אלון מאסק מתכנן לגבות תשלום על X; מה הסיבה ואיך משתמשי הפלטפורמה הגיבו?
אמש התקיימה הפגישה המדוברת בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לאילון מאסק. במהלך השיחה, השניים דיברו על נושאים מדוונים ובינהם: בינה מלאכותית, הרפורמה המשפטית וההתמודדות עם דברי שנאה ברשת; אך מבין כל נושאים והדברים שצפו במהלך השיחה, דבר אחד שיגע את הרשת והוא הרעיון שהרשת החברתית X (טוויטר לשעבר) אולי כבר לא תהיה חינמית. בשיחה ששודרה בשידור ישיר ב- X, אמר מאסק שהחברה "עוברת לתשלום חודשי קטן" עבור השימוש ברשת X. הוא הציע ששינוי כזה יהיה נחוץ כדי להתמודד עם בעיית הבוטים בפלטפורמה.
מאסק הוסיף ואמר: "זו הדרך היחידה שאני יכול לחשוב עליה להילחם בצבאות עצומים של בוטים. מכיוון שבוט עולה שבריר אגורה - תקראו לזה עשירית אגורה - אבל גם אם הוא צריך לשלם, כמה דולרים או משהו, העלות האפקטיבית של בוטים היא מאוד גבