מייקל סיילור ביטקוין
צילום: טוויטר

מיקרוסטרטג'י גייסה 600 מיליון דולר באמצעות אג"ח להמרה בשביל לקנות ביטקוין - המניה נופלת ב-16%

רוי שיינמן | (7)

מיקרוסטרטג'י  MICROSTRATEGY INC CL A של מייקל סיילור רכשה הרבה ביטקוין  BITCOIN 0.83% בשנה האחרונה, כאשר הרכישה האחרונה הייתה בדצמבר ובהיקף של 615 מיליון דולר. לאור הזינוק של המטבע הדיגיטלי הרכישות היו השקעות מוצלחות, כאשר למעשה מאז דצמבר המניה של החברה עלתה במעל 100%, אבל המינוף של החברה מדאיג חלק מהמשקיעים.

החברה כבר לקחה הלוואות של מעל 2 מיליארד דולר על מנת לממן את הרכישות, וכעת היא ביצעה רכישה נוספת, בהיקף של קצת מעל 600 מיליון דולר, אותה היא ממנה באמצעות הנפקת אג"ח להמרה - מה שגורם למניה שלה לרדת ב-16% במסחר. ההודעה מגיעה רק שבוע אחרי הנפקה נוספת של אגח להמרה באמצעותה גייסה החברה 800 מיליון דולר.

ההנפקה האחרונה הייתה לאג"ח שתאירך פקיעתן ב-2031 ויוכלו להיות מומרות במזומן, במניות של החברה או בשילוב של השניים. מחיר ההמרה עומד על בערך 2,327.21 דולר למניה, בהשוואה למחיר המניה היום שעומד על 1,294.4 דולר. 

בעצם מדובר ברכישת הביטקוין של החברה מאז שהושקו קרנות הסל של הביטקוין, כך שניתן להניח שאם לחברה כבר היה ביטחון בנכס הדיגיטלי עוד לפני השקת הקרנות, הביטחון הזה עכשיו גדל אפילו יותר, וגם הגופים המוסדיים שרוכשים ביטוקוין מחזקים את התחושה הזו.

אחד מהגופים האלה הוא קרן הפניסה הממשלתית של יפן המנהלת נכסים בהיקף של 1.5 טריליון דולר, מה ששם אותה במקום השני אחרי קרן הפנסיה הפדרלית של ארה"ב, שבוחנת אפשרויות לגיוון הפורטפוליו שלה כאשר שני נכסים המועמדים להיכנס אליה הם הביטקוין והזהב.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ירדה כי הביטקויין ירד. לא בגלל הגיוס (ל"ת)
    גל 20/03/2024 10:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    SBF 2 (ל"ת)
    אזרח 20/03/2024 10:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שמואליק 20/03/2024 08:40
    הגב לתגובה זו
    הכמות המקסימלית של ביטקוין 21 מיליון כרגע יש בערך 18 מיליון כאשר הרוב כבר נמצא אצל חברות ואנשים שקנו לספקולציות, ככל שיותר חברות ענקיות קונות ביטקוין יהיה פחות או פחות ביטקוין זמין וממילא מחיר הביטקוין יעלה אין לשים לב למצב שכרגע זה ירד בצורה חדה צריך להתאזר בסבלנות זה יעלה בפעם הבאה ליותר מ-100 אלפ.
  • 2.
    מעתוק 20/03/2024 00:18
    הגב לתגובה זו
    העולם השתגע. מדובר בהונאה הכי גדולה בהיסטוריה. החברה הזו תפשוט רגל השנה שהביטכלום ייפול ל-0
  • איל 25/03/2024 14:32
    הגב לתגובה זו
    והביטקויין ירד לאפס.
  • 1.
    מה היתרון ברכישת mstr חלף ibit לא הבנתי (ל"ת)
    Bill Hwang 19/03/2024 19:22
    הגב לתגובה זו
  • תסתכל בתשואות ואז תבין (ל"ת)
    גל 20/03/2024 10:20
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.