ניתוח פיננסי גרף בורסה וול סטריט מגמה מעורבת
צילום: Istock

האם זה חכם להשקיע עכשיו במניות קטנות?

בית ההשקעות אופנהיימר בסקירה על שוק המניות האמריקאי: "אנחנו עדיין רואים עדיפות למניות מדד ה-S&P 500"
רוי שיינמן |

מדד ה-S&P 500 עלה מתחילת השנה ב-19%, מה שהשאיר הרבה משקיעים, שלא נכנסו למניות הגדולות בזמן, מתוסכלים על הרווחים שלכאורה פוספסו. הרבה משקיעים מחפשים מקומות אחרים להשקעה כעת, מקומות בהם יש פחות זרקור ופחות "הייפ", כמו למשל מניות קטנות ממדד ראסל 2000, שעלה מתחילת השנה רק ב-3%. בבנק ההשקעות אופנהיימר רואים את המגמה, אבל עדיין מאמינים במדד של 500 החברות הגדולות - S&P 500 הוא הבחירה המועדפת על אופנהיימר.

"התחושה שלנו היא שהרבה משקיעים שפספסו את הרווחים במדד ה-S&P 500 נעים כעת אל עבר מדד ראסל 2000 באמונה שיש פוטנציאל גדול יותר במקומות שמאחרים את המגמה", כותב ארי ואלד מאופנהיימר, "אנחנו לא מסכימים. סקטור הטכנולוגיה הציג ביצועי יתר ב-20 מתוך 23 המחזורים השוריים מאז 1932. זה אומר, מבחינה היסטורית, שבמחזור שורי סקטור הטכנולוגיה בד"כ מתבלט, ומדד ה-S&P 500 מרוויח מכך מאחר ו-27% ממנו הוא חברות טכנולוגיה".

וארי ואלד גם מגבה את הטענות שלהם בנתונים הטכניים: "שיעור המניות בבורסת ניו יורק שנסחרות מעל המחיר הממוצע שלהן ב-200 הימים האחרונים עלה בשבוע שעבר ל-46% משיעור של 23% בסוף אוקטובר. בהסתכלות קדימה, אנחנו מצפים שהשיעור הזה יעלה ל-60% ואפילו ל-70% מה שיציג פריצה רחבה ברורה. בינתיים, אנחנו מעודדים מכיוון המגמה וצופים שמדד ה-S&P 500 יגיע לשיא תוך-מחזורי בחודשים הקרובים".

הטענות של ואלד הגיוניות - הסנטימנט בשווקים הופך ליותר ויותר חיובי עם הזמן בעיקר בגלל סביבת הריבית שנראה שמתחילה להתקרר. הפד אומנם ציין שהוא צופה עוד העלאת ריבית עד סוף השנה, אבל נתוני האינפלציה, המעידים על האטה, רומזים על כך שלכל הפחות הפד לא יעלה את הריבית בזמן הקרוב, כאשר הצפי הוא להורדות ריבית כבר במחצית הראשונה של 2024.

ולמרות זאת, משקיעים רבים חוששים שמא איחרו את הרכבת של המניות הגדולות, ואולי המניות הקטנות הן המקום להנות מסביבת הריבית המתקררת. אבל אופנהיימר מצביעים על מניות הטכנולוגיה כהבדל העיקרי בין המדדים של המניות הגדולות לבין אלה של הקטנות: "החוזקה של סקטור הטכנולוגיה היא אחד מגורמי הצמיחה העיקריים שמביאים לעדיפות של מדדי המניות הגדולות על אלה של הקטנות".

ביצועי מניות הטכנולוגיה במדד ראסל (למעלה) לעומת הביצועים של המדד בכללותו (למטה)

בנוסף, ואלד ואופנהיימר אופטימיים במיוחד לגבי חברות העוקבות בתחומים של תוכנה ומוליכים למחצה. הם מציינים שמדד ה"תוכנה והשירותים" של S&P פרץ את נקודת ההתנגדות של הרבעון השני אחרי שדשדש באזור השפל השנתי שלו. דווקא כאן, העובדה שהמדד חשוף גם למניות קטנות שעדיין לא עשו את הקפיצה, מספקת סיכוי טוב ביחס לסיכון נמוך, מאחר והמניות הגדולות בו כבר הראו ביצועים טובים.

קיראו עוד ב"גלובל"

מדד התוכנה והשירותים של S&P (למעלה) לעומת מדד ה-S&P 500 (למטה)

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.