משרדי מיקרוסופט
צילום: pixbay

בוול-סטריט צופים אפסייד של 20%; למה מיקרוסופט צפויה להוביל ב-AI?

ענקית הטכנולוגיה פיתחה יכולות בינה מלאכותית שצפויות לאפשר לה להרחיב את קו המוצרים, להגדיל הכנסות ולפתוח פער על מתחרות כמו אלפבית ואמזון
אדיר בן עמי | (2)

מניית מיקרוסופט MICROSOFT נהנתה מביצועים יפים השנה, לאחר שעלתה 58% מתחילת השנה כשברקע שיגעון הבינה המלאכותית. ענקית הטכנולוגיה יכולה להמשיך במגמה החיובית גם ב-2024 עם יכולות ה-AI שהיא מחזיקה וההשפעה האפשרית שלהן על ההכנסות.

השימוש הרחב שעושה מיקרוסופט בבינה מלאכותית והיצע המוצרים שלה יכולים לעזור לה לגנוב נתח שוק במחשוב ענן מאלפבית ואמזון, כאשר בוול-סטריט צופים כי יותר מ-60% מבסיס הלקוחות של החברה ישתמש ב-AI למטרות מסחריות ויכניסו למיקרוסופט עוד כ-25 מיליארד דולר עד 2025. 

מיקרוסופט מיצבה את עצמה כאחת המובילות בתחום הבינה המלאכותית עם השקעות של 10 מיליארד דולר ב-OpenAI החברה שמאחורי ChatGPT. כחלק מההשקעה מנוע החיפוש של מיקרוסופט, בינג, קיבל גישה ליכולות של הצ'אט בוט הפופולארי. במקביל, החברה השיקה כלים מבוססי בינה מלאכותית שישתלבו במוצרים השונים של מיקרוסופט כמו שירות המייל אאוטלוק, מערכת ההפעלה ווינדוס ואפליקציות אופיס.

החברה הודיעה לאחרונה כי תעלה את המחירים בחבילות התוכנה של אופיס שנמכרות עם שירות ה-Copilot שלה וביוני האחרון דווח כי מסתמן שיתוף פעולה בין מיקרוסופט   MICROSOFT       ל-AMD   ADVANCED MICRO DEVICES       והן עובדות על מעבדים מותאמים אישית, שיוכלו להתמודד עם העומסים בהרצת מודלים של בינה מלאכותית ובנוסף על קידום פיתוח שבבים ל-AI של מיקרוסופט.

השבב שיתחרה באנבידיה

החברה הכריזה בחודש נובמבר על המאיץ החדש שלה Azure Maia AI שנועד להרצה של יישומי בינה מלאכותית ומאפשר לאמן מודלי שפה גדולים. עד היום, לפחות חלק מהעבודה בשירות הענן  - Azure, רצה על מעבדים תוצרת אנבידיה, עם המעבד הגרפי (GPUׂ) המוביל של ענקית השבבים, H100, הכולל 80 מיליארד טרנזיסטורים. לפי מיקרוסופט, השבב החדש שלה מיוצר בתהליך של 5 ננומטר ומכיל כ-105 מיליארד טרנזיסטורים.

השבב Maia יושק במרכזי הנתונים של החברה בתחילת השנה הבאה וישמש תחילה להרצת שירותי Microsot 365, Bing ו-Azure OpenAI. מיקרוסופט לא סיפקה פרטים בנוגע לביצועי השבב החדש, אך אמרה כי היא מתכננת לספק מדדים לאחר שתפרוס את השבב. החברה גם הכריזה על מעבד חדש למרכזי הנתונים לשימוש כללי, שנקרא Azure Cobalt ומבוסס על עיצוב מבית Arm.

"מיקרוסופט בונה את התשתית בכדי שתוכל לתמוך בחדשנות בבינה מלאכותית, ואנו מדמיינים מחדש כל היבט של מרכזי הנתונים שלנו על מנת לתת מענה לצרכי הלקוחות", אמר סקוט גאת'רי, סגן נשיא בכיר בקבוצת Cloud + AI של מיקרוסופט. "בקנה המידה בו אנו פועלים, חשוב לנו לייעל כל שכבה בתשתית על מנת למקסם את הביצועים, לגוון את שרשרת האספקה שלנו ולתת ללקוחות אפשרויות בחירה."

קיראו עוד ב"גלובל"

 

האתגרים של מיקרוסופט וה-AI

הניו יורק טיימס תבע לאחרונה את ענקית הטכנולוגיה על שימוש בתוכן העיתון לאימון מודלים ללא רשות. מודלים של AI זקוקים להמון מידע בשביל לספק תובנות. למעשה, הם צריכים כל כך הרבה מידע עד לרמה שהחברות מוכנות לשלם לאנשים בשביל לכתוב טקסטים חדשים ולהזין אותם לבוטים, וזאת כתוצאה מההערכות שכל המידע הזמין כיום באינטרנט יספיק לאימון הבוטים רק עד שנת 2026, בשביל קנה מידה נוסף, הגרסה הראשונה של ChatGPT אומנה בעזרת 570 ג'יגה של טקסט, שהם 300 מיליארד מילים.

אחד האתגרים הצפויים לחברות הבינה המלאכותית, בניסיון להשיג כמה שיותר מידע, הוא זכויות יוצרים. התביעה של הניו יורק טיימס טענה שתי טענות מרכזיות - הראשונה היא שחברות הטכנולוגיה השתמשו בכתבות שלהן בשביל לאמן את המודלים. סביר להניח שהטענה הזאת לא תתקבל, מאחר ושימוש בתכנים הזמינים בחינם באינטרנט נחשב, לפי חוקי זכויות היוצרים בארה"ב, ל"שימוש הוגן". עם זאת, בטיימס טוענים שהם מאמינים שהם אחד מהמקורות הגדולים ביותר בהם השתמשו חברות הטכנולוגיה בשביל לאמן את המודלים שלהן.

הטענה השנייה, וזו שאולי תשפיע על התחום כולו, היא שהמודלים משתמשים במידע הזמין בכתבות של הטיימס בשביל לתת תשובות למשתמשים, כלומר במקום שאותו משתמש יגיע לאתר של הטיימס, הוא מקבל את המידע מהבוט, מה שמונע מהטיימס טראפיק שהיא הייתה יכולה לקבל. בטיימס צפויים לדרוש פיצויים, אבל יותר מכך, הם ידרשו שבית המשפט יאסור על מודלי הבינה המלאכותית להשתמש בתכנים שלהם בשביל להעביר את המידע למשתמשים בבוטים, ואם בית המשפט יאשר את זה, כל תחום ה-AI עלול להשתנות.

 

הדוחות לרבעון הראשון

מיקרוסופט רשמה רווח למניה של 2.99 דולר על הכנסות של 56.5 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 2.65 דולר על הכנסות של 54.49 מיליארד דולר. מגזר הענן החכם של החברה, הכולל את עסקי ה-Azure שלה, הכניס 24.3 מיליארד דולר, בוול סטריט ציפו להכנסות של 23.6 מיליארד דולר. הכנסות מגזר הפרודוקטיביות והתהליכים העסקיים של החברה עמדו על 18.6 מיליארד דולר, בעוד מגזר המחשוב האישי רשם הכנסות של 13.7 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים של 18.3 מיליארד דולר ו-12.9 מיליארד דולר בהתאמה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    האם קיים נייר ערך מיקרוסופט X2? (ל"ת)
    אילן 29/12/2023 12:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    וול-סטריט תמיד צופה אפסייד (ל"ת)
    באבי 29/12/2023 07:50
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.