חופש הביטוי בטוויטר הפך להסתה פרועה - מאסק מפסיד מפרסמים ולוקח צעד לאחרון
הרשת החברתית X (טוויטר לשעבר) היא "מקדשת" את חופש הביטוי, אך הגישה הזו שמוביל אלון מאסק, הבעלים של הרשת, גורמת להסתה פרועה ברשת, אנטישמיות, קריאה לאלימות ורצח.
מפרסמות גדולות בטוויטר לרבות דיסני, אפל, IBM, הודיעו על הפסקת פרסום ברשת וכשזה מגיע לכיס כשגם כך טוויטר מבחינה עסקית לא במצב מזהיר, מאסק מתעורר. הוא צייץ ברשת כי אמירות וציוצים שמציגים את כיבוש ישראל, לרבות האמירה הנפוצה "מהנהר ועד לים,- פלסטין תשוחרר" וכן אמירות דומות יובילומלהשעיית החשבון ברשת החברתית
"קריאות ואמירות לאלימות קיצונית הן בניגוד לתנאי השימוש ברשת שלנו ויביאו להשעיית החשבון", כתב מאסק שגם אמר שזו היתה כוונתו מלכתחילה. אלא שמאסק עצמו, כך נראה, תומך בחלק מהאמירות האנטישמיות. הוא הגיב על אייטם ברשת לפיו יהודים שונאים לבנים בתגובה - "אמרת את האמת לאמיתה" והיו תגובות נוספות. מעבר לכך, למרות שהרשת מוצפת בפוסטים מסיתים ואנטישמיים ולמרות שזה מדווח לרשת (באופן אוטומטי ופשוט ברשת עצמה), רק 2% מהתכנים האלו הוסרו.
המפרסמים עוזבים את הרשת
מאסק לכאורה מביע חרטה, אבל השאלה מה הוא באמת חושב ומעריך כלפי היהודים ואם החרטה שלו אמיתית או שמדובר בעניין כלכלי. אחרי הכל, שורה גודלה של חברות גדולות החליטה להפסיק את הפרסום בטוויטר. IBM לדוגמה החליטה אתמול להפסיק במיידי את הפרסום ברשת - "לחברת IBM יש אפס סובלנות לשיח של שנאה ואפליה והפסקנו את הפרסום ב-X באופן מידי". התגובה של X/ טוויטר הגיעה דרך המנכ"לית לינדה יקארינו שמסרה: "אנחנו ברורים מאד לגבי המאמצים שלנו להילחם באנטישמיות ואפליה. אין שום מקום לזה בעולם, זה מכוער ושגוי".
כך או אחרת, לאחרונה פורסמו נתונים של ארגון
עולמי נגד שנאה וקיצוניות(Global Project Against Hate and Extremism - GPAHE) שמעידים על שיח אלים ואנטישמי ברשת טוויטר שצמח פי כמה וכמה מאז המלחמה. מבדיקות של מאות אלפי תכנים עולה כי בעוד בפייסבוק העלייה בתכנים אנטישמים היא בעשרות אחוזים, בטוויטר היא פי 10. זה ככל הנראה מעיד על כך שמלכתחילה הרשת של מאסק יותר "ליברלית" ומכילה תכנים מכל סוג וגם על כך שהרשת לא באמת אוכפת פרסום פוגעני, אלים מסוג זה.
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- טסלה נגד טראמפ? מכתב לא חתום מטעם החברה: מלחמת הסחר פוגעת בנו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 11.כסף לא קשור תמיד עם שכל מה שאומר שהכסף מטמטם גם את 20/11/2023 14:57הגב לתגובה זוכסף לא קשור תמיד עם שכל מה שאומר שהכסף מטמטם גם את המיליארדר
- 10.חופש הביטוי בישראל הפך להסתה פרועה. (ל"ת)שופט מחוזי 19/11/2023 09:25הגב לתגובה זו
- 9.שאול א 18/11/2023 17:46הגב לתגובה זוהאילון הזה מבין רק במכות כמו חמור..
