שיאומי רכב חשמלי
צילום: טוויטר

3 חודשים אחרי ההשקה - שיאומי תתחיל במסירות הרכב החשמלי שלה

חברת הטכנולוגיה שמתמקדת בסלולר הודיעה רק לפני 3 חודשים על כניסה לשוק ה-EV, ועכשיו היא מודיעה שתתחיל במסירות עוד החודש; המניה שלה עולה ב-7%, אבל האם זה הזמן הנכון להיכנס לתחום?
רוי שיינמן |

חברת הטכנולוגיה שיאומי , שנחשבת לאחת מיצרניות הטלפונים הסלולאריים המובילה בסין ובעולם, הודיעה שתתחיל למסור את הרכבים החשמליים שלה כבר החודש, רק 3 חודשים אחרי שהודיעה על כניסתה לתחום. בתגובה, המניה של החברה עולה ב-12% בבורסת הונג קונג.

שיאומי נכנסת לתחום מעניין ובזירה המקומית הוא עדיין כדאי - לא ברור עדיין אם החברה תקבל תמיכה ממשלתית כמו חברות EV אחרות, אבל נתח השוק של מכוניות חשמליות במדינה ממשיך לעלות. מכירות ה-EV בסין עלו ב-18% בחודש פברואר לעומת פברואר הקודם, שיעורים יפים אך טיפה נמוכים יותר מאלה שהיו בשנת 2023 כולה ועמדו על 21%. 

מניות של חברות EV אחרות כמו טסלה TESLA INC , ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE , וניו  NIO INC עולות במסחר, אבל מסתמן שאלה עליות זמניות שמגיעיות ממשקיעים שרק מחכים להודעה חיובית בתחום, כמו שקרה אחרי שריביאן דיווחה על הזמנות שיא לדגמים החדשים שלה. גם המשקיעים יודעים שתחום ה-EV מאט.

שיעורי חדירה נמוכים

בשבוע שעבר העניין קיבל חותמת נוספת, הפעם מבנק אוף אמריקה שהצביע על ירידה משמעותית בחדירה של הרכבים החשמליים לשוק. בינואר 2024 נרשמו מכירות EV של כ-700,000 יחידות בסך הכל, עלייה של 54% בהשוואה לתחזית לשנת 2024 שלבנק אוף אמריקה לעלייה של 21% משנה לשנה. אבל חשוב לתת את התמונה המלאה - הבסיס לפני שנה היה חלש, כאשר מכירות ה-EV היו קבועות ב-2019 וירדו ב-50% לעומת דצמבר 2022. בנוסף, שיעור חדירת ה-EV אכזב ב-10.1% בלבד (לעומת 14.1% בדצמבר 2023).

כל שדה המשחק בתחום ה-EV מעוות, מה שגם פוגע לרעה בחברות לא סיניות וגם יוצר תמונה לא מדויקת של המצב בשטח. מלחמת המחירים בסין מתנהלת בעצימות גבוהה וגם מתפשטת לשאר העולם, כאשר בסין BYD למשל הורידה מחירים ב-20% בשביל לשמור על נתח שוק, והחברות האחרות בעקבותיה, אבל כאמור יש להן יתרון לא הוגן בצורה של תמיכה ממשלתית שאין לחברות אחרות כמו טסלה למשל.

טסלה מדשדשת

טסלה לא מצליחה להתחרות במחירים של החברות הסיניות, ואילון מאסק אפילו שיצא בהצהרות פומביות, הרחיק ואמר שבקצב הזה סין תשתלט על כל תחום בתעשייה פשוט כי המערב לא יוכל להתחרות במחירים שלה. המצב של טסלה הולך מדכי על דכי וגם במורגן סטנלי הורידו את התחזית שלהם לגבי החברה. בבנק חתכו את תחזית הרווח למניה GAAP אל מתחת ל-1 דולר, כאשר הקונצנזוס בוול-סטריט עומד על 2.86 דולר למניה, כאשר לצד זאת בבנק צופים שהחברה תמסור פחות מ-2 מיליון רכבים ב-2024, מתחת לתחזית הקונצנזוס של 2.1 מיליון רכבים.

חלק מחברות הרכב המסורתיות כבר נכוו בתחום והחליטו לצאת ממנו, כמו פורד שהפסידה 5 מיליארד דולר על מיזם ה-EV שלה ב-2023, וחלק מהחברות החכימו ובכלל לא נכנסו לתחום כמו טויוטה למשל. למרות שהפרישה של החברות מהתחום מעלה חששות לגביו, הדבר אולי דווקא נראה כמו הזדמנות בעיני שחקניות חדשות כמו שיאומי שפשוט רואות את התחרות פוחתת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגMGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברג

התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG

לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.

ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח

ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח

יואב פולס |
נושאים בכתבה לובינסקי MGS5 MGS6

קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.

הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).


MGS5 - קרוסאובר חשמלי C-SUV. צילום רונן טופלברג

ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.

ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.