המשלוחים מתעכבים: הביקוש לאייפון 15 כבר גובר על ההיצע
דגמי הפרו שמשמשים כדגמים היותר יקרים של האייפון 15 חווים עיכובים במשלוחים, דבר שלפי האנליסטים בגולדמן זקס מעיד על ביקוש חזק שעולה על ההיצע. ביקוש חזק לדגמים היקרים מהווה סימן חיובי שכן קיימים חששות רבים בנוגע ליכולת ההוצאה של הצרכנים במצב הכלכלי הנוכחי.
"אנו רואים את זמני ההובלה המתארכים עבור האייפון 15 פרו ופרו מקס כאינדיקציה חיובית לביקוש הצרכנים ולהעלאת מחירים, אך מכירים בכך שקיימת שקיפות מעטה לגבי האספקה הזמינה ומגבלות שרשרת האספקה הפוטנציאליות מהוות סיכון, במיוחד בגרסת הפרו מקס", אמר מייקל נג מגולדמן זקס. נג נתן המלצת קניה למנית אפל APPLE עם מחיר יעד של 216 דולר. לפי האתר של אפל משלוחים של חלק מהצבעים של האייפון 15 פרו מקס צפויים להתעכב עד אמצע דצמבר.
שרשרת האספקה של אפל מורכבת ממאות ספקים ברחבי הגלובוס למוצריה השונים, כאשר על פי רשימת האספקה האחרונה שפרסמה בסוף שנת 2022 שלה היא מחזיקה ב-200 ספקים שונים המהווים 98% מהוצאות הרכש שלה. ספקים אלו, הפועלים בעיקר בשורה של מדינות אסיה ובראשן טאיוואן, סין, הודו, קוריאה הדרומית ויפן, מאפשרות את ייצור שלל מוצרי החברה המתבצע כמעט כולו במיקור חוץ. מלבד חברות אלו נשענת ענקית הטכנולוגיה על שורה של חברות טכנולוגיה ותעשייה אמריקאיות, בעיקר בתחום השבבים. על אף שהן כמעט ולא זוכות להתייחסות, לשורה של מדינות באפריקה חלק מרכזי לא פחות בכל הקשור לייצור והפקה של חומרי גלם דוגמת קובלט, ליתיום ומינרלים נדירים אחרים.
הספקית הגדולה ביותר של אפל היא ענקית הטכנולוגיה הטאיוואנית הון האי (Hon Hai) הידועה בשמה הבינלאומי כפוקסקון (Foxconn), המייצרת את מרבית מוצרי החברה. על אף שמדובר בחברה טאיוואנית, מרבית הייצור שלה נעשה מסין, שם היא מחזיקה בשורה של מפעלי ענק המעסיקים עשרות ולעיתים מאות אלפי עובדים. שיתוף הפעולה בים פוקוסקון לאפל עמד לאורך השנים במרכזה של ביקורת ציבורית נרחבת כלפי אפל, שנגעה לתנאי ההעסקה הקשים במפעלים של פוקסקון בסין, שתוארו כ"מחנות עבודה", או "כלא צווארון לבן". בין היתר נטען כי העובדים מועסקים מסביב לשעון תמורת שכר זעום, וסובלים מהתעללויות מהמנהלים הטאיוואנים של המפעל, ואף מועסקים בו ילדים.
- האייפון הדק ביותר בתולדות אפל מתקשה להמריא
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חוץ ממקום לבעיות בשרשרת האספקה, האינפלציה ועליית הריבית מהוות נטל פיננסי גדול עבור הצרכנים, חששות רבות הועלו בקרב המשקיעים שהדבר יפגע במכירות האייפון החדש. פגיעה במכירות האייפונים תהווה מכה לא קטנה לאפל, שכן כ-205.5 מיליארד הכנסות החברה ב-2022 בסך 394.3 מיליארד דולר הגיעו ממכירות האייפון. אנליסט Evercore ISI, עמית דריאנני, אמר כי הנתונים מצביעים על "ביקוש איתן לאייפון 15 פרו מקס, אם כי חלש מעט יותר לגרסאות הפרו והפלוס לעומת השנה שעברה, מה שעלול להשפיע לטובה על התמהיל שקוזז כתוצאה מנפחים נמוכים יותר". דריאנני דירג את מנית אפל ב-'ביצועי יתר' עם מחיר יעד של 210 דולר.
חששות רבים הגיעו לאחרונה גם מכיוון סין, שלפי דיווחים אסרה שימוש באייפונים בחברות ממשלתיות בעקבות חשש שהאייפונים ישמשו לריגול. בסין מיהרו להבהיר ואמרו "תמיד היינו פתוחים לחברות זרות ומברכים אותן לנצל את ההזדמנויות ולחלוק את הפירות של הפיתוח הכלכלי של סין", אמר דובר משרד החוץ מאו נינג. הוא הוסיף כי סין הבחינה ב"דיווחים רבים בתקשורת על אירועי אבטחה הנוגעים לאייפון של אפל", וכי המדינה "מייחסת חשיבות רבה לאבטחת מידע וסייבר". לבסוף הוא קרא לחברות סלולר זרות בסין לציית לחוקי הפרטיות של המדינה ולמנוע מ"כל אדם או ארגון" לגנוב נתונים המאוחסנים בטלפונים של הלקוחות שלהם.
אפל בחרה שלא להעלות מחירים בתקופה שנחשבת קשה עבור שוק הסמארטפונים. מחיר האייפון 15 בגרסתו הבסיסית יחל ב-799 דולר, 15 פלוס החל מ-899 דולר. דגמי הפרו יתחילו מ-999 דולר והפרו מקס יעלה מ-1,199 דולר. המחירים זהים למחירים משנה שעברה והמכשירים צפויים להיות זמינים החל מה-22 בספטמבר. קיימת אופטימיות רבה בכל הנוגע למכירות האייפון החדש, מאחר ומניית אפל לרוב נהגה להנות מעליות אחרי כל השקת אייפון. המצב המאקרו-כלכלי המאתגר כיום עלול להשפיע רבות על המכירות ולכן המשקיעים ברובם מנסים לחפש סימנים מוקדמים לבעיות שעלולות לצוץ.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 4.ובארץ 6300 ביזיון עלייה של 1200 ש״ח (ל"ת)Eladiko 20/09/2023 09:29הגב לתגובה זו
- 3.יוסי 20/09/2023 00:08הגב לתגובה זוכמה קיבלתם על הכתבה הזולה הזן
- 2.המגיב 19/09/2023 21:55הגב לתגובה זואם כי - אין לדעת. יש סיכוי הסוגדים לתפוחים יחליפו תפוחפונים גם אם אין כל חידוש.
- 1.שום סיכוי שזה נכון לא זוכר כזו השקה מאכזבת מעולם (ל"ת)יאיר 19/09/2023 20:45הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
