בועת הרכבים החשמליים
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

מכירות ה-EV בארה"ב ממשיכות להאט - נתח השוק של טסלה ירד ב-11%

ההאטה בביקושים לרכבים חשמליים ממשיכה, כאשר הקורבנות הגדולים הם שוב החברות הפחות מבוססות בסין; מהלכים לעידוד המעבר ל-EV בארה"ב מחזירים את חברות הרכב המסורתיות למשחק ומגבירות את התחרות
רוי שיינמן | (1)

כתבנו כאן כבר שבועת הרכבים החשמליים התפוצצה - הרוכשים מעדיפים לקנות לכל היותר רכב היברידי זול יותר מאשר רכב חשמלי יקר, והחברות שמרגישות את הפגיעה יותר מאחרות הן חברות לא סיניות כמו טסלה  TESLA INC  שלא מקבלות סבסוד מהממשלה.

ברבעון הראשון של השנה נמכרו בארה"ב כ-269,000. מדובר אמנם בעלייה של 2.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך ירידה של 7.3% ביחס לרבעון האחרון של 2023. על רקע ההאטה בענף, נתח השוק של טסלה ירד מ-62% בתחילת 2023 ל-51% בלבד כעת.

אילון מאסק הודיע ביום שני לעובדים כי טסלה תפטר 10% מכוח העבודה שלה. המשקיעים מצדם מודאגים: מחיר המניה של טסלה צנח בלמעלה מ-30% מתחילת השנה ומחק מיליארדי דולרים משווי השוק של החברה.

מכירות טסלה ירדו ביותר מ-13% בהשוואה לרבעון הראשון אשתקד, בעוד שרוב המתחרים החדשים שלה חוו צמיחה דו-ספרתית ואף משולשת. מותגי רכב ותיקים כמו יונדאי, מרצדס וב.מ.וו הגדילו גם הם את מכירות הרכב החשמלי שלהם ונגסו בנתח השוק של טסלה. הירידה במכירות טסלה מצביעה על מגמה רחבה יותר בשוק הרכב החשמלי: התחרות הולכת ומחריפה, ויצרניות רכב ותיקות חדשות נכנסות לשוק עם דגמים חדשניים ומחירים אטרקטיביים.

נתח השוק של הרכב החשמלי של פורד  FORD MOTOR קפץ מ-4.2% ל-7.4% בשנה האחרונה, מה שהופך אותה למותג הרכב החשמלי השני בגודלו בארה"ב. עם זאת, פורד הודיעה החודש כי היא מאטה את תוכניות ייצור הרכב החשמלי שלה בתגובה לביקוש המאט.

גורם נוסף המשפיע על המכירות הוא עליית מחירי חומרי הגלם, כמו ליתיום, שהובילה להתייקרות משמעותית של רכבים חשמליים. טסלה, שהיא יצרנית רכב חשמלי יקרה יחסית, נפגעה במיוחד מהתייקרות זו. עם זאת, חשוב לציין שטסלה עדיין נותרת מובילה בתחום הטכנולוגיה והחדשנות. החברה ידועה בפיתוח סוללות חזקות ויעילות, טווח נסיעה ארוך ותכונות נהיגה מתקדמות. יתרונות אלו עשויים להמשיך למשוך לקוחות רבים, גם לנוכח התחרות הגוברת.

התחרות הגוברת מגיעה על רקע מהלכים של הממשל האמריקני לקידום המעבר לרכב חשמלי. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הציב את היעד השאפתני של רכבים חשמליים שיהוו מחצית מכלל המכוניות הנמכרות במדינה עד 2030. כיום, הם מהווים פחות מ-20% מהרישומים החדשים של רכב.

טסלה מקבלת הורדת דירוג 

יצרנית הרכבים החשמליים מקבלת הורדת דירוג והמניה יורדת ב-3%. בוול-סטריט מעריכים כי המודל 2 הוא הרבה יותר חשוב מהרובוטקסי, אבל טסלה לא ממש מבינה את זה. במידה ומניית החברה תסגור גם היום באדום, זה יהיה היום החמישי ברציפות של ירידות עבור טסלה. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

האנליסטים בדויטשה בנק מורידים דירוג למניית טסלה ל"החזק" מ"קנייה" ואת מחיר היעד ל-123 דולר, לעומת 189 דולר קודם לכן. ירידה של 35%. בדויטשה בנק מאמינים כי הרכב המוזל של טסלה - המודל 2 - יושק לאחר 2025. המלצת הקנייה הקודמת של האנליסטים התבססה על ההנחה כי רכב מוזל עם מחיר של 25,000 דולר יגיע בסוף השנה הבאה ויעזור לחברה להגדיל את המכירות. 

דגם זול יותר צפוי להגדיל את שוק היעד של טסלה ולהאיץ את הצמיחה. החברה מסרה 387,000 רכבים ברבעון הראשון, נמוך בכמעט 9% לעומת השנה קודם לכן ומתחת לצפי האנליסטים ב-20,000 יחידות. האכזבה גרמה לאנליסטים לעדכן תחזיות ולצפות למסירות של 1.8 מיליון רכבים ב-2024, ללא שינוי מ-2023.

כ-35% מהאנליסטים מדרגים כעת את מניית טסלה ב"קנייה", כאשר מחיר היעד הממוצע למניה עומד על 190 דולר. בתחילת 2024 מחיר היעד עמד על 241 דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רועי 19/04/2024 06:50
    הגב לתגובה זו
    ממתי משווים תוצאות רבעון ראשון לרבעון רביעי? רבעון ראשון הוא תמיד החלש ביותר בשוק הרכב האמריקאי. אנשים פחות קונים רכבים חדשים כשהם תקועים בבית בזמן סופות שלגים והצפות. האמירה שהירידה בנתח השוק של טסלה נובעת מחולשת הרכב החשמלי היא מגוחכת בעצמה, שכן מלכתחילה מדובר על נתח השוק של טסלה במכירות של *רכבים חשמליים* !! שוק הרכב החשמלי לא נחלש ולא נעצר. כמות המכוניות הולכת וגדלה. שיעור הרכב החשמלי מכלל המכירות הולך וגדל. פשוט יש הרבה יותר מבחר, ולכן לטסלה יותר קשה למכור ופורד נאלצת לצמצם ייצור (כי הפורד F150 Lightning הוא רכב בינוני לכל היותר).
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5