וול סטריט
צילום: Roberto Junior, Unsplash
וול סטריט

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

החלטת הריבית של הפד ביום רביעי האחרון הציתה גל של אופטימיות בשווקים, כאשר הבנק המרכזי הצהיר שהוא צופה 3 הורדות ריבית במהלך שנת 2024, אם כי הכלכלנים מצפים ל-4 לפחות, ועוד הם צופים שנתחיל לראות הורדות ריבית כבר ממרץ - מה צפוי השבוע בוול סטריט?
רוי שיינמן | (4)

החלטת הריבית של הפד ביום רביעי היוותה סוג של נקודת מפנה - מדברי הפד השתמע שהאופטימיות חדרה גם למסדרונות הבנק המרכזי, וכי הפד מאמין שהאינפלציה אכן נבלמה, כמו שנראה במדדים, וכי אפשר להתחיל לחשוב על הורדות ריבית במהלך שנת 2024. בהחלטה עצמה הריבית נשארה על כנה, אבל ההסתכלות לעתיד היא מה ששלחה את השווקים למעלה והציתה גל של אופטימיות.

 

החלטת הריבית

אנליסטים מסוימים, כמו אלכס ז'בזינסקי ממיטב דש, חושבים שכדאי לצנן את ההתלהבות: "תגובת השווקים להחלטת ה-FED, במיוחד של שוק האג"ח, הייתה קיצונית מדי. ביחס לדפוס בשנה האחרונה, הירידה בתשואה ל-10 שנים בכ-0.3% הייתה מוגזמת לעומת הירידה של כ-0.35% בציפיות לריבית ה-FED בעוד 12 חודשים לפי החוזים. לא היה בהודעה חידוש גדול מלבד האמירה, וגם היא לא חד משמעית, שהריבית לא תעלה יותר. מי חשב שכן?"

ז'בזינסקי מצביע גם על תחזיות הריבית שהפד נתן: "התחזית לריבית בסוף 2024 חזרה ל-4.6%, רמה שהייתה חזויה בתחזית שניתנה ע"י ה-FED ביוני. הירידה הצפויה בריבית בשיעור של 0.8% ב-2024 הייתה צפויה אפילו עוד בתחזית שניתנה במרץ". 

גם יונתן כץ מלידר עדיין סקפטי לגבי הורדת ריבית במרץ: "אנו עדיין מתקשים לראות את הורדת ריבית הפד כבר בחודש מרץ וצופים דחייה לחודש יוני. צפויות בין שתיים לשלוש הורדות ריבית הפד עד סוף 2024 (פחות ממה שמתומחר בשווקים). כדאי לשים לב לגידול של 0.4% במכירות הקמעונאיות. מוקדם מדי להספיד את הצרכן האמריקאי! למרות ההתמתנות בקצב עליית השכר ל-4% מדובר בעליית שכר ריאלית של כמעט 1%. פירמות עדיין מדווחות על קושי למצוא עובדים מתאימים. ברקע, עדיין קיימת מדיניות פיסקאלית מרחיבה".

מדד המחירים

מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר שפורסם בארה"ב העיד על אינפלציה של 3.1%, עלייה שהובלה על ידי רכיב הדיור שהמשיך לעלות. רוב הסיקור בארה"ב היה של מדד המחירים לצרכן הכולל, שתאם את הצפי, וקצת פחות של מדד מחירי הליבה שדווקא עלה ב-0.2%, וזאת אחרי עלייה של 0.3% באוקטובר.

"העלייה במדד הליבה הייתה על פי חציון התחזיות, תוך כדי עלייה בשכר הדירה, סעיף הדיור שבבעלות דיירים טיפול רפואי ועוד", כותב ד"ר גיל מיכאל בפמן, כלכלן ראשי בלאומי. "מדובר בהרכב בעייתי של התייקרויות, תוך שרכיב ה- SUPER CORE, "ליבת השירותים" שבה מתמקד הפד, שבה ומואצת. מדד הליבה עלה ב-4.0% ב-12 החודשים האחרונים, כפי שהיה ב-12 החודשים שהסתיימו באוקטובר וזאת על פי התחזיות".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    היינו כחולמים. כלכלנים או אופטיממים או פסיממים (ל"ת)
    17/12/2023 21:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כשהתשואה במניות 3 אחוז, עדיף אגח 10 שנים ב4 אחוז, 17/12/2023 19:51
    הגב לתגובה זו
    כשהתשואה במניות 3 אחוז, עדיף אגח 10 שנים ב4 אחוז, והכי טוב אגח קצר ב5 אחוז. הריבית לא תרד השנה כלל עד שיתעורר משהר חוב שלא נראה מ1929, ואז כבר יהיה מאוחר מדי
  • 1.
    הח'ותים מנתחים 17/12/2023 18:21
    הגב לתגובה זו
    תוך ימים מ 2000$ . כריסנס אין לאירופה יוקר מאמיר וצרכן משלם יותר מלחמת עזה עולמית . כל סחורות באב מנדב זרקו חברות זרות בנמלי עולם צים אוסף ואלו המחרימות גם עולות.
  • רוני 17/12/2023 22:15
    הגב לתגובה זו
    אסור לשכוח להם , הם יכולים לפשוט רגל ולהשאיר את כולנו עם הגאווה הלאומית בלבד.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.