גולדמן זקס משדרג את היעד שלו ל-S&P 500 - הפד לא מעניין
בפעם השנייה מאז דצמבר, גולדמן זקס מעדכנים מעלה את היעד למדד ה-S&P 500. בנק ההשקעות צופה כי המדד יסיים את 2024 ב-5,200 נקודות, עלייה לעומת הצפי הקודם של 5,100 נקודות. לפני חודשיים, עדכנו בגולדמן את התחזית מ-4,700 והתבססו על תחזיות הפד להורדת שיעורי הריבית, כעת הפד כלל לא מוזכר.
"שדרוג היעד שלנו היום משקף תחזית רווחים משופרת", כתבו האנליסטים.
בגולדמן שדרגו גם את תחזית הרווח למניה עבור ה-S&P 500 הרחב לשנה הנוכחית ולשנה הבאה וצופים צמיחה של 8% ברווח ב-2024 ו-6% בשנת 2025. בית ההשקעות ציין כי "שבעת המופלאות" שהניעו את רוב העליות האחרונות במדד נותרו חזקות. האנליסטים מצפים כי החברות במגזרי טכנולוגיות המידע ושירותי התקשורת ימשיכו לספק ביצועים טובים יותר מאשר חברות במגזרים האחרים.
האופטימיות בגולדמן משקפת את הסנטימנט בוול-סטריט מאז תחילת השנה, שדחף את המניות מעלה גם כאשר הציפיות להורדת הריבית של הפד דעכו. רק לפני מספר שבועות, השווקים עוד ציפו כי הבנק המרכזי יחל להוריד את הריבית כבר בחודש מרץ. נתונים חזקים של צמיחה ואינפלציה דחו את הציפיות להורדת הריבית לחודש יוני. המגמה החיובית בשוק המניות עשויה לעורר חששות שמא המשקיעים קצת "קפצו מעל הפופיק". בהתאם, ההשפעה של הורדת הריבית עשויה להתעכב, כאשר האופוריה בנוגע לכך שהריבית כנראה לא תעלה מכאן, עשויה לשבש את יכולות השיפוט של המשקיעים בנוגע לתוצאות החברות.
ריביות נמוכות בדרך כלל נחשבות כדבר טוב עבור המניות, כאשר הן הופכות לקיחת הלוואות על ידי חברות לזולה יותר, הופכות השקעות הנחשבות מסוכנות יותר ליותר אטרקטיביות ותומכות בכלכלה בצורה רחבה. עם זאת, גם אחרי העלייה התלולה בריבית בשנתיים האחרונות, החברות והמשק האמריקאי הצליחו להפתיע. התוצר המקומי הגולמי עלה ב-2.5% בשנת 2023, קפיצה מ-1.9% ב-2022 כאשר הריבית הייתה נמוכה באופן משמעותי.
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- מייסד סיטאדל: ״בהשקעות צריכים אינטואציה; ה-AI נכשל בזה״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חששות הפד
הפד לא לחוץ להוריד ריבית. התחלה של הורדות ריבית מוקדם מדי עלולה להאיץ מחדש את האינפלציה. עם זאת, המתנה ארוכה מדי, גם כאשר האינפלציה נמצאת בכיוון הנכון, עלולה לפגוע בכלכלה ולהגדיל את האבטלה. בפד חוששים ומעדיפים לנקוט בגישה של "נחכה ונראה" לפחות כרגע. זה פשוט מוקדם מדי לנסות לצפות מה יעשו הכלכלה והאינפלציה ומה תהיה המדיניות המתאימה.
"אין יותר מדי לחץ להתחיל בסייקל של הורדות ריבית מוקדם מדי", אמר אדם עבאס מ-Harris Associates. "נתוני הצמיחה בסדר, שוק העבודה טוב, האינפלציה משתפת פעולה ונראה כי הנטייה כרגע היא להתאזר בסבלנות.
