אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק

טסלה משיקה מודל Y זול יותר בארצות הברית; בקרוב גם בישראל

בשקט, בשקט טסלה השיקה מודל Y חדש בארה"ב עם הנעה אחורית ובמחיר יותר נמוך; הלקוחות ישמחו - אבל המשקיעים אולי פחות; בעבר הורדת המחירים בארה"ב חלחלה גם לישראל
רוי שיינמן | (8)

ענקית הרכב החשמלי טסלה, TESLA INC , משיקה מודל Y חדש וזול יותר בארה"ב תחת פרופיל נמוך וזאת במטרה להעלות את הביקושים לרכבים שלה, אחרי שפספה את צפי המסירות לרבעון השלישי ורשמה ירידה מהרבעון השני.  בדוח הרבעון השני דיווחה טסלה על רווח למניה של 91 סנט על הכנסות של 24.93 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 82 סנט על הכנסות של 24.47 מיליארד דולר.

המחיר של המודל החדש יתחיל ב-44 אלף דולר - 3,750 דולר פחות מהדגם הישן. טסלה הפסיקה למכור את הדגם הישן בארה"ב ב-2021 אבל עדיין מוכרת אותו באירופה ובסין. העניין פה הוא לא ההורדה במחיר או תגבור של המלאים, אלא האם ההשקה החצי-מחודשת הזו מעידה על בעיית הביקושים של טסלה.

אילון מאסק צילום פייסבוק

 אילון מאסק צילום  פייסבוק 

 

נשארה עם מלאי של רכבים יקרים

טסלה הפסיקה למכור את הדגם הכי זול שלה כשהביקוש היה בשיא - עדיף למכור את הדגמים היקרים יותר מן הסתם - אבל הביקושים נחלשו, ועכשיו טסלה נשארה עם מלאים של רכבים יקרים. היא כבר קיצצה במחירים כמה פעמים במחיר בשביל לנסות להניע את הביקושים. כיום לא קל למכור היום רכבים חשמליים, לעומת הקלות שהייתה לחברה במכירה רק לפני שנתיים ב-2021.

אתמול דיווחה החברה כי מסרה ברבעון הרביעי של 2023 כ-435,059 מכוניות וייצרה 430,488 מכוניות. במהלך הרבעון השני של השנה טסלה דיווחה על מסירות כוללות של 466,140 וייצור כולל של 479,700 כלי רכב. במהלך אותה תקופה בשנת 2022 דיווחה טסלה על ייצור רכב כולל של 365,923 ומסירה של 343,830 כלי רכב. בוול סטריט ציפו שטסלה תדווח על מסירות של 461,640 כלי רכב.

"ירידה רצופה בהיקפים נגרמה כתוצאה מהשבתות מתוכננות עבור שדרוגי מפעל, כפי שנדון במסיבת העיתונאים האחרונה של דוחות הרבעון", ציינו בחברה. "יעד הנפח שלנו לשנת 2023 של כ-1.8 מיליון כלי רכב נותר ללא שינוי". החברה עדיין לא דיווחה על מספרי ייצור או משלוח של ה-Semi, המשאית החשמלית, למרות שהיא מסרה חלק ללקוחה פפסיקו שמשתמשת במשאיות החשמליות עבור חלק מהמשלוחים. 

 

גם בישראל

אפשר לראות את זה גם בישראל - אם בשנת 2021 ניתן היה לראות רק מספר מצומצם של טסלות על הכבישים - היום הצרכן הישראלי כבר יכול לבחור מכמות גדולה של חברות: BYD, הונגצ'י, צ'רי, ג'ילי, קארמה, פולסטאר, לינק אנד קו וגם יצרניות כמו MG ויונדאי שמציעות אופציות חשמליות טובות.

קיראו עוד ב"גלובל"

הסבירות היא שהמהלך של טסלה גם יביא לירידה במחירים כאן בארץ. נכון ליולי 2023 טסלה ניצבת במקום הרביעי מבחינת מספר המסירות מבין חברות הרכבים החשמליים, אחרי יונדאי, ג'ילי ו-BYD.

ל-BYD הראשונה בטבלה יש פי 3 יותר מסירות בארץ מלטסלה. טסלה תרצה לשפר את מעמדה בארץ ולחזור לדומיננטיות שהייתה ב-2021, למרות שזה יהיה קשה, ולכן סביר להניח שנראה את הדגם החדש בארץ ואפילו הורדת מחירים שאולי תשפיע על השוק כולו.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    mtlk 13/01/2024 19:36
    הגב לתגובה זו
    בקרוב נבלה יותר בדרכים.רק כדי להגיע לאותו מקום.זה למה חייבים להשקיע בנתיבי תחבורה ציבורית.למי שירצה להגיע ליעדו בזמן
  • 4.
    Hguy 10/10/2023 20:44
    הגב לתגובה זו
    יתכן שמכונית שעלות ייצורה נמוך. גן אם נמכרת במחיר נמוך מניבה יותר רווח מהמכונית שעלות ייצורה גבוה יותר הנמכרת במחיר גבוה יותר. כל איש כלכלה מתחיל יודע זאת. אין בסיס לוגי לכתבה.
  • 3.
    א. 05/10/2023 09:48
    הגב לתגובה זו
    של טסלה...
  • 2.
    חלף עידן טסלה (רכב בינוני מאוד) - יש 1000 מתחרים טובים (ל"ת)
    נא האג 05/10/2023 09:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קשקש 03/10/2023 17:51
    הגב לתגובה זו
    איך עמך יקנו רכב בסכומים כאלה ?
  • Hguy 10/10/2023 20:48
    הגב לתגובה זו
    עם ירידת מחירי הסוללות המחירים ימשיכו לרדת ותוך מספר שנים לא יהיה כלכלי כלל להחזיר רכב בנזין או דיזל.
  • שיסעו בתחב"צ, כמו באירופה (ל"ת)
    נא האג 05/10/2023 09:44
    הגב לתגובה זו
  • המגיב 04/10/2023 16:16
    הגב לתגובה זו
    הם יגידו לך - you will own nothing and you will be happy. תשתמש בשירותי תחבורה שיתופיים, תשכור רכב לפי שעה. אין סובה שאנשים פשוטים יקנו כלי רכב אלא יישתמשו בשירותי תחבורה שיסופקו על ידי בעלי ההון.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.