אבנר ארד משק אנרגיה
צילום: יחצ

"הגדלנו אחזקות בדליה; מודל השוק החופשי יתרום לנו"

רוי שיינמן |

משק אנרגיה  משק אנרגיה 6.55% המחזיקה בחברת דליה (50.2%) וגם פועלת בתחום החשמל הצרכני ביחד עם סלקום דרך סלקום Energy, הציגה עלייה של 17% בהכנסות ושל 21% ב-EBITDA ב-2023. החברה דיווחה כי נכון למועד הדוח היא מחזיקה בהספק כולל של פרויקטים בהפעלה מסחרית בהיקף של כ-312 מגה וואט מותקן, היקף הפרויקטים המצויים בשלבי הקמה ורישוי מתקדם הינו כ-116 מגה-וואט מותקן (בשילוב קיבולת אגירה של כ-386 Mwh). לאחרונה דיווחה החברה על הסכם מימון בהיקף 400 מיליון שקל להקמה של 9 פרויקטים לייצור אנרגיה מתחדשת במודל השוק, ובנוסף דיווחה משק אנרגיה על החלטתה למכור לדוראל  דוראל אנרגיה -0.97% את אחזקתה בחברה המשותפת "דוראל משקי" אשר פעילותה ממוקדת בהקמת מתקנים על גבי גגות ומאגרים בתמורה לסך של 40 מיליון שקל.  בשיחת משקיעים שערכה הנהלת החברה, דיברו מנכ"ל החברה, אבנר ארד, וסמנכ"ל הכספים, עידן רביד, על תוצאות החברה והפעילות שלה ב-2023 והצפי ל-2024. "השנה הייתה שנה של השלמת תהליך לחברה מובילה", פתח ארד. "הצגנו גידול של 40% בהון העצמי, השוק גדל בקצב של 3%-4% ומציג צמיחה קשיחה. החברה מחזיקה ב-50.2% מדליה והיא עיקר הפעילות שלנו במגזר הקונבנציונלי", המשיך ארד". "צריך לתת מילה טובה לרגולטור שמקדם תהליכים התומכים בשוק חופשי באופן יחסית מהיר - ביטול רשיונות, מעבר למודל שוק וביטול הצורך במונה חכם אצל הצרכן". ארד גם התייחס לעובדה שהחברה פועלת בשני מגזרים של ייצור חשמל - ייצור קונבנציונלי וייצור של חשמל מאנרגיה מתחדשת: "הסיבה שיש שתי זרועות היא שאופן ההתנהלות הוא שונה - בתחום החשמל הקונבנציונלי יש השקעות מאוד גדולות אבל לעיתים יותר רחוקות. בעולם של אנרגיה מתחדשת יש הרבה השקעות אבל בהיקף יותר נמוך. לאורך זמן בשני התחומים יש אותו היקף השקעות", אמר ארד. "העניין של מעבר לשוק חופשי מאפשר לנו להינות ממחירים יותר גבוהים ולשפר את הרווחיות. השוק יודע היום לייצר חשמל בערך ב-20 אגורות, כאשר מחיר השוק עומד על 30 אגורות". למה מכרתם את החלק שלכם ב"דוראל משקי" לדוראל? "קצב כזה של צמיחה שאנחנו מציגים דורש התמקדות. השותפות הגיעה לבגרות וסיימה את שלב היזמות. המטרה שלנו היא לא לשבת על נכס מניב. רצינו להפנות תשומת לב למקומות עם יותר ערך מוסף". האם אתם צופים מכירה של פרויקטים נוספים? "לא מורידים את זה מהשולחן. המודל העסקי הסטנדרטי הוא מכירה של אחזקות אבל לא מכירה מלאה. המוסדיים לא יודעים לרכשו נכס מלא הם צריכים מישהו שינהל את זה בגלל הגבלות רגולטוריות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יו"ר נאוויטס גדעון תדמור, צילום: החברהיו"ר נאוויטס גדעון תדמור, צילום: החברה
חשיפת Bizportal

נאוויטס נכנסת לגינאה ודרום אפריקה: תשלם עבור אופציה להיות מפעילה

נחשף בביזפורטל: נאוויטס חתמה על הסכם אסטרטגי עם Eco Atlantic הקנדית, שבמסגרתו תשלם עבור קבלת אופציות לכניסה כשחקן מוביל בשני רישיונות חיפוש ימיים באפריקה

