טויוטה
צילום: Christina Telep, Unsplash

נושפת בעורפה - טויוטה עשויה לקחת בחזרה מטסלה את הבכורה בשוק הרכב

ענקית הרכב האמריקאית מתמודדת עם ירידת הביקוש שגוררת הוזלת מחירים; גם רכב חדש פורץ דרך לא נראה באופק; וגם - מה גרם לטויוטה להגיע לעמדה שבה היא עומדת לקטוף בחזרה את תואר חברת הרכב הגדולה ביותר?
דור עצמון | (2)

זה 6 ימים ברצף שמניית טסלה TESLA INC נמצאת בירידה והמניה בשפל לאחר שאיבדה למעלה מ-40% מתחילת השנה. אם לא די בכך, הוזלת מחירי המכוניות עליה הודיעה בשבת האחרונה בוודאי שלא תורמת להלך הרוח של המשקיעים ועלולה גם היא לתרום לירידה נוספת במחיר המניה.

ככל שהמצב של טסלה יחמיר עוד יותר, יצרנית הרכב טויוטה TOYOTA MOTOR CORP עשויה לקחת בחזרה את הכתר כיצרנית הרכב היקרה ביותר בעולם. טסלה זכתה בתואר המכובד ב-10 ביוני 2020, כאשר שווי השוק שלה הגיע ל-190 מיליארד דולר, בעוד ששווי השוק של טויוטה עמד על 181 מיליארד דולר.

נכון לטרם פתיחת המסחר היום בוול סטריט, טסלה וטויוטה שוות כ-460 מיליארד דולר ו-375 מיליארד דולר, בהתאמה - פער של כ-85 מיליארד דולר. זה כלום בהשוואה ל-3 בינואר 2021, אז היה עמד הפער על כמעט טריליון דולר. ירידה של מתחת ל-120 דולר במניית טסלה, ובתנאי שמחיר המניה של טויטה לא ישתנה, יעניק לאחרונה את התואר הנכסף בחזרה.

כאשר טסלה עקפה את טויוטה ב-2020, וול סטריט העריכה שהחברה תמשיך לספק כ-700,000 מכוניות ב-2021. טסלה מסרה בסופו של דבר 936,000 מכוניות באותה שנה והרשימה את המשקיעים ששלחו את המניה עוד יותר למעלה. צריך לזכור שבאותה שנה דגם Y של היצרנית האמריקאית, שמשמש כיום כעמוד התווך שלה, היה חדש ותרם לעלייה.

אבל מה שעמד לטובתה של טסלה ב-2020 לא רלוונטי ל-2024. החברה עומדת כיום ללא דגם שובר קופות חדש באופק. רכב במחיר זול יותר אמור לצאת לכבישים בסוף 2025 לכל המוקדם וטסלה נאבקת לייצר את הסייברטראק, שעשוי לעלות לרוכשים 100,000 דולר, מה שהופך אותו ליותר רכב נישה בשלב זה.

האנליסטים בוול סטריט מצפים שטסלה תספק כ-1.8 מיליון מכוניות בשנת 2024, ירידה מההערכה הראשונית שלהם לאספקה של 2.4 מיליון כלי רכב מלפני שנה. הורדת התחזיות של האנליסטים באה על רקע התוצאות המאכזבות של טסלה ברבעון הראשון בו סיפקה כ-387,000 מכוניות, כ-20,000 פחות מהתחזיות הנמוכות ביותר בוול סטריט. מחר תפרסם טסלה את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של השנה כאשר האנליסטים מצפים לרווח מתואם של 48 סנט למניה על הכנסות של 20.98 מיליארד דולר.

במקביל ראתה טויוטה שיפור מסוים, אם כי יצרנית הרכב היפנית לא צפויה להגדיל את המכירות כמו בקצב של טסלה. טויוטה רשמה שולי רווח תפעולי של כ-8% ב-2022, כאשר בוול סטריט צופים שולי רווח של 12% לשנת 2024. גם שערי המט"ח עזרו להגביר את הרווחים של טויוטה. בתחילת 2022, הדולר היה שווה כ-115 ין יפני, אך כעת הדולר שווה ערך ל-155 ין. הין נחלש, לטובת טויוטה, שמוכרת מכוניות רבות בדולרים - ומשלמת לרבים מעובדיה בין.

