגלומרט ותחומי הפעילות שלה רחבים מאד וכוללים ייצור בטחוני, ייצור אנרגיה, בנייה, אוטומציה ועוד. שווי השוק שלה עומד על 126 מיליארד דולר, מכפיל הרווח על 22 ותשואת הדיבידנד הנוכחית מגיעה ל-2.2%. החברה מהווה 3.48% מהמדד.
שאר החברות בעשירייה הראשונה הן: RTX (בטחונית), EATON CORP (מיכון), BOEING (בטחון ותעופה), UNITED PARCEL SERVICE (שילוח), וחברת DEERE & CO (ציוד כבד).
כך מכיל הסקטור חברות מסורתיות כבדות כמו קטרפילר וג'נרל אלקטריק לצד חברת צמיחה טכנולוגית כמו אובר או חברות משלוחים כמו UPS ועוד חברות מגוונות רבות.
כלל החברות הנכללות בתעודת הסל XLI נסחרות במכפיל רווח ממוצע של 26 עם תשואת דיבידנד של 1.46. התעודה גובה דמי ניהול 0.09% ומנהלת 18 מיליארד דולר.
VANGUARD INDUSTRIALS INDEX FUND (VIS) המתחרה מבית ונגורד מחזיקה בכמעט אותן אחזקות של SPDR ביחסים שונים. עשר החברותה גדולות מהוות רק 27% מנכסי התעודה. היא גובה 0.1% ומנהלת 5.65 מיליארד דולר.
בלקרוק מציעה, כרגיל, שתי תעודות סל על הסקטור, אחת בשוק הגלובלי ואחת ממוקדת יותר בארצות הברית. iShares Global Industrials ETF (EXI) היא הגלובלית. היא גובה 0.42% דמי ניהול, ולעשר האחזקות הגדולות שלה נכנסת גם סימנס הגרמנית ושניידר הצרפתית, אם כי שאר האחזקות דומות למדי לשתי התעודות הקודמות. iShares U.S. Industrials ETF (IYJ) היא האופציה האמריקאית שגובה 0.4% דמי ניהול. באופן מפתיע האחזקות הגדולות בתעודה הן ויזה ומאסטרקארד השייכות דווקא לסקטור הפיננסים (וגם אמריקן אקספרס מופיעה ב-10 האחזקות הגדולות), יחד עם אקסנטיור ששייכת יותר לטכנולוגיה. שאר האחזקות דומות למדי לתעודות האחרות.
ישנן תעודות רבות ממוקדות יותר הפעילות בסגמנטים השונים של סקטור התעשייה כמו SPDR S&P Aerospace & Defense ETF (XAR) שעוקבת אחר תעשיית החלל וההגנה, וגובה 0.35%. נציין שלמרות הבום הבטחוני בשנים האחרונות, ההחזר השנתי הממוצע של התעודה בשלוש השנים האחרונות עומד על 2.75% בלבד. בחמש השנים האחרונות הוא כבר מטפס ל-7.91% - עדיין פחות מה-SP500.
בלקרוק מציעה באותו סקטור את iShares U.S. Aerospace & Defense ETF (ITA) שגובה 0.4% דמי ניהול והשיאה 7.91% בממוצע בשלוש השנים האחרונות אך רק 5.58% בחמש השנים האחרונות.
לא מעט תעודות עוקבות באופן מפתיע דווקא אחר תעשיית המים. אחת מהן היא Invesco S&P Global Water Index ETF (CGW). סקטור נוסף שמקבל ייצוג בתחום תעודות הסל הוא הבנייה, עם תעודת הסל של אינבסקו - Invesco Building & Construction ETF (PKB). אם תעדיפו דווקא חברות תעשיה קטנות, שייתכן שיש להן פוטנציאל צמיחה גבוה יותר, אך נחשבות ליותר תנודתיות תוכלו להשקיע בתעודה Invesco S&P SmallCap Industrials ETF (PSCI) שמשקיעה ב-95 חברות קטנות יחסית ופחות מוכרות ששווי השוק שלהן נמוך מ-13 מיליארד דולר.
ישנן גם תעודות רבות העוקבות אחר תעשיית התובלה והשילוחים. הנה כמה:
iShares US Transportation ETF (IYT) היא האופציה של בלקרוק שמעניקה חשיפה לתעשיית התובלה בכללותה.
ProShares Supply Chain Logistics ETF (SUPL) מתמקדת בחברות לוגיסטיקה לאורך שרשרת האספקה.
First Trust Nasdaq Transportation ETF (FTXR) עוקבת אחר חברות תובלה הנסחרות בנאסד"ק.
SonicShares Global Shipping ETF (BOAT) מתמקדת בחברות מתחום השילוח.
גם בארץ ישנן לא מעט תעודות סל העוקבות אחר הסקטור. הנה כמה מהן:
"SP Industrial PTF" גובה 0.7% דמי ניהול ומנהלת 18.1 מיליון שקל.