מנדי הניג |

נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש -0.94%   ממשיכה להתרחב אל מחוץ למגרש הביתי ומסמנת טריטוריות חדשות גיאנה ודרום אפריקה. לביזפורטל נודע כי שותפות הנפט חתמה על הסכם אסטרטגי עם Eco Atlantic הקנדית, שבמסגרתו תשלם 2 מיליון דולר עבור קבלת אופציות לכניסה כשחקן מוביל בשני רישיונות חיפוש ימיים. העסקה מציבה את נאוויטס, אחרי פרויקט שננדואה במפרץ מקסיקו ופרויקט Sea Lion בפוקלנד, במהלך בינלאומי נוסף שמכוון להרחבת תיק הנכסים שלה ולביסוסה כאופרייטר בפרויקטי חיפוש גדולים. יש לציין שזה אמנם לא סכום מהותי אבל יש לו פוטנציאל לפתוח לשותפות דלתות ביבשת האפריקאית העתירה במשאבים.

על פי ההסכם, נאוויטס מקבלת אופציה לכניסה של עד 80% ברישיון Orinduik מול חופי גיאנה, כולל קבלת המפעילות על הבלוק. מימוש האופציה יתבצע בתוך שנה וידרוש תשלום נוסף של 2.5 מיליון דולר. במקביל, נאוויטס תקבל אופציה לרכוש עד 47.5% ברישיון Block 1 CBK מול דרום אפריקה ולשמש בו כמפעילה. אופציה זו תקפה לשישה חודשים וכוללת תשלום של 4 מיליון דולר בעת מימושה. במסגרת שתי האופציות, Eco נהנית ממנגנון "carry" שלפיו נאוויטס תממן את חלקה בעבודות החיפוש והקידוחים עד תקרה של 11 מיליון דולר בגיאנה ו-7.5 מיליון דולר בדרום אפריקה, כך ש-Eco תוכל להתקדם עם תוכניות העבודה בלי להידרש להשקעות הוניות בתחילת הדרך.

הגדלה עתידית של ההחזקות

ההסכם כולל גם זכות לנאוויטס להגדיל בעתיד את אחזקותיה בנכסים נוספים של Eco, בהם רישיונות חיפוש ימיים בנמיביה ובדרום אפריקה, וכן להצטרף למיזמים חדשים על בסיס חלוקה של 50:50. לפי הצדדים, אופציות אלה מוגדרות לטווח של חמש עד עשר שנים, מה שמייצר עבור נאוויטס פלטפורמה להרחבת הפעילות הגלובלית שלה גם מעבר לשני הרישיונות הנוכחיים.

במקביל להסכם עם נאוויטס, Eco חתמה על הסכם אופציה עם השותפה המקומית OrangeBasin Energies להגדלת חלקה ברישיון Block 1 CBK. אם Eco תממש את האופציה במלואה, תידרש להעביר ל-OrangeBasin תשלומים בהיקף מצטבר של כ-4.8 מיליון דולר, חלקם במזומן וחלקם במניות. נאוויטס מצידה תוכל לבחור להשתתף במחצית מהאופציה ולהחזיר לאקו את חלקה היחסי.

שותפות ״טרנספורמטיבית״

ב-Eco Atlantic מגדירים את השותפות עם נאוויטס "טרנספורמטיבית", תוך דגש על יכולותיה של נאוויטס בפיתוח פרויקטי נפט וגז בקנה מידה גדול. מנכ"ל Eco, גיל הולצמן, מסר "השותפות עם נאוויטס, חברה עם יכולות מימון ופיתוח של פרויקטי נפט וגז בקנה מידה גדול, היא צעד משמעותי עבור Eco Atlantic. הכניסה המתוכננת שלהם לרישיונות בגיאנה ודרום אפריקה מחזקת את היכולת שלנו להאיץ תוכניות עבודה ולקדם בחינה מסחרית של התגליות הקיימות. ביקור משותף בגיאנה צפוי להתקיים עוד החודש, ולאחריו נוכל לחדד את תוכנית העבודה והקידוחים. השותפות הזו מעניקה לנו מסלול ברור קדימה והיא מהווה זרז אמיתי לצמיחת החברה. אני מבקש להודות לבעלי המניות על התמיכה המתמשכת ולגדעון תדמור ולצוות נאוויטס על שיתוף פעולה מקצועי וחזון משותף שאפשרו את קידום ההסכם."

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.