נושפת בעורפה - טויוטה עשויה לקחת בחזרה מטסלה את הבכורה בשוק הרכב
זה 6 ימים ברצף שמניית טסלה TESLA INC נמצאת בירידה והמניה בשפל לאחר שאיבדה למעלה מ-40% מתחילת השנה. אם לא די בכך, הוזלת מחירי המכוניות עליה הודיעה בשבת האחרונה בוודאי שלא תורמת להלך הרוח של המשקיעים ועלולה גם היא לתרום לירידה נוספת במחיר המניה.
ככל שהמצב של טסלה יחמיר עוד יותר, יצרנית הרכב טויוטה TOYOTA MOTOR CORP עשויה לקחת בחזרה את הכתר כיצרנית הרכב היקרה ביותר בעולם. טסלה זכתה בתואר המכובד ב-10 ביוני 2020, כאשר שווי השוק שלה הגיע ל-190 מיליארד דולר, בעוד ששווי השוק של טויוטה עמד על 181 מיליארד דולר.
נכון לטרם פתיחת המסחר היום בוול סטריט, טסלה וטויוטה שוות כ-460 מיליארד דולר ו-375 מיליארד דולר, בהתאמה - פער של כ-85 מיליארד דולר. זה כלום בהשוואה ל-3 בינואר 2021, אז היה עמד הפער על כמעט טריליון דולר. ירידה של מתחת ל-120 דולר במניית טסלה, ובתנאי שמחיר המניה של טויטה לא ישתנה, יעניק לאחרונה את התואר הנכסף בחזרה.
כאשר טסלה עקפה את טויוטה ב-2020, וול סטריט העריכה שהחברה תמשיך לספק כ-700,000 מכוניות ב-2021. טסלה מסרה בסופו של דבר 936,000 מכוניות באותה שנה והרשימה את המשקיעים ששלחו את המניה עוד יותר למעלה. צריך לזכור שבאותה שנה דגם Y של היצרנית האמריקאית, שמשמש כיום כעמוד התווך שלה, היה חדש ותרם לעלייה.
- הפגנת עוצמה בשוק הרכב המקומי עם 280,000 כלי רכב ב 2024
- טויוטה קאמרי - חסכונית ומרווחת עם פלפל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל מה שעמד לטובתה של טסלה ב-2020 לא רלוונטי ל-2024. החברה עומדת כיום ללא דגם שובר קופות חדש באופק. רכב במחיר זול יותר אמור לצאת לכבישים בסוף 2025 לכל המוקדם וטסלה נאבקת לייצר את הסייברטראק, שעשוי לעלות לרוכשים 100,000 דולר, מה שהופך אותו ליותר רכב נישה בשלב זה.
האנליסטים בוול סטריט מצפים שטסלה תספק כ-1.8 מיליון מכוניות בשנת 2024, ירידה מההערכה הראשונית שלהם לאספקה של 2.4 מיליון כלי רכב מלפני שנה. הורדת התחזיות של האנליסטים באה על רקע התוצאות המאכזבות של טסלה ברבעון הראשון בו סיפקה כ-387,000 מכוניות, כ-20,000 פחות מהתחזיות הנמוכות ביותר בוול סטריט. מחר תפרסם טסלה את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של השנה כאשר האנליסטים מצפים לרווח מתואם של 48 סנט למניה על הכנסות של 20.98 מיליארד דולר.
במקביל ראתה טויוטה שיפור מסוים, אם כי יצרנית הרכב היפנית לא צפויה להגדיל את המכירות כמו בקצב של טסלה. טויוטה רשמה שולי רווח תפעולי של כ-8% ב-2022, כאשר בוול סטריט צופים שולי רווח של 12% לשנת 2024. גם שערי המט"ח עזרו להגביר את הרווחים של טויוטה. בתחילת 2022, הדולר היה שווה כ-115 ין יפני, אך כעת הדולר שווה ערך ל-155 ין. הין נחלש, לטובת טויוטה, שמוכרת מכוניות רבות בדולרים - ומשלמת לרבים מעובדיה בין.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
קשה להעריך האם טסלה באמת תאבד את הבכורה לטובת טויטה אבל מה שבטוח הוא שמדובר בחדשות לא טובות עבור החברה שמגלה לאחרונה קשיים שהולכים ונערמים.
- 2.בוריס 23/04/2024 10:10הגב לתגובה זוטסלה זה טרנד של מתלהבים, רכב אמיתי זה טויוטה, סייברטראק זה גימיק שלא נוסע רבע ממה שטויוטה היילקס נוסעת. בקיצר טסלה בדרך למחיר מניה שפוי של 50 דולר.
- 1.סטלה המגמרת (ל"ת)טולטול 22/04/2024 16:31הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
