מייקל סיילור ביטקוין
צילום: טוויטר

מיקרוסטרטג'י גייסה 600 מיליון דולר באמצעות אג"ח להמרה בשביל לקנות ביטקוין - המניה נופלת ב-16%

רוי שיינמן | (7)

מיקרוסטרטג'י  MICROSTRATEGY INC CL A של מייקל סיילור רכשה הרבה ביטקוין  BITCOIN 1.25% בשנה האחרונה, כאשר הרכישה האחרונה הייתה בדצמבר ובהיקף של 615 מיליון דולר. לאור הזינוק של המטבע הדיגיטלי הרכישות היו השקעות מוצלחות, כאשר למעשה מאז דצמבר המניה של החברה עלתה במעל 100%, אבל המינוף של החברה מדאיג חלק מהמשקיעים.

החברה כבר לקחה הלוואות של מעל 2 מיליארד דולר על מנת לממן את הרכישות, וכעת היא ביצעה רכישה נוספת, בהיקף של קצת מעל 600 מיליון דולר, אותה היא ממנה באמצעות הנפקת אג"ח להמרה - מה שגורם למניה שלה לרדת ב-16% במסחר. ההודעה מגיעה רק שבוע אחרי הנפקה נוספת של אגח להמרה באמצעותה גייסה החברה 800 מיליון דולר.

ההנפקה האחרונה הייתה לאג"ח שתאירך פקיעתן ב-2031 ויוכלו להיות מומרות במזומן, במניות של החברה או בשילוב של השניים. מחיר ההמרה עומד על בערך 2,327.21 דולר למניה, בהשוואה למחיר המניה היום שעומד על 1,294.4 דולר. 

בעצם מדובר ברכישת הביטקוין של החברה מאז שהושקו קרנות הסל של הביטקוין, כך שניתן להניח שאם לחברה כבר היה ביטחון בנכס הדיגיטלי עוד לפני השקת הקרנות, הביטחון הזה עכשיו גדל אפילו יותר, וגם הגופים המוסדיים שרוכשים ביטוקוין מחזקים את התחושה הזו.

אחד מהגופים האלה הוא קרן הפניסה הממשלתית של יפן המנהלת נכסים בהיקף של 1.5 טריליון דולר, מה ששם אותה במקום השני אחרי קרן הפנסיה הפדרלית של ארה"ב, שבוחנת אפשרויות לגיוון הפורטפוליו שלה כאשר שני נכסים המועמדים להיכנס אליה הם הביטקוין והזהב.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ירדה כי הביטקויין ירד. לא בגלל הגיוס (ל"ת)
    גל 20/03/2024 10:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    SBF 2 (ל"ת)
    אזרח 20/03/2024 10:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שמואליק 20/03/2024 08:40
    הגב לתגובה זו
    הכמות המקסימלית של ביטקוין 21 מיליון כרגע יש בערך 18 מיליון כאשר הרוב כבר נמצא אצל חברות ואנשים שקנו לספקולציות, ככל שיותר חברות ענקיות קונות ביטקוין יהיה פחות או פחות ביטקוין זמין וממילא מחיר הביטקוין יעלה אין לשים לב למצב שכרגע זה ירד בצורה חדה צריך להתאזר בסבלנות זה יעלה בפעם הבאה ליותר מ-100 אלפ.
  • 2.
    מעתוק 20/03/2024 00:18
    הגב לתגובה זו
    העולם השתגע. מדובר בהונאה הכי גדולה בהיסטוריה. החברה הזו תפשוט רגל השנה שהביטכלום ייפול ל-0
  • איל 25/03/2024 14:32
    הגב לתגובה זו
    והביטקויין ירד לאפס.
  • 1.
    מה היתרון ברכישת mstr חלף ibit לא הבנתי (ל"ת)
    Bill Hwang 19/03/2024 19:22
    הגב לתגובה זו
  • תסתכל בתשואות ואז תבין (ל"ת)
    גל 20/03/2024 10:20
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.