אמזון
צילום: טוויטר

אמזון מכריזה על שבבי AI חדשים - התחרות גוברת

ענקיות הטכנולוגיה ממשיכות במרוץ הבינה המלאכותית כשהמטרה היא לספק את כוח המחשוב הטוב ביותר לפיתוח הטכנולוגיות הבאות 
אדיר בן עמי |

ענקית הקמעונאות אמזון AMAZON , הכריזה היום (שלישי) על שבב בינה מלאכותית חדש עבור שירות מחשוב הענן שלה, בזמן שהתחרות מול מיקרוסופט MICROSOFT מתחממת. באירוע בלאס ווגאס הכריז מנכ"ל AWS, אדם סליפסקי, על Trainium2, הדור השני של שבבים המועדים לאימון מודלים של בינה מלאכותית.

לפי סליפסקי, הגרסה החדשה מהירה פי ארבע מהגרסה הקודמת, בעוד היא חסכונית פי שניים באנרגיה. המהלך של AWS מגיע שבועות לאחר שמיקרוסופט הכריזה על שבב AI משלה בשם Maia. ל-Trainium2 צפויה גם תחרות מצד שבב הבינה המלאכותית של גוגל, שמציעה את TPU ללקוחות הענן שלה עוד מ-2018. מנכ"ל AWS אמר כי החברה תתחיל להציע את שבבי האימון החדשים בשנה הבאה.

התפשטות השבבים המותאמים אישית מגיעה על רקע האתגר למציאת כוח המחשוב המתאים לפיתוח טכנולוגיות מורכבות כמו מודלי שפה גדולים המהווים את הבסיס לשירותים דוגמת ChatGPT. חברות מחשוב הענן מציעות את השבבים שלהן כהשלמה לאנבידיה, מובילת שוק ה-AI שמוצריה סבלו ממחסור בשנה האחרונה. AWS ציינה גם כי תציע את השבבים החדשים ביותר של אנבידיה בשירות הענן שלה. 

סליפסקי הכריז בנוסף על הגרסה הרביעית של שבב העיבוד המרכזי של החברה -Graviton4 - שלדבריו מהיר ב-30% מהגרסה הקודמת. הגרסה החדשה מגיעה גם הפעם מספר שבועות לאחר שבמיקרוסופט הכריזו על שבב ה-Cobalt שייעודו הוא להתחרות בסדרת Graviton של אמזון. גם אמזון וגם מיקרוסופט מבססות את השבבים שלהן על הטכנולוגיה של Arm, חלק ממגמה מתמשכת של התרחקות משבבים תוצרת אינטל ו-AMD במחשוב ענן.

לאחרונה דווח כי חברת OpenAI, שפיתחה את ChatGPT, בוחנת גם היא ייצור שבבי בינה מלאכותית משלה והגיעה כבר לבחינת יעדי רכישה פוטנציאליים. החברה דנה באפשרויות השונות לפתור את בעיית המחסור בשבבי בינה מלאכותית כבר משנה שעברה. בין האפשרויות האחרות שהועלו היו עבודה צמודה יותר עם יצרניות השבבים כולל אנבידיה  NVIDIA COR  וגיוון הספקים של החברה מעבר לאנבידיה. מנכ"ל OpenAI סם אלטמן, הפך את רכישת שבבי AI נוספים לעדיפות הגבוהה ביותר של החברה. אלטמן התלונן בפומבי על המחסור במעבדים גרפיים שנחשבים המתאימים ביותר להפעלת יישומי AI, שוק שנשלט על ידי אנבידיה עם נתח של 80% מהשוק העולמי.

המאמץ להשיג שבבים נוספים קשור לשתי חששות עיקריים: מחסור במעבדים מתקדמים שמניעים את התוכנה של OpenAI והעלויות הגבוהות שכרוכות בהפעלת החומרה הנדרשת להפעלת המוצרים. מאז 2020, OpenAI פיתחה את טכנולוגית הבינה המלאכותית הג'נרטיבית שלה על מחשב על ענק שנבנה על ידי מיקרוסופט, המשתמש ב-10,000 יחידות עיבוד גרפיות (GPUs) של אנבידיה. סטארטאפ הבינה המלאכותית עלול ליצור עוד תחרות לאמזון וגוגל מצד אחד ולהועיל מאוד למיקרוסופט מהצד השני. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.