arm
צילום: טוויטר
דוחות

ARM נופלת ב-9% - התחזית לרבעון הבא מאכזבת

החברה ציינה כי אחת מעסקאות הרישוי עליה היא עובדת עלולה לא להיסגר כמתוכנן, ולכן היא סיפקה תחזית הכנסות של בין 1-1.1 מיליארד דולר, נמוך מצפי האנליסטים שהיה ל-1.1 מיליארד דולר; הרווח צפוי להסתכם בין 30-38 סנט למניה, האנליסטים ציפו ל-42 סנט למניה

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה ARM שבבים

חברת השבבים ARM ARM Holdings -3.26%   צונחת במסחר המוקדם אחרי שאכזבה בתחזית לרבעון הבא. החברה ציינה כי התחזית המאכזבת מגיעה כתוצאה מעסקת רישוי גדולה שהסגירה שלה עלולה להידחות מעבר לצפוי, מה שמדאיג את המשקיעים שחוששים מהאטה בביקושים בסקטור השבבים. ARM צופה לרבעון הבא הכנסות של בין 1-1.1 מיליארד דולר ברבעון, כלומר נקודת אמצע של 1.05 מיליארד דולר, מתחת לצפי האנליסטים של 1.1 מיליארד דולר. הרווח צפוי להסתכם בין 30-38 סנט למניה, בעוד האנליסטים ציפו ל-42 סנט למניה.


רבעון טוב, אבל השוק מסתכל קדימה

ברבעון שחלף ARM דווקא הציגה תוצאות טובות. הכנסותיה ברבעון הסתכמו ב-1.24 מיליארד דולר, מעל לצפי שעמד על 1.23 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 55 סנט, לעומת צפי של 52 סנט.


בהכנסות מתמלוגים, החברה הציגה שיפור עם זינוק של 18% בהכנסות, שהסתכמו ב-607 מיליון דולר. מדובר באינדיקציה לכך שהטכנולוגיה של ARM, המשמשת ב-99% מהסמארטפונים המובילים בעולם, ממשיכה לשמור על מעמדה המרכזי בשוק. יחד עם זאת, החשיפה הגבוהה של ARM לחברות שמושפעות מצריכה משאירה אותה חשופה מאוד לזעזועים כלכליים גלובליים, במיוחד על רקע מלחמות הסחר האחרונות.


התחזית של ARM מגיעה לאחר שכמה מלקוחותיה הגדולים, בהן אפל ו-AMD, התריעו לאחרונה על עלויות נוספות כתוצאה מהטלת מכסים רחבים מצד ארה"ב והגבלות על יצוא שבבים לסין. מדובר במגמה שמרחפת מעל כל תעשיית השבבים העולמית, ועלולה לפגוע גם ברווחיות החברות שמתבססות על שרשראות אספקה גלובליות.


חברת המחקר Counterpoint ציינה כבר באפריל כי היא צופה ירידה בשוק הסמארטפונים בשל אי הוודאות הכלכלית שנובעת מהמכסים. חברת ברקליס הוסיפה כי "למרות שאנו מאמינים ב-ARM לטווח הארוך, החשיפה הגבוהה שלה לצרכנים עלולה להקשות עליה במיוחד בתקופה של האטה כלכלית".


הקלות זמניות בשוק השבבים? טראמפ משנה כיוון - אבל אולי רק לזמן קצר

התחזית החלשה של ARM מתפרסמת במקביל לדיווחים לפיהם ממשל טראמפ צפוי להקל זמנית את המגבלות על יצוא שבבים מתקדמים, בעיקר כאלו הקשורים לבינה מלאכותית. על פי הפרסומים, הממשל לא יאכוף את "כלל הפצת הבינה המלאכותית" שיזם הנשיא ביידן ושהיה אמור להיכנס לתוקף ב-15 במאי. המהלך נתפס כניסיון לרכך את המתח הגובר מול מדינות כמו ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, שהביעו התנגדות להגבלות הללו.


במשרד המסחר האמריקאי הסבירו כי הכלל הקודם היה "מורכב מדי, ביורוקרטי, ומסוכן לחדשנות", והכריזו כי תוקם מסגרת חדשה פשוטה יותר שתשחרר את שוק השבבים האמריקאי. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, התייחס השבוע לנושא וטען כי השוק הסיני לבינה מלאכותית צפוי להגיע ל-50 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות, והגבלות אמריקאיות רק ידחפו את המדינות לשיתוף פעולה הדוק יותר עם סין.