קיראו עוד ב"גלובל"

קשה להעריך האם טסלה באמת תאבד את הבכורה לטובת טויטה אבל מה שבטוח הוא שמדובר בחדשות לא טובות עבור החברה שמגלה לאחרונה קשיים שהולכים ונערמים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בוריס 23/04/2024 10:10
    הגב לתגובה זו
    טסלה זה טרנד של מתלהבים, רכב אמיתי זה טויוטה, סייברטראק זה גימיק שלא נוסע רבע ממה שטויוטה היילקס נוסעת. בקיצר טסלה בדרך למחיר מניה שפוי של 50 דולר.
  • 1.
    סטלה המגמרת (ל"ת)
    טולטול 22/04/2024 16:31
    הגב לתגובה זו
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

טראמפ אינטלטראמפ אינטל

ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש

הממשל האמריקני גרף רווח של כ־5 מיליארד דולר בתוך פחות מחודש מהשקעתו באינטל, לאחר שרכש כ־10% מהחברה ב־9 מיליארד דולר והרוויח מהזינוק במניה בעקבות הצטרפות אנבידיה כמשקיעה
אדיר בן עמי |

אם רוצים ללמוד על השקעות מוצלחות, כנראה שכדאי לעקוב אחר הממשל האמריקני. ב־22 באוגוסט הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שהממשלה תרכוש 433 מיליון מניות של אינטל Intel Corp במחיר של 20.47 דולר למניה – עסקה בהיקף של כ־9 מיליארד דולר שהקנתה לה כ־10 אחוזים מהחברה. כעבור פחות מחודש שווי ההשקעה עלה לכמעט 14 מיליארד דולר, רווח של כ־5 מיליארד דולר.


הזינוק במניה הגיע בעקבות חדשות לא צפויות. אנבידיהNVIDIA Corp. 3.49%  , שלה שווי שוק של כ־4.3 טריליון דולר, הודיעה על השקעה של 5 מיליארד דולר באינטל במחיר של 23.28 דולר למניה, נמוך ממחיר הסגירה של יום רביעי. בתגובה מזנקת מניית אינטל ב־29% והגיעה ל־32 דולר, ומניית אנבידיה עולה ב־3.5% ל־176 דולר, כאשר ענקית השבבים הרוויחה כבר כמעט 2 מיליארד דולר על העסקה.


בראשית אוגוסט פרסם טראמפ ברשת החברתית שלו Truth Social קריאה להדחת מנכ״ל אינטל, ליפ־בו טאן, בעקבות דיווחים שלפיהם השקיע בחברות סיניות, בהן כאלה שיש להן קשרים עם הצבא הסיני. הפוסט עורר תגובות חריפות מצד פוליטיקאים רפובליקנים. טאן הבין את חומרת המצב ופנה לבית הלבן לפגישה דחופה שנערכה ב־11 באוגוסט. לפי הניו יורק טיימס, המפגש נועד להרגיע את הביקורת על ניהולו. הוא הגיע במטרה לשמור על תפקידו, אך סיים את הפגישה בהתחייבות לעסקה גדולה עם הממשל.


הממשל בעצם רכש 10% ממניות אינטל במחיר של 20.47 דולר למניה – הנחה של כ-20% לעומת מחיר השוק אז. העסקה העניקה לממשל אחזקה בחברה טכנולוגית מרכזית, ולאינטל הון שהיה חיוני להמשך פעילותה.


המצב המורכב של אינטל

 החברה סיימה את 2024 עם הפסד של 18.7 מיליארד דולר, ולא נהנתה מתזרים מזומנים חיובי מאז 2021. אינטל פועלת בשני תחומים עיקריים: פיתוח שבבים וייצורם, ובשניהם נתקלה בקשיים. בייצור, שאליו פנתה כחלק ממדיניות החזרת הייצור לארצות הברית, היא אמנם נהנית מסובסידיות ממשלתיות אך טרם השיגה רווחיות.