אינטל
צילום: אייסטוק

הממשל האמריקאי מעניק לאינטל מענקי עתק - יכניס רוח למפרשים?

ענקית השבבים צפויה לקבל מענקי עתק לצד הלוואות בהיקף של ע11 מיליארד דולר כחלק מחוק השבבים שאושר ב-2022 במטרה לחזק את הייצור של מוליכים למחצה במדינה; מה המשמעות של המענק ומדוע הוא מגיע בזמן כל כך קריטי עבור החברה?
איתן גרסטנפלד |

ענקית הטכנולוגיה האמריקאית אינטל INTEL CORPORATION תזכה למענק של עד 8.5 מיליארד דולר מממשלת ארצות הברית במטרה לחזק את הייצור במדינה. בנוסף, החברה עשויה לקבל הלוואות נוספות בהיקף של 11 מיליארד דולר, כך על פי הצהרת הבית הלבן היום.

לקריאה נוספת

בין אנבידיה, לאיטליה ולממשל האמריקאי: מה עובר על אינטל?

> אינטל רחוקה מאנבידיה - האם היא יכולה לעשות קאמבק?

מלחמת המעבדים: אינטל, אנבידיה ו-AMD, מי הכי טובה ומי הכי זולה?

המענק וההלוואות עליהם צפוי להכריז היום הנשיא ג'ו ביידן מגיעים כחלק מחוק השבבים והמדע שאושר באוגוסט 2022, כחלק ממלחמת השבבים המתנהלת בין המעצמות, ובפרט בין וושינגטון לבייג'ינג. הכסף יתרום לייצור "מוליכים למחצה מובילים מתוצרת ארצות הברית" וישמור על "אמריקה במושב הנהג של החדשנות", אמרה שרת המסחר של ארה"ב, ג'ינה ריימונדו, בשיחה עם עיתונאים לאחר פרסום פרטי ההסכם, שעל לפי החברה והבית הלבן אינו מחייב, ראשוני ועשוי להשתנות.

חוק השבבים הינו תוצר ישיר של שורת סוגיות גיאופוליטיות, ובראשן צוואר הבקבוק בשרשרת האספקה של השבבים שהיווה בעיה מתמשכת מאז תחילת משבר הקורונה במהלך 2020. לכך הצטרף המתח המתמיד בין ארה"ב לסין שהגיע לשיאים חדשים תחת הממשל הקודם, והמשיך לתסוס בתקופת שלטונו של ביידן.

אינטל מבטיחה - משרות חדשות ושינוי בשרשרת האספקה 

יבשת אסיה, ובמיוחד טייוואן, מחזיקים בעמדה קריטית בכל הקשור לייצור שבבים שכן חלקה הארי של תעשיית המוליכים למחצה העולמית עוברת דרכה. עובדה זו הורגשה במהלך משבר הקורנה, לאחר שתעשיית המוליכים למחצה המובלת על ידי TSMC הטייוואנית, ושורת אתרי ייצור משמעותיים בתעשיות מובילות, החל מסמארטפונים וכלה ברכבים הממוקמים בערים סיניות כמו שנזן, נאלצו לעצור את פעילותן בגלל התפשטות המגיפה ביבשת.

העיכובים בשרשרת האספקה לצד המאמצים ארוכי השנים להחיות מחדש את התעשייה האמריקאית, הניעו את הממשל האמריקאי לקדם תוכניות שיחזקו את הייצור והדומיננטיות המקומית בתחום. מי שמיהרה לקפוץ על העגלה הייתה אינטל, שהודיעה על תוכניות לפתוח מתקן ייצור באוהיו בהשקעה של 10 מיליארד דולר, עוד בטרם אישור החוק והמענקים. ואם לא די בכך החברה הודיעה כי היא צופה השקעות נוספות בהיקף של עד 100 מיליארד דולר במדינה,  בדגש על האתרים באריזונה, ניו מקסיקו ואורגון. מה שלטענתה ייצר 20,000 משרות בנייה ו-10,000 משרות ייצור, נתונים שהתקבלו בברכה רבה על ידי הממשל האמריקאי.

קיראו עוד ב"גלובל"

עם זאת, יש מי שבוחרים לצנן במעט את האופטימיות של החברה והממשל, תוך שהם מזכירים, את תנאי הפתיחה הבעייתיים של השחקנים בארצות הברית אל מול TSMC, אשר שולטת כיום ללא עוררין בתחום הייצור של שבבים. פרמטר נוסף אשר עשוי להשפיע על יכולת הייצור, הוא העובדה שלחלק מהמפעלים הללו ייקח עוד זמן רב עד שיצליחו לייצר בכמות מספקת.

ברקע, העובדה שאינטל דחתה לאחרונה את תאריך תחילת הייצור של המפעל שלה בניו אלבני, אוהיו, בשנתיים ל-2027, תוך שהיא מציינת "שינויים בסביבה העסקית". על פי הדיווח של החברה היא הוציאה עד כה 1.5 מיליארד דולר והיו לה "69 עובדים מ-14 מחוזות אוהיו שעבדו באתר הפרויקט, ופועלים מ-75 מתוך 88 המחוזות של אוהיו, אשר תרמו לפרויקט עד כה", נתון לא מאד מחמיא עבור מי שרוצים לסייע בצמצום האבטלה בארצות הברית.

המענקים מגיעים בזמן קריטי עבור אינטל

ההודעה של הבית הלבן מגיעה בזמן שאינטל מתמודדת עם תחרות משמעותית מול חברות שבבים אחרות. מי שעד לא מזמן נהנתה מדומיננטיות בתחום, איבדה את הבכורה לאנבידיה שהפכה בשנה האחרונה לחברה השלישית בגדולה, בחסות מהפכת הבינה המלאכותית. אם לא די בכך הרי שהמתחרות הקטנות יותר שלה כמו AMD וקוואלקום המייצרת שבבים לטלפונים ניידים עקפו אותה גם הן במונחי שווי שוק.

עם זאת, לאינטל ייתרון אחד משמעותי ביחס למתחרותיה, העובדה שהחברה הפכה בשנים האחרונות גם ליצרנית שבבים. בניגוד ל-AMD ואנבידיה אשר נעזרות בחברות כמו TSMC בכדי לייצר את השבבים אותם הן עיצבו, אינטל מחזיקה ביכולת ייצור משלה. יכולת אשר עומדת במרכז התוכנית האסטרטגית עליה הכריז מנכ"ל החברה פט גלסינגר, לפני כשנתיים,IDM 2.0. במסגרתה, תפעל החברה במטרה להתחרות עם החברות TSMC וסמסונג בתחום היציקה והייצור של מוליכים למחצה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.