קיראו עוד ב"גלובל"


אך השמחה עלולה להיות מוקדמת מדי. גורמים בממשל טראמפ מדגישים כי ביטול הכללים הקיימים הוא מהלך זמני בלבד, במקביל לגיבוש מדיניות חדשה שתהיה מחמירה אף יותר, בעיקר מול מדינות שאינן בעלות ברית ישירה של ארה"ב.


הסיפור של ARM

מאז הונפקה מחדש ב-2023 תחת שליטתה של סופטבנק, ARM צמחה לשווי שוק של למעלה מ-130 מיליארד דולר. היא ממשיכה לשמש כשחקן מרכזי בשוק השבבים, במיוחד בכל הנוגע לארכיטקטורת בסיס לסמארטפונים, מרכזי נתונים ואפילו לשבבים לתחום הבינה המלאכותית.


עם זאת, המתח בין הפוטנציאל של ARM לבין הלחצים הכלכליים והרגולטוריים הופך להיות גורם מרכזי במשוואה. המניה אמנם לא חוותה ירידות חדות כמו AMD ואנבידיה השנה, אך התחזית החלשה מעידה כי גם היא אינה חסינה לתנודות השוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אורקל
צילום: טוויטר

אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה

היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI

אדיר בן עמי |

אורקל Oracle Corp -6.58%  מסתמנת בחודשים האחרונים כאחד המדדים המרכזיים להבנת הסיכונים הפיננסיים סביב שיגעון הבינה המלאכותית. לא בגלל שהחברה נמצאת על סף משבר, אלא בגלל שהיקף ההשקעות שהיא לוקחת על עצמה, בעיקר במימון חוב, הפך אותה לכלי שהמשקיעים משתמשים בו כדי לבחון עד כמה הסיפור של AI יציב באמת. בזמן שחברות הטכנולוגיה הגדולות מציגות מודלים של צמיחה כמעט בלתי מוגבלת, אורקל בחרה במסלול ישיר: לגייס עשרות מיליארדי דולרים ולשפוך אותם לתשתיות מאסיביות של מרכזי נתונים. המהלך הזה הפך את חוזי ביטוח-החוב של החברה (CDS) למוקד פעילות חריגה בשוק האשראי.


המחיר לביטוח מפני חדלות פירעון של החוב של אורקל לחמש שנים כמעט שילש את עצמו בחודשים האחרונים. מבחינת שוק האג"ח, זה אות ברור שמשקיעים חוששים מהסיכונים הנלווים להשקעות הענק, גם אם הסבירות לאירוע חדלות פירעון נחשבת נמוכה מאוד.


היקף המסחר בנגזרים של החברה זינק למעל 5 מיליארד דולר בשבעה שבועות, פי עשרים מהתקופה המקבילה בשנה שעברה. סוחרים בשוק מסבירים שהגידול הזה נובע בעיקר מהמקום שאורקל תפסה בנרטיב: מי שלא בטוח שההשקעות ב-AI יחזירו את עצמן בזמן, מוצא ב־CDS על אורקל כלי נוח לגידור. במקביל, מניית אורקל רשמה צניחה של כשליש מאז תחילת ספטמבר. המשקיעים לא איבדו אמון בחברה, אך הם מאותתים שהקפיצה המהירה לתחום תשתיות ה־AI מגיעה עם מחיר תזרימי, תפעולי ואולי גם אסטרטגי.

חוב של עשרות מיליארדים

אורקל הפכה לאחד השחקנים הגדולים ביותר בתשתיות AI, לצד גופים כמו OpenAI וסופטבנק. אחד הפרויקטים הגדולים שהיא שותפה להם, Stargate, שואף להשקיע חצי טריליון דולר בבניית תשתיות מחשוב בקנה מידה שלא נראה בעבר. כחלק מהמהלך הזה, אורקל צפויה לקחת על עצמה חוב של עשרות מיליארדי דולרים נוספים. רק בספטמבר היא הנפיקה אג"ח בהיקף של 18 מיליארד דולר, אחת ההנפקות הגדולות של השנה בארה״ב.


במבט קדימה, אנליסטים במורגן סטנלי מעריכים שהחוב המתואם של אורקל יכפיל את עצמו בתוך כמה שנים ויגיע לכ־290 מיליארד דולר.  החברה בעצם מעבירה את מרכז הכובד שלה מעולם תוכנה רווחי ויציב לעולם יקר ומורכב בהרבה.