קתי ווד
צילום: צילום מסך יוטיוב, אתר ARK השקעות

מפתיע: גורו ההשקעות שדווקא לא השתתפה בהנפקה של ARM. מה הסיבה?

דווקא קת'י ווד, מכל המשקיעים הספקולטיביים במניות הטכנולוגיה, לא קנתה מניות של ARM. הנה ההסבר שלה: "ARM מעניינת אבל מתומחרת גבוה מדי"
עדן ספיר | (3)

ההנפקה של חברת השבבים הבריטית ARM  ARM HOLDINGS היא כנראה ההנפקה החמה ביותר בשנה האחרונה. שווי של 55 מיליארד דולר. ויותר מזה - החברה קיבלה המלצת קניה עוד לפני שהונפקה כאשר חלק מהאנליסטים הציבו מחירי יעד גבוהים מהמחיר בהנפקה. 

אחרי רעש ההנפקה בשבוע שעבר, בו קפצה ב-25%, מנייתה של יצרנית השבבים הבריטית ARM מתחילה לסגת. אחרי שתומחרה ב-51 דולר למניה, עלתה ל-66 דולר ביום הראשון למסחר, נכון לכתיבת שורות אלה המניה נסחרת במחיר של 54 דולר ושווי שוק של 56.6 מיליארד דולר.

ההתרגשות סביב המניה נובעת מהאפשרות שהחברה תיכנס לתחום הבינה המלאכותית ותנסה לנגוס בחברות הענק כמו אנבידיה. תחום הבינה המלאכותית דורש כוח מחשוב גדול. כרגע אנבידיה יודעת לספק מעבדים חזקים מספיק בשביל בינה מלאכותית והיא עושה את זה באמצעות מעבדים גראפיים - מרכיב יקר מאוד במחשב.

אבל אם יש משקיעה אחת שממנה הציפיות להשתתף בהנפקה היו הכי גבוהות היא מלכת ההשקעות של תקופת הקורונה, קאת'י ווד, באמצעות קרנות ARK שלה. ווד ידועה בתור נלהבת טכנולוגיה ומאמינה מאוד בקידמה אך משום מה, בהנפקת ARM בחרה שלא להשתתף.

ווד, שנוהגת לדווח באופן יומי על פעולותיה, הסבירה למה לא השתתפה בהנפקה: "אנחנו בחברה מאוד מאמינים בטכנולוגיה בדגש על הבינה המלאכותית ואני אף חושבת שתחום הבינה המלאכותית מוערך בחסר לאור כל הפיתוחים שאנחנו רואים בזמן האחרון וצפויים לבוא בעתיד. אני חושבת ש-ARM שמה יותר מדי דגש על הבינה המלאכותית מאשר על המצב התחרותי בשוק שלה. נוסף על כך, אנחנו לא השתתפנו בהנפקה עקב השווי הגבוה שהיא תומחרה. לפי ההערכות שלנו היא תומחרה ביתר על המידה ואנחנו מעדיפים להישאר עם מניות שקיימות כבר בתיק שלנו שמתמקדות יותר בבינה מלאכותית ומתומחרות יותר בזול. 

ההחזקות העיקריות של ווד בקרן ARK Innovations הן: טסלה, שופיפיי UiPath, Unity, Zoom, Twilio, Coinbase, Roku, Block ,DraftKings.

ווד נהנתה משם של גורואית אחרי שהצליחה לייצר תשואה של 150% לפני שלוש שנים, אבל מאז הגלגל הסתובב - היא איבדה גובה כבר בשנת 2021, כשהשווקים עוד עלו, ולאחר מכן התרסקה ב-2022. מהשיא לשפל קרן ARK חדשנות שלה התרסקה ב-80% והמשקיעים שהגיעו בעקבות התשואה המרשימה נאלצו לספוג את הנפילות (ואז חלק גדול מהם פשוט ברחו מהקרן שלה בהפסד). ההפסד שלה הגיע עוד הרבה לפני שהפד' החל להעלות את הריבית במרץ 2022. למעשה שנה קודם היא החלה ליפול, והשלימה נפילה של 50% עוד לפני התחלת העלאת הריביות. למעשה, ווד היא אופציה ממונפת מאוד על השווקים, ובעיקר על הנאסד"ק. היא עולה בצורה חזקה כשהעולם אופטימי (השנה היא עדיין לא מצליחה לשחזר את ההישג ההוא והקרן שלה עולה רק ב-4%) ומאבדת גובה כשהעולם פסימי.

השנה המשקיעים החלו לחזור לתעודת הסל ARK, כאשר המשקיעים נוהרים למניות שיש להן חשיפה לבינה מלאכותית, וזאת במקביל לירידה באינפלציה בכלכלות המערב וכאשר ההנחה היא שהבנקים המרכזיים יתחילו להוריד את הריבית בשנת 2024. ווד מאמינה שהתקופה הקרובה "צריכה להיות סביבה טובה מאוד לחדשנות."

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אין שום גורו להשקעות ואם יש לא תדעו שהוא קיים (ל"ת)
    גיא 20/09/2023 22:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ט.ט 20/09/2023 20:08
    הגב לתגובה זו
    אולי ב 2020, מ2021 ניתן לקרוא לה גורו ההספדים
  • 1.
    עם כאלו תוצאות ראוי היה שתשתוק (ל"ת)
    שרלטנים 20/09/2023 19:06
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.