נושפת בעורפה - טויוטה עשויה לקחת בחזרה מטסלה את הבכורה בשוק הרכב
זה 6 ימים ברצף שמניית טסלה TESLA INC נמצאת בירידה והמניה בשפל לאחר שאיבדה למעלה מ-40% מתחילת השנה. אם לא די בכך, הוזלת מחירי המכוניות עליה הודיעה בשבת האחרונה בוודאי שלא תורמת להלך הרוח של המשקיעים ועלולה גם היא לתרום לירידה נוספת במחיר המניה.
ככל שהמצב של טסלה יחמיר עוד יותר, יצרנית הרכב טויוטה TOYOTA MOTOR CORP עשויה לקחת בחזרה את הכתר כיצרנית הרכב היקרה ביותר בעולם. טסלה זכתה בתואר המכובד ב-10 ביוני 2020, כאשר שווי השוק שלה הגיע ל-190 מיליארד דולר, בעוד ששווי השוק של טויוטה עמד על 181 מיליארד דולר.
נכון לטרם פתיחת המסחר היום בוול סטריט, טסלה וטויוטה שוות כ-460 מיליארד דולר ו-375 מיליארד דולר, בהתאמה - פער של כ-85 מיליארד דולר. זה כלום בהשוואה ל-3 בינואר 2021, אז היה עמד הפער על כמעט טריליון דולר. ירידה של מתחת ל-120 דולר במניית טסלה, ובתנאי שמחיר המניה של טויטה לא ישתנה, יעניק לאחרונה את התואר הנכסף בחזרה.
כאשר טסלה עקפה את טויוטה ב-2020, וול סטריט העריכה שהחברה תמשיך לספק כ-700,000 מכוניות ב-2021. טסלה מסרה בסופו של דבר 936,000 מכוניות באותה שנה והרשימה את המשקיעים ששלחו את המניה עוד יותר למעלה. צריך לזכור שבאותה שנה דגם Y של היצרנית האמריקאית, שמשמש כיום כעמוד התווך שלה, היה חדש ותרם לעלייה.
- הפגנת עוצמה בשוק הרכב המקומי עם 280,000 כלי רכב ב 2024
- טויוטה קאמרי - חסכונית ומרווחת עם פלפל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל מה שעמד לטובתה של טסלה ב-2020 לא רלוונטי ל-2024. החברה עומדת כיום ללא דגם שובר קופות חדש באופק. רכב במחיר זול יותר אמור לצאת לכבישים בסוף 2025 לכל המוקדם וטסלה נאבקת לייצר את הסייברטראק, שעשוי לעלות לרוכשים 100,000 דולר, מה שהופך אותו ליותר רכב נישה בשלב זה.
האנליסטים בוול סטריט מצפים שטסלה תספק כ-1.8 מיליון מכוניות בשנת 2024, ירידה מההערכה הראשונית שלהם לאספקה של 2.4 מיליון כלי רכב מלפני שנה. הורדת התחזיות של האנליסטים באה על רקע התוצאות המאכזבות של טסלה ברבעון הראשון בו סיפקה כ-387,000 מכוניות, כ-20,000 פחות מהתחזיות הנמוכות ביותר בוול סטריט. מחר תפרסם טסלה את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של השנה כאשר האנליסטים מצפים לרווח מתואם של 48 סנט למניה על הכנסות של 20.98 מיליארד דולר.
במקביל ראתה טויוטה שיפור מסוים, אם כי יצרנית הרכב היפנית לא צפויה להגדיל את המכירות כמו בקצב של טסלה. טויוטה רשמה שולי רווח תפעולי של כ-8% ב-2022, כאשר בוול סטריט צופים שולי רווח של 12% לשנת 2024. גם שערי המט"ח עזרו להגביר את הרווחים של טויוטה. בתחילת 2022, הדולר היה שווה כ-115 ין יפני, אך כעת הדולר שווה ערך ל-155 ין. הין נחלש, לטובת טויוטה, שמוכרת מכוניות רבות בדולרים - ומשלמת לרבים מעובדיה בין.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
קשה להעריך האם טסלה באמת תאבד את הבכורה לטובת טויטה אבל מה שבטוח הוא שמדובר בחדשות לא טובות עבור החברה שמגלה לאחרונה קשיים שהולכים ונערמים.
- 2.בוריס 23/04/2024 10:10הגב לתגובה זוטסלה זה טרנד של מתלהבים, רכב אמיתי זה טויוטה, סייברטראק זה גימיק שלא נוסע רבע ממה שטויוטה היילקס נוסעת. בקיצר טסלה בדרך למחיר מניה שפוי של 50 דולר.
- 1.סטלה המגמרת (ל"ת)טולטול 22/04/2024 16:31הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