ועדת השוק הפתוח הפדרלית הצביעה פה אחד בפגישה האחרונה על השארת הריבית על כנה בטווח של 5.25% עד 5.50%. בהצהרת המדיניות של הוועדה ופאוול אותתו שניהם כי ברגע שהנתונים יאפשרו - המהלך הבא יהיה הורדות ריבית. אך התזמון המדויק של המהלך ידרוש התקדמות מוכחת יותר במיתון האינפלציה. "אנו מאמינים כי ריבית המדיניות שלנו נמצאת בשיא של סייקל ההידוק הנוכחי, במידה והכלכלה תתנהג כמצופה, נתחיל לפעול בכדי להקל במדיניות השנה", אמר פאוול במסיבת העיתונאים. "עם זאת, הכלכלה הפתיעה את החזאים במובנים רבים מאז הקורונה וההתקדמות המתמשכת לעבר יעד האינפלציה של 2% אינה מובטחת".
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
פאוול אומנם אמר כי זה לא סביר שתהיה הורדת ריבית בחודש מרץ, אבל הוא לא הוריד את האפשרות לגמרי מהשולחן. לפד יש עוד חודש לנתח את הנתונים עד פגישתו הבאה ב-19 במרץ, אך הנגיד לא אופטימי. "אני לא חושב שסביר שהוועדה תגיע לרמת אמון מסביר גבוהה עד הישיבה במרץ בכדי להגיד שזה הזמן להוריד ריבית", אמר יו"ר הבנק המרכזי.
הסבירות כי הריבית תישאר על כנה במרץ עומדת כעת על 91.5%, עם 63.9% בחודש מאי. בחודש יוני יש כרגע הסתברות של 51.7% להורדת ריבית לטווח של 5%-5.25%.
השוק מתמחר יעד ריבית לסוף שנה של 4.25% ל-4.5%, מה שמשקף הורדות ריבית של נקודת אחוז אחת השנה. רק לפני מספר שבועות היעד עמד על 3.75%-4%. "תחילת ההתאמה עלולה להתעכב בחודש או חודשיים, אך אנחנו עדיין בטוחים בכיוון הנסיעה", אמרו האנליסטים.
- 9.השקר אל אחר 20/02/2024 05:47הגב לתגובה זובהודו לא מעמיסים נשק ותחמושת בנמלי הים , איחוד אירופי להוציא גרמניה כבר אמברגו נשק , טראמפ צורר ומונע סיוע בקונקרס . אין לך תקווה עד שלח מושיע וגואל. טיהור גדול מוזס 2000 שופטי פולין פשעו פעמיים.
- מה יש לכם מהנהר והים כל הזמן? (ל"ת)אורן 20/02/2024 10:39הגב לתגובה זו
- 8.השקר אל אחר 20/02/2024 05:44הגב לתגובה זוורחקת מן אלי הון ומשפחות פשע מדינה בת ערובה נשדדה לאור היום.
- 7.ולכן מדינת בת חפר המומה מנהרות בצפון 7 אוקטובר חלום. (ל"ת)השקר אל אחר 20/02/2024 05:42הגב לתגובה זו
- 6.פרפורי גסיסה 20/02/2024 05:39הגב לתגובה זונייר חוגלה.
- 5.פרפורי גסיסה 20/02/2024 05:39הגב לתגובה זויפן השמש עולה.
- 4.פרפורי גסיסה 20/02/2024 05:37הגב לתגובה זוגטו ורשה 80 עיוורון מוחלט הכלכלה צועדת לפנינו והארץ קדושה לנו ולזרענו לעולמי עד.
- 3.פרפורי גסיסה 20/02/2024 05:36הגב לתגובה זובשבועיים מכרה זהב להמונים קאתי ווד שיטרית.
- 2.פרפורי גסיסה 20/02/2024 05:33הגב לתגובה זוקץ אחרית הימין .
- 1.האמיתי 19/02/2024 22:16הגב לתגובה זואם נותנים יעד 5200 ועכשיו 5000 זו בעצם המלצה חזקה למכור כי באגח ללא סיכון אפשר לקבל 4 אחוז זו הבועה הכי גדולה בהיסטוריה של חזירי הבר בהובלת מלכת החזירות אינבידיה וברודקום
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
