המשלוחים מתעכבים: הביקוש לאייפון 15 כבר גובר על ההיצע
דגמי הפרו שמשמשים כדגמים היותר יקרים של האייפון 15 חווים עיכובים במשלוחים, דבר שלפי האנליסטים בגולדמן זקס מעיד על ביקוש חזק שעולה על ההיצע. ביקוש חזק לדגמים היקרים מהווה סימן חיובי שכן קיימים חששות רבים בנוגע ליכולת ההוצאה של הצרכנים במצב הכלכלי הנוכחי.
"אנו רואים את זמני ההובלה המתארכים עבור האייפון 15 פרו ופרו מקס כאינדיקציה חיובית לביקוש הצרכנים ולהעלאת מחירים, אך מכירים בכך שקיימת שקיפות מעטה לגבי האספקה הזמינה ומגבלות שרשרת האספקה הפוטנציאליות מהוות סיכון, במיוחד בגרסת הפרו מקס", אמר מייקל נג מגולדמן זקס. נג נתן המלצת קניה למנית אפל APPLE עם מחיר יעד של 216 דולר. לפי האתר של אפל משלוחים של חלק מהצבעים של האייפון 15 פרו מקס צפויים להתעכב עד אמצע דצמבר.
שרשרת האספקה של אפל מורכבת ממאות ספקים ברחבי הגלובוס למוצריה השונים, כאשר על פי רשימת האספקה האחרונה שפרסמה בסוף שנת 2022 שלה היא מחזיקה ב-200 ספקים שונים המהווים 98% מהוצאות הרכש שלה. ספקים אלו, הפועלים בעיקר בשורה של מדינות אסיה ובראשן טאיוואן, סין, הודו, קוריאה הדרומית ויפן, מאפשרות את ייצור שלל מוצרי החברה המתבצע כמעט כולו במיקור חוץ. מלבד חברות אלו נשענת ענקית הטכנולוגיה על שורה של חברות טכנולוגיה ותעשייה אמריקאיות, בעיקר בתחום השבבים. על אף שהן כמעט ולא זוכות להתייחסות, לשורה של מדינות באפריקה חלק מרכזי לא פחות בכל הקשור לייצור והפקה של חומרי גלם דוגמת קובלט, ליתיום ומינרלים נדירים אחרים.
הספקית הגדולה ביותר של אפל היא ענקית הטכנולוגיה הטאיוואנית הון האי (Hon Hai) הידועה בשמה הבינלאומי כפוקסקון (Foxconn), המייצרת את מרבית מוצרי החברה. על אף שמדובר בחברה טאיוואנית, מרבית הייצור שלה נעשה מסין, שם היא מחזיקה בשורה של מפעלי ענק המעסיקים עשרות ולעיתים מאות אלפי עובדים. שיתוף הפעולה בים פוקוסקון לאפל עמד לאורך השנים במרכזה של ביקורת ציבורית נרחבת כלפי אפל, שנגעה לתנאי ההעסקה הקשים במפעלים של פוקסקון בסין, שתוארו כ"מחנות עבודה", או "כלא צווארון לבן". בין היתר נטען כי העובדים מועסקים מסביב לשעון תמורת שכר זעום, וסובלים מהתעללויות מהמנהלים הטאיוואנים של המפעל, ואף מועסקים בו ילדים.
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- אפל בשיא כל הזמנים - האם האייפון 17 יציל את 2025?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חוץ ממקום לבעיות בשרשרת האספקה, האינפלציה ועליית הריבית מהוות נטל פיננסי גדול עבור הצרכנים, חששות רבות הועלו בקרב המשקיעים שהדבר יפגע במכירות האייפון החדש. פגיעה במכירות האייפונים תהווה מכה לא קטנה לאפל, שכן כ-205.5 מיליארד הכנסות החברה ב-2022 בסך 394.3 מיליארד דולר הגיעו ממכירות האייפון. אנליסט Evercore ISI, עמית דריאנני, אמר כי הנתונים מצביעים על "ביקוש איתן לאייפון 15 פרו מקס, אם כי חלש מעט יותר לגרסאות הפרו והפלוס לעומת השנה שעברה, מה שעלול להשפיע לטובה על התמהיל שקוזז כתוצאה מנפחים נמוכים יותר". דריאנני דירג את מנית אפל ב-'ביצועי יתר' עם מחיר יעד של 210 דולר.
חששות רבים הגיעו לאחרונה גם מכיוון סין, שלפי דיווחים אסרה שימוש באייפונים בחברות ממשלתיות בעקבות חשש שהאייפונים ישמשו לריגול. בסין מיהרו להבהיר ואמרו "תמיד היינו פתוחים לחברות זרות ומברכים אותן לנצל את ההזדמנויות ולחלוק את הפירות של הפיתוח הכלכלי של סין", אמר דובר משרד החוץ מאו נינג. הוא הוסיף כי סין הבחינה ב"דיווחים רבים בתקשורת על אירועי אבטחה הנוגעים לאייפון של אפל", וכי המדינה "מייחסת חשיבות רבה לאבטחת מידע וסייבר". לבסוף הוא קרא לחברות סלולר זרות בסין לציית לחוקי הפרטיות של המדינה ולמנוע מ"כל אדם או ארגון" לגנוב נתונים המאוחסנים בטלפונים של הלקוחות שלהם.
אפל בחרה שלא להעלות מחירים בתקופה שנחשבת קשה עבור שוק הסמארטפונים. מחיר האייפון 15 בגרסתו הבסיסית יחל ב-799 דולר, 15 פלוס החל מ-899 דולר. דגמי הפרו יתחילו מ-999 דולר והפרו מקס יעלה מ-1,199 דולר. המחירים זהים למחירים משנה שעברה והמכשירים צפויים להיות זמינים החל מה-22 בספטמבר. קיימת אופטימיות רבה בכל הנוגע למכירות האייפון החדש, מאחר ומניית אפל לרוב נהגה להנות מעליות אחרי כל השקת אייפון. המצב המאקרו-כלכלי המאתגר כיום עלול להשפיע רבות על המכירות ולכן המשקיעים ברובם מנסים לחפש סימנים מוקדמים לבעיות שעלולות לצוץ.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 4.ובארץ 6300 ביזיון עלייה של 1200 ש״ח (ל"ת)Eladiko 20/09/2023 09:29הגב לתגובה זו
- 3.יוסי 20/09/2023 00:08הגב לתגובה זוכמה קיבלתם על הכתבה הזולה הזן
- 2.המגיב 19/09/2023 21:55הגב לתגובה זואם כי - אין לדעת. יש סיכוי הסוגדים לתפוחים יחליפו תפוחפונים גם אם אין כל חידוש.
- 1.שום סיכוי שזה נכון לא זוכר כזו השקה מאכזבת מעולם (ל"ת)יאיר 19/09/2023 20:45הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
