הנאסד"ק ירד ב-0.8%; קומפיוג'ן קפצה ב-12%, פלנטיר ירדה ב-9%
וול סטריט פתחה היום את החודש האחרון לשנת 2023 ואת עונת החגים שתחול בסוף החודש עם חג המולד. אחת החברות שתקווה לסגור את השנה עם תוספת למכירות מעונת החגים היא אפל APPLE - המנייה של החברה הציבורית הגדולה בעולם אומנם עלתה מתחילת השנה ב-53%, אבל היא מסתכלת על החברות הגדולות אחריה כמו אמזון AMAZON ומיקרוסופט MICROSOFT שהוסיפו מתחילת השנה כבר 71% ו-56% בהתאמה, וקצב מכירת האייפונים שלה לא מעודד.
עונת הדוחות ממשיכה, כאשר הדוחות הצפויים השבוע הם:
יום שלישי:
לפני המסחר: NIO NIO INC
אחרי המסחר: סנטינל וואן סנטינל וואן
יום רביעי:
אחרי המסחר: גיימסטופ GAMESTOP CORP
יום חמישי:
אחרי המסחר: ברודקום BROADCOM INC
S&P 500 0.13%
נאסד"ק -0.21%
דאו ג'ונס 0.16%
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- הנאסדק עלה 0.4% וסגר בשיא חדש; טסלה עלתה 7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
BITCOIN -0.45%
- טרם החל המסחר הרציף
מאקרומה היעד למדד ה-S&P ולמה בוול-סטריט סקפטיים? התופעה של עליות בסוף שנה היא אולי יותר נבואה שמגשימה את עצמה, אבל כך או כך ההיסטוריה תומכת בתופעה; למרות זאת, העליות בחודש נובמבר שהגיעו בעיקר בגלל הירידה בתשואות האג"ח אולי ימנעו מהמניות לעלות עוד בדצמבר
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
האם זו שעתן של מניות השורה השנייה בוול סטריט ומה קורה לדאו ולזהב? ממשיכים עם מניות השורה השנייה ושמים שתי עיניים על הפינטק. נראה שהשווקים יכולים להמשיך לעלות.
גיל שויד - זה הזמן לחזור הביתה, ה-7.10 הזכיר שאין לנו ארץ אחרת בדיון כלכלי לא נהוג לשים על השולחן אלמנטים פטריוטים וציוניים, ואולם בעת הנוכחית שיקולים שכאלו חייבים להיות חלק מהשיח הציבורי וממערכת השיקולים של כל חברה ישראלית הנסחרת בעולם ולהכריע במידת הצורך את ההתלבטות, שיש בה תרומה אדירה לציבור ולשוק ההון הישראלי
לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים השבוע יתפרסמו נתונים לגבי שוק העבודה כאשר המשקיעים יחפשו לראות המשך התחזקות בשוק התעסוקה; מי החברות שיפרסמו והאם וול סטריט תמשיך לעלות?
פאוול הבהיר שהעלאות ריבית עדיין אפשרויות - אבל הוא אולי רמז על ההפך נגיד הפד נאם בקולג' וסיפק מספר הערות מעניינות לגבי המדיניות המוניטרית של הפד: "האינפלציה עדיין לא הגיעה ליעד, אבל היא בכיוון הנכון"
מניות במרכז
ספוטיפיי SPOTIFY TECHNOLOGY תפטר 1,500 עובדים, סבב הפיטורים השלישי השנה - כחלק ממאמצי ההתייעלות, החברה תפטר כ-17% מכוח העבודה שלה. בתגובה מנית החברה קופצת ב-8%.
BYD יותר פופולרית מטסלה - מקבלת המלצת קנייה - בקצב הצמיחה הנוכחי, BYD צפויה לספק יותר מ-500,000 רכבים חשמליים מבוססי סוללה ברבעון הרביעי. לעומת זאת, מובילת הרכבים החשמליים טסלה צפויה לספק כ-475,000 רכבים (לכתבה המלאה)
אובר UBER TECHNOLOGIES עלתה ב-4.5% אחרי שב-S&P אמרו שהמנייה תיכנס למדד ה-S&P 500 בריבאלאנס הבא. חברת ההסעות השיתופיות פספסה את צפי האנליסטים ברבעון השלישי כשדיווחה על הכנסות של 9.29 מיליארד דולר ורווח למנייה של 10 סנט לעומת הצפי בוול סטריט להכנסות של 9.52 מיליארד דולר ורווח למנייה של 12 סנט.
מכה לפייזר PFIZER במירוץ ההרזיה ענקית התרופות הודיעה שלא תמשיך לשלב הבא בניסויים הקליניים לתרופת ההרזייה שלה, "דנוגליפרון", בגלל תופעות לוואי; נובו נורדיסק ואלי לילי ישמחו לשמוע שיש להן פחות תחרות
- 6.. 05/12/2023 09:41הגב לתגובה זו.
- 5.משה 05/12/2023 04:44הגב לתגובה זומה זה השטויות שאתם כותבים התמאס עושה שורט על הבורסה בישראל... הצחקתם את החמאס
- 4.מימוש רווחים (ל"ת)משה 04/12/2023 21:12הגב לתגובה זו
- 3.קובי 04/12/2023 20:23הגב לתגובה זוהגיע הזמן - המניה חבוטה כבר יותר משנה.
- 2.מה קורה בקונפיוג'ן ? (ל"ת)רמי 04/12/2023 19:35הגב לתגובה זו
- 1.רונן 04/12/2023 19:11הגב לתגובה זוכסף על הרצפה , יש תוצאות טובות בניסויים שלה ..
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