"קסם S&P Industrial KTF מנוטרלת מט"ח" תנטרל עבורכם את השפעת שערי החליפין ותגבה עבור כך רק 0.2% דמי ניהול. הקרן מנהלת 70.1 מיליון שקל.
"הראל מחקה אינדקס תעשיות ביטחוניות ארה"ב וישראל" מתמקדת דווקא בתעשיות הביטחוניות. היא גובה 0.4% ומנהלת 18.2 מיליון שקל.
ביצועים
10 מתוך 11 הסקטורים מפגרים אחרי מדד ה-SP500 בטווח של חמש השנים האחרונות בגלל ההשפעה העצומה של סקטור הטכנולוגיה על המדד. סקטור התעשייה הוא אחד הטובים ביותר מבין שאר עשרת הסקטורים בטווח הזמן של חמש שנים, וגם בשנה האחרונה הוא מציג ביצועים יפים, ומצליח אפילו לעקוף במעט את הבנצ'מארק.

הציבור הסיני צפוי להזניק שוק שורי בשווי 23 טריליון דולר
משקי הבית בסין מחזיקים פיקדונות בהיקף 23 טריליון דולר; לאור היעדר חלופות השקעה, ג’יי.פי מורגן מעריך כי 350 מיליארד דולר יזרמו למניות עד סוף 2026, מה שעשוי להקפיץ את המדדים הסיניים ביותר מ-20%
שוק המניות הסיני נמצא בעיצומו של ראלי מרשים בעולם, ועלה כ־25% מאז תחילת אפריל 2025. וכעת, המשקיעים פונים למקור ההון הבא: חסכונות הציבור. במהלך חודש יולי ירדו פיקדונות משקי הבית בסין ב-0.7% מרמת שיא ביוני, לרמה של כ-171 טריליון יואן (כ-23 טריליון דולר).
הירידה הזו, ראשונה מזה חודשים, מתפרשת כסימן לכך שהציבור מתחיל להפנות חלק מהכסף מהבנקים אל שוקי ההון. לפי הערכות ג’יי.פי מורגן, כ־350 מיליארד דולר נוספים עשויים לזרום לשוק המניות בין עד סוף 2026, וסכום כזה עשוי להקפיץ את המדדים המובילים ביותר מ-20%.
CSI 300 שוברת שיאים
מדד CSI 300, הכולל את 300 החברות הגדולות הנסחרות בשנגחאי ובשנזן, זינק ב־10% באוגוסט לבדו, והפך לאחד המדדים החזקים בעולם בתקופה זו. הראלי מונע משילוב של נזילות גבוהה בשוק, תמיכה ממשלתית והערכות ציבורית כי הרשויות לא יאפשרו ירידות חדות לפני אירועים פוליטיים חשובים, למשל המצעד הצבאי הצפוי ב-3 בספטמבר לציון 80 שנה לסיום מלחמת העולם השנייה. הציבור הסיני, הידוע ככוח עצום בבורסות המקומיות, נמצא עדיין בתחילת הדרך של כניסה מחודשת לשוק. עד כה, את עיקר העליות הובילו קרנות גידור ומשקיעים מוסדיים, אך ההערכה היא שכעת הכסף הקמעונאי מתחיל לזרום והוא עשוי להפוך את הראלי לאגרסיבי עוד יותר.
בתי ההשקעות הזרים מתיישרים עם המגמה. גולדמן זאקס העלה את מחיר היעד למדד CSI 300 וצופה עלייה של כ-10% נוספים בשנה הקרובה. HSBC הגדיר את עודפי החיסכון כ"זרז חיובי מאוד", ובנק אוף אמריקה ציין כי מדובר בסביבה של TINA (“אין אלטרנטיבה”), כשהאג"ח מניב תשואות נמוכות והנדל"ן עדיין במשבר. תשואת הפיקדון לשנה בבנקים הגדולים בסין עומדת על 0.95% בלבד ועומדת על שפל היסטורי. על רקע זה, הכניסה לשוק המניות נתפסת כמעט כצעד הכרחי. “יש מחסור חמור באפיקי השקעה בסין,” הסבירו בבנק אוף אמריקה. “אם שוק המניות ישדר רווחיות אמיתית, הציבור לא יישאר אדיש”.
ה-FOMO מלווה בחששות מבועה
בנתיים, ברחוב ישנה תחושה חזקה של FOMO, ואנשים חוששים להחמיץ את הראלי הבא, אחרי שהחמיצו את הזינוק של ספטמבר שעבר, אז זינק CSI 300 ב-25% בשבוע אחד בעקבות תוכנית תמריצים של הבנק המרכזי. עם זאת, עולים גם סימני אזהרה. מניות Cambricon Technologies, יצרנית שבבי AI, הוכפלו בערכן בתוך חודש, עד כדי כך שהחברה עצמה הזהירה שהמחיר לא משקף את הפעילות. המניה התרסקה מיד לאחר מכן. המצב מזכיר לרבים את בועת 2015, אז זינקו המדדים במהירות, כשמשקיעים רבים לקחו הלוואות ממונפות כדי להיכנס לשוק, ותוך חודשים ספורים התפוצצה הבועה ונמחקו יותר מ־2 טריליון דולר משווי השוק.
