מפעלי שיין
צילום: סרט ערוץ 4 הבריטי

חברת האופנה שיין מגישה בקשה להנפקה בארה"ב

"מכיוון שהחברה היא שחקן משמעותי מאוד בתחום הקמעונאי, שיין צפויה למשוך עניין רב של משקיעים"
אדיר בן עמי | (3)

חברת האופנה הסינית שיין הגישה בחשאי בקשה להנפקה בארה"ב, במה שכנראה תהיה ההנפקה של אחת החברות הסיניות היותר יקרות. גולדמן זאקס, ג'יי פי מורגן ומורגן סטנלי נשכרו כחתמים הראשיים בהנפקה הראשונית, שצפויה לצאת לפועל מתישהו ב-2024.

בשיין עדיין לא קבעו את גודל העסקה או את הערכת השווי של ההנפקה ולפי הערכות היעד הוא 90 מיליארד דולר. החברה שנוסדה בסין ב-2012, הוערכה ביותר מ-60 מיליארד דולר בגיוס כספים שבוצע במאי, ירידה של כשליש מסבב הגיוס בשנה שעברה.

שוק ההנפקות בארה"ב

החברה היקרה ביותר עד כה שהוקמה בסין והונפקה בארצות הברית היא ענקית המסחר עליבאבא, שהונפקה ב-2014 לפי שווי של 231 מיליארד דולר. המהלך של ענקית האופנה הסינית לצאת להנפקה בארה"ב מגיע בזמן ששוק ההנפקות מתקשה להתאושש למרות הניסיונות עם ארבע הנפקות גדולות כששלוש מהן אכזבו את המשקיעים. מניות בירקנשטוק הגרמנית, אפליקציית משלוחי המכולת אינסטקארט ומעצבת השבבים Arm ירדו מתחת למחיר ההנפקה שלהן בימים שלאחר הופעת הבכורה, אם כי Arm נסחרת כעת מעל מחיר ההנפקה. 

"זה לא נראה לי הזמן המתאים ביותר עבור שיין לצאת לציבור, אבל אם הם צריכים הון, השווקים פתוחים וסנטימנט המשקיעים חיובי יותר ממה שהיה לפני כמה שבועות", אמר ג'ייסון בנוביץ', מנהל תיקים בכיר ב-CI Roosevelt. "ברגע שהמשקיעים יוכלו לסקור את הנתונים הפיננסיים, הייתי מצפה לראות צמיחה די חזקה מבחינה היסטורית. שאלת המפתח תהיה האם הם יצליחו לשמור על הקצב ולהמשיך לצבור נתח שוק קדימה". 

שוק ההנפקות בארה"ב גייס עד כה השנה כ-23.64 מיליארד דולר, לעומת 21.3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בשנת 2021, המספר עמד על קרוב ל-300 מיליארד דולר בזמן ששוק ההנפקות היה קרוב לשיא. עדיין לא ברור אם החברה הגישה כבר בקשה להנפקה בארה"ב לנציבות הרגולטורית לניירות ערך בסין (CSRC). חברות סיניות צריכות לקבל אישור מהרגולטור לפני שיוכלו להיות מונפקות בחו"ל. 

"מכיוון שהחברה היא שחקן משמעותי מאוד בתחום הקמעונאי, שיין צפויה למשוך עניין רב של משקיעים", אמר מנכ"ל GlobalData, ניל סונדרס. שיין הסינית ידועה בזכות הבגדים האופנתיים והזולים ביותר שלה ובעובדה כי היא שולחת ישירות לצרכנים את המוצרים מסין, דבר שאיפשר לה להימנע ממלאי שלא נמכר ולהימנע ממס יבוא בארה"ב, אחד השווקים הגדולים ביותר שלה. החברה נהנית מהפופולריות הגוברת בארה"ב של חנויות האופנה אונליין והחלה אף לנגוס בנתח השוק של גאפ, כשהצרכנים מחפשים סגנונות רעננים יותר. 

באוגוסט האחרון, תובעים כלליים מ-16 מדינות בארה"ב ביקשו מהרשות לניירות ערך לבדוק את שרשרת האספקה של שיין לאחר שהועלו השערות כי החברה משתמשת בעבודות בכפייה, עד כה לא דווח על ממצאים חדשים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רן 29/11/2023 17:42
    הגב לתגובה זו
    שיעשו עם האמריקאים עסקאות תראו כמה ארצות הברית צבוא עושה עסקים עם נאצים מוצהרים
  • 2.
    רועי 29/11/2023 01:25
    הגב לתגובה זו
    העבדות חוזרת לאמריקה
  • 1.
    רק שורט על האנטישמים האלה! (ל"ת)
    נבלות 28/11/2023 21:50
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.