- 8.גדל בדרום אפריקה, גזענות ואנטישמיות זורמות לו בדם (ל"ת)מאסק 18/11/2023 14:46הגב לתגובה זו
- אתה גדלת בגרמניה - אותו הדבר אצלך (ל"ת)ציון מועלם 19/11/2023 09:26הגב לתגובה זו
- 7.ליהיא 18/11/2023 14:32הגב לתגובה זולמי שלא מאמין יש צילום שנפגשו לאחרונה ואכלו שרצים
- ליהיא, את חייבת להפסיק עם הסמים. תחזרי לכפר איזון. (ל"ת)אמא 19/11/2023 09:28הגב לתגובה זו
- ברור וידוע. 18/11/2023 18:32הגב לתגובה זוכל זב ומצורע , חבר של נתניהו. אם זה פוטין הרשע, טראמפ הדפקט, בן זביר, סמרטוטיץ ועוד ועוד. חכמינו ז"ל אמרו נכון: אמור לי מי חבריך, ואומר לך מי אתה. נתניהו הכושל הינו חברם של כל היצורים הנאלחים האלה. מתי הקב"ה יפטור אותנו מענשו של האיש הרע הזה. ממש המן הרשע.
- 6.החיים 18/11/2023 13:31הגב לתגובה זומאסק כמו טראמפ לא שולטים על אצבעותיהם שלא לדבר על מה שמתחולל במוחם הקודח אין סיכוי שמאסק או החברה בבעלתו תשתנה תמשיך להיות פלטפורמת הסתה בשימוש גזעני ומטורפי כל העולם
- 5.חיים 18/11/2023 13:24הגב לתגובה זוהבחור מוכשר אבל גם פזיז בהתבטאויות שלו,והוא משלם על זה מחיר.אני התנתקתי מטוויטר,ובטח לא אקנה טסלה.
- 4.dave921 18/11/2023 12:56הגב לתגובה זולא לשתף פעולה אתו..לא להשקיע בטסלה ובכל מה שקשור אליו...הוא אדם אנטישמי חד וחלק
- מאסק ונתניהו חברים 18/11/2023 18:35הגב לתגובה זואולי גם לקושש כספים. הם מחפשים כל הזמן בעלי הון, שיתעלקו עליו. שני טמעים אשכנזים מגעילים. אבל נתניהו לא מייצג את רוב האשכנזים , שברובם הינם טובים מאד.
- 3.ילדי ישראל 18/11/2023 11:32הגב לתגובה זומאסק עצמו תמך בדמוקרטים הפרוגרסיבים שהם אנטישמים קודם ושונאי ישראל . התאוריה שלהם היא היהודים שולטים בגזע הלבן ובאמצעות הקולניאליזים ( כיבוש ושליטה ) שולטים בעולם . מאסק צייץ שישמיט את הביטוי דה קולניאליז'ם . לסיכום הרוב עבר לאנטישמיות ישירה ועקיפה (דרך הכובש )
- 2.מריה 18/11/2023 11:28הגב לתגובה זולהפסיק את הביזה הנוראית שמבצעת ההנהגה החרדית בקופת המדינה.
- לסלק 19/11/2023 06:26הגב לתגובה זובחזרה לארצות מוצאם
- 20 מיליארד כל שנה - פנסיות תקציביות - זה השוד האמיתי (ל"ת)המגיב 19/11/2023 00:26הגב לתגובה זו
- מי שמעודד שנאה ומלחמת אחים הוא חמאסניק. (ל"ת)יאאללה 19/11/2023 00:25הגב לתגובה זו
- אנג'לה 18/11/2023 14:32הגב לתגובה זודי לבצע גזל מהחילונים
- פרוזקטור טרולים 18/11/2023 21:20בוט עויין מובהק למה המערכת מאפשרת פרסום כזה? בכוונה אותה הודעה פעמיים, גם לראשי וגם לתגובה, שהיא כנ"ל
- 1.הביטוי 18/11/2023 11:18הגב לתגובה זוהפך להיות כיום מסית ופרוע כמו גרטה טונברג הנאצית,שבדיה היתה תמיד סמל לליברליזם-עד היום ועד כעת
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