- הודו וסין מחדשות טיסות ישירות - על רקע קריסת השיחות בין ניו דלהי לוושינגטון
- חברת השבבים הסינית מזהירה: "המניה שלנו יקרה מדי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיום, בתי השקעות סיניים מקשים על המשקיעים שמעוניינים לקחת הלוואות לטובת רכישת מניות ומי שרוצה להמר בגדול עם כסף שאינו שלו יצטרך לשים יותר בטחונות או לקבל פחות אשראי. במקביל, חלק מקרנות הנאמנות מגבילות את כמות הכסף החדש שהן מוכנות לקבל מהציבור. הן אינן מעוניינות בתזרים אדיר שיאלץ אותן להשקיע מיד בשוק, מה שעלול להעצים את התנודתיות. מאחורי הקלעים ייתכן שהרגולטורים בסין רומזים לגופים האלה לפעול בזהירות, כדי שלא נראה שוב מצב של "בועה" כמו ב-2015, כששוק המניות עלה מהר מדי ואז התרסק ומחק טריליונים.

ישראל עוזבת את אירלנד: אישור הנפקות האג"ח יעבור ללוקסמבורג
הלחץ הפוליטי בדבלין סביב המלחמה בעזה דחף את ישראל לשנות את המדינה המפקחת על תשקיפי האג"ח. המעבר צפוי להבטיח יציבות רגולטורית, אך מעלה חששות מהתערבות פוליטית בשווקי ההון האירופיים
ישראל העבירה את תהליך אישור הנפקת אגרות החוב שלה באיחוד האירופי מאירלנד ללוקסמבורג, כך לפי דיווח בבלומברג. המהלך מגיע לאחר לחץ פוליטי גובר באירלנד להפסיק את שיתוף הפעולה עם ישראל בעקבות המלחמה בעזה.
ישראל מנפיקה זה שנים אגרות חוב המיועדות לקהילות יהודיות ברחבי העולם, המכונות "אגרות חוב של התפוצות". מדובר בשוק יחסית קטן - כמה מיליארדי דולרים בשנה, אבל הוא חשוב כמקור מימון נוסף לתקציב המדינה. כדי למכור אגרות חוב באיחוד האירופי, ישראל חייבת לבחור מדינה אירופית אחת שתאשר את המסמכים המשפטיים שלה - כלומר את תשקיף, המסמך שמפרט את תנאי ההשקעה והסיכונים למשקיעים. אחרי הברקזיט, אירלנד קיבלה את התפקיד הזה. אגרות החוב הללו הפכו לקריטיות עוד יותר מאז המלחמה, כי גירעון התקציב הישראלי זינק בגלל עלויות הביטחון הגבוהות. היקף הגיוסים באירופה גדל.
אלא שאירלנד מערימה קשיים מסוגים שונים על ישראלים וישראל עצמה בהמשך למלחמה בעזה. מעבר להתבטאויות קיצוניות נגדנו, היו גם מעשים פרקטים כשאחד מהם היה כשחברי פרלמנט אירים ופעילים למען פלסטין החלו ללחוץ על הבנק המרכזי של אירלנד להפסיק את שיתוף הפעולה עם ישראל. לטענתם, הבנק תורם בעקיפין למימון הלחימה בעזה ומשמש שותף למשבר ההומניטרי ברצועה.
אירלנד נחשבת לאחת המדינות הפרו־פלסטיניות ביותר באיחוד האירופי. בשנה שעברה היא הכירה רשמית במדינה פלסטינית, מה שהוביל את ישראל להחזיר את שגרירתה מדבלין. במקביל, הממשלה האירית מקדמת חקיקה להגבלת הסחר עם ההתנחלויות.
- מודי'ס: דירוג האשראי של ישראל ללא שינוי - Baa1 - התחזית שלילית
- וושינגטון מאותתת: הסכמי אברהם מתרחבים - מי המדינות שעשויות להצטרף לנורמלזיציה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ישראל עוזבת את אירלנד
הבנק המרכזי באירלנד מחויב בחוק לאשר כל תשקיף העומד בדרישות הרגולטוריות, ללא קשר לשיקולים פוליטיים. מצד שני, הלחץ הציבורי והפוליטי הלך והחריף. נגיד הבנק, גבריאל מחלוף, ניסה לשמור על קו מקצועי ונייטרלי. הוא הבהיר כי אישור תשקיף אינו מהווה הבעת תמיכה בפעילות החברה או המדינה המנפיקה, אלא אישור לכך שהמידע נמסר כראוי למשקיעים. אך גם עמדתו הברורה לא הצליחה להפיג את הלחץ. האירים לא יכלו באמת חוקית להעיף את ישראל, אבל עשו הכל כדי להראות לישראל את הדרך החוצה. ישראל בחרה בצדק - לעזוב.