גולדמן זקס
צילום: טוויטר

גולדמן זקס משדרג את היעד שלו ל-S&P 500 - הפד לא מעניין

בבית ההשקעות שדרגו גם את תחזית הרווח למניה עבור מדד ה-S&P 500 הרחב לשנה הנוכחית ולשנה הבאה וצופים צמיחה של 8% ברווח ב-2024 ו-6% בשנת 2025
אדיר בן עמי | (10)

בפעם השנייה מאז דצמבר, גולדמן זקס מעדכנים מעלה את היעד למדד ה-S&P 500. בנק ההשקעות צופה כי המדד יסיים את 2024 ב-5,200 נקודות, עלייה לעומת הצפי הקודם של 5,100 נקודות. לפני חודשיים, עדכנו בגולדמן את התחזית מ-4,700 והתבססו על תחזיות הפד להורדת שיעורי הריבית, כעת הפד כלל לא מוזכר. 

"שדרוג היעד שלנו היום משקף תחזית רווחים משופרת", כתבו האנליסטים.

בגולדמן שדרגו גם את תחזית הרווח למניה עבור ה-S&P 500 הרחב לשנה הנוכחית ולשנה הבאה וצופים צמיחה של 8% ברווח ב-2024 ו-6% בשנת 2025. בית ההשקעות ציין כי "שבעת המופלאות" שהניעו את רוב העליות האחרונות במדד נותרו חזקות. האנליסטים מצפים כי החברות במגזרי טכנולוגיות המידע ושירותי התקשורת ימשיכו לספק ביצועים טובים יותר מאשר חברות במגזרים האחרים. 

האופטימיות בגולדמן משקפת את הסנטימנט בוול-סטריט מאז תחילת השנה, שדחף את המניות מעלה גם כאשר הציפיות להורדת הריבית של הפד דעכו. רק לפני מספר שבועות, השווקים עוד ציפו כי הבנק המרכזי יחל להוריד את הריבית כבר בחודש מרץ. נתונים חזקים של צמיחה ואינפלציה דחו את הציפיות להורדת הריבית לחודש יוני. המגמה החיובית בשוק המניות עשויה לעורר חששות שמא המשקיעים קצת "קפצו מעל הפופיק". בהתאם, ההשפעה של הורדת הריבית עשויה להתעכב, כאשר האופוריה בנוגע לכך שהריבית כנראה לא תעלה מכאן, עשויה לשבש את יכולות השיפוט של המשקיעים בנוגע לתוצאות החברות. 

ריביות נמוכות בדרך כלל נחשבות כדבר טוב עבור המניות, כאשר הן הופכות לקיחת הלוואות על ידי חברות לזולה יותר, הופכות השקעות הנחשבות מסוכנות יותר ליותר אטרקטיביות ותומכות בכלכלה בצורה רחבה. עם זאת, גם אחרי העלייה התלולה בריבית בשנתיים האחרונות, החברות והמשק האמריקאי הצליחו להפתיע. התוצר המקומי הגולמי עלה ב-2.5% בשנת 2023, קפיצה מ-1.9% ב-2022 כאשר הריבית הייתה נמוכה באופן משמעותי. 

 

חששות הפד

הפד לא לחוץ להוריד ריבית. התחלה של הורדות ריבית מוקדם מדי עלולה להאיץ מחדש את האינפלציה. עם זאת, המתנה ארוכה מדי, גם כאשר האינפלציה נמצאת בכיוון הנכון, עלולה לפגוע בכלכלה ולהגדיל את האבטלה. בפד חוששים ומעדיפים לנקוט בגישה של "נחכה ונראה" לפחות כרגע. זה פשוט מוקדם מדי לנסות לצפות מה יעשו הכלכלה והאינפלציה ומה תהיה המדיניות המתאימה. 

"אין יותר מדי לחץ להתחיל בסייקל של הורדות ריבית מוקדם מדי", אמר אדם עבאס מ-Harris Associates. "נתוני הצמיחה בסדר, שוק העבודה טוב, האינפלציה משתפת פעולה ונראה כי הנטייה כרגע היא להתאזר בסבלנות.

ועדת השוק הפתוח הפדרלית הצביעה פה אחד בפגישה האחרונה על השארת הריבית על כנה בטווח של 5.25% עד 5.50%. בהצהרת המדיניות של הוועדה ופאוול אותתו שניהם כי ברגע שהנתונים יאפשרו - המהלך הבא יהיה הורדות ריבית. אך התזמון המדויק של המהלך ידרוש התקדמות מוכחת יותר במיתון האינפלציה. "אנו מאמינים כי ריבית המדיניות שלנו נמצאת בשיא של סייקל ההידוק הנוכחי, במידה והכלכלה תתנהג כמצופה, נתחיל לפעול בכדי להקל במדיניות השנה", אמר פאוול במסיבת העיתונאים. "עם זאת, הכלכלה הפתיעה את החזאים במובנים רבים מאז הקורונה וההתקדמות המתמשכת לעבר יעד האינפלציה של 2% אינה מובטחת". 

קיראו עוד ב"גלובל"

פאוול אומנם אמר כי זה לא סביר שתהיה הורדת ריבית בחודש מרץ, אבל הוא לא הוריד את האפשרות לגמרי מהשולחן. לפד יש עוד חודש לנתח את הנתונים עד פגישתו הבאה ב-19 במרץ, אך הנגיד לא אופטימי. "אני לא חושב שסביר שהוועדה תגיע לרמת אמון מסביר גבוהה עד הישיבה במרץ בכדי להגיד שזה הזמן להוריד ריבית", אמר יו"ר הבנק המרכזי.

הסבירות כי הריבית תישאר על כנה במרץ עומדת כעת על 91.5%, עם 63.9% בחודש מאי. בחודש יוני יש כרגע הסתברות של 51.7% להורדת ריבית לטווח של 5%-5.25%. 

השוק מתמחר יעד ריבית לסוף שנה של 4.25% ל-4.5%, מה שמשקף הורדות ריבית של נקודת אחוז אחת השנה. רק לפני מספר שבועות היעד עמד על 3.75%-4%. "תחילת ההתאמה עלולה להתעכב בחודש או חודשיים, אך אנחנו עדיין בטוחים בכיוון הנסיעה", אמרו האנליסטים.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    השקר אל אחר 20/02/2024 05:47
    הגב לתגובה זו
    בהודו לא מעמיסים נשק ותחמושת בנמלי הים , איחוד אירופי להוציא גרמניה כבר אמברגו נשק , טראמפ צורר ומונע סיוע בקונקרס . אין לך תקווה עד שלח מושיע וגואל. טיהור גדול מוזס 2000 שופטי פולין פשעו פעמיים.
  • מה יש לכם מהנהר והים כל הזמן? (ל"ת)
    אורן 20/02/2024 10:39
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    השקר אל אחר 20/02/2024 05:44
    הגב לתגובה זו
    ורחקת מן אלי הון ומשפחות פשע מדינה בת ערובה נשדדה לאור היום.
  • 7.
    ולכן מדינת בת חפר המומה מנהרות בצפון 7 אוקטובר חלום. (ל"ת)
    השקר אל אחר 20/02/2024 05:42
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    פרפורי גסיסה 20/02/2024 05:39
    הגב לתגובה זו
    נייר חוגלה.
  • 5.
    פרפורי גסיסה 20/02/2024 05:39
    הגב לתגובה זו
    יפן השמש עולה.
  • 4.
    פרפורי גסיסה 20/02/2024 05:37
    הגב לתגובה זו
    גטו ורשה 80 עיוורון מוחלט הכלכלה צועדת לפנינו והארץ קדושה לנו ולזרענו לעולמי עד.
  • 3.
    פרפורי גסיסה 20/02/2024 05:36
    הגב לתגובה זו
    בשבועיים מכרה זהב להמונים קאתי ווד שיטרית.
  • 2.
    פרפורי גסיסה 20/02/2024 05:33
    הגב לתגובה זו
    קץ אחרית הימין .
  • 1.
    האמיתי 19/02/2024 22:16
    הגב לתגובה זו
    אם נותנים יעד 5200 ועכשיו 5000 זו בעצם המלצה חזקה למכור כי באגח ללא סיכון אפשר לקבל 4 אחוז זו הבועה הכי גדולה בהיסטוריה של חזירי הבר בהובלת מלכת החזירות אינבידיה וברודקום
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.