שיאומי רכב חשמלי
צילום: טוויטר

3 חודשים אחרי ההשקה - שיאומי תתחיל במסירות הרכב החשמלי שלה

חברת הטכנולוגיה שמתמקדת בסלולר הודיעה רק לפני 3 חודשים על כניסה לשוק ה-EV, ועכשיו היא מודיעה שתתחיל במסירות עוד החודש; המניה שלה עולה ב-7%, אבל האם זה הזמן הנכון להיכנס לתחום?
רוי שיינמן |

חברת הטכנולוגיה שיאומי , שנחשבת לאחת מיצרניות הטלפונים הסלולאריים המובילה בסין ובעולם, הודיעה שתתחיל למסור את הרכבים החשמליים שלה כבר החודש, רק 3 חודשים אחרי שהודיעה על כניסתה לתחום. בתגובה, המניה של החברה עולה ב-12% בבורסת הונג קונג.

שיאומי נכנסת לתחום מעניין ובזירה המקומית הוא עדיין כדאי - לא ברור עדיין אם החברה תקבל תמיכה ממשלתית כמו חברות EV אחרות, אבל נתח השוק של מכוניות חשמליות במדינה ממשיך לעלות. מכירות ה-EV בסין עלו ב-18% בחודש פברואר לעומת פברואר הקודם, שיעורים יפים אך טיפה נמוכים יותר מאלה שהיו בשנת 2023 כולה ועמדו על 21%. 

מניות של חברות EV אחרות כמו טסלה TESLA INC , ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE , וניו  NIO INC עולות במסחר, אבל מסתמן שאלה עליות זמניות שמגיעיות ממשקיעים שרק מחכים להודעה חיובית בתחום, כמו שקרה אחרי שריביאן דיווחה על הזמנות שיא לדגמים החדשים שלה. גם המשקיעים יודעים שתחום ה-EV מאט.

שיעורי חדירה נמוכים

בשבוע שעבר העניין קיבל חותמת נוספת, הפעם מבנק אוף אמריקה שהצביע על ירידה משמעותית בחדירה של הרכבים החשמליים לשוק. בינואר 2024 נרשמו מכירות EV של כ-700,000 יחידות בסך הכל, עלייה של 54% בהשוואה לתחזית לשנת 2024 שלבנק אוף אמריקה לעלייה של 21% משנה לשנה. אבל חשוב לתת את התמונה המלאה - הבסיס לפני שנה היה חלש, כאשר מכירות ה-EV היו קבועות ב-2019 וירדו ב-50% לעומת דצמבר 2022. בנוסף, שיעור חדירת ה-EV אכזב ב-10.1% בלבד (לעומת 14.1% בדצמבר 2023).

כל שדה המשחק בתחום ה-EV מעוות, מה שגם פוגע לרעה בחברות לא סיניות וגם יוצר תמונה לא מדויקת של המצב בשטח. מלחמת המחירים בסין מתנהלת בעצימות גבוהה וגם מתפשטת לשאר העולם, כאשר בסין BYD למשל הורידה מחירים ב-20% בשביל לשמור על נתח שוק, והחברות האחרות בעקבותיה, אבל כאמור יש להן יתרון לא הוגן בצורה של תמיכה ממשלתית שאין לחברות אחרות כמו טסלה למשל.

טסלה מדשדשת

טסלה לא מצליחה להתחרות במחירים של החברות הסיניות, ואילון מאסק אפילו שיצא בהצהרות פומביות, הרחיק ואמר שבקצב הזה סין תשתלט על כל תחום בתעשייה פשוט כי המערב לא יוכל להתחרות במחירים שלה. המצב של טסלה הולך מדכי על דכי וגם במורגן סטנלי הורידו את התחזית שלהם לגבי החברה. בבנק חתכו את תחזית הרווח למניה GAAP אל מתחת ל-1 דולר, כאשר הקונצנזוס בוול-סטריט עומד על 2.86 דולר למניה, כאשר לצד זאת בבנק צופים שהחברה תמסור פחות מ-2 מיליון רכבים ב-2024, מתחת לתחזית הקונצנזוס של 2.1 מיליון רכבים.

חלק מחברות הרכב המסורתיות כבר נכוו בתחום והחליטו לצאת ממנו, כמו פורד שהפסידה 5 מיליארד דולר על מיזם ה-EV שלה ב-2023, וחלק מהחברות החכימו ובכלל לא נכנסו לתחום כמו טויוטה למשל. למרות שהפרישה של החברות מהתחום מעלה חששות לגביו, הדבר אולי דווקא נראה כמו הזדמנות בעיני שחקניות חדשות כמו שיאומי שפשוט רואות את התחרות פוחתת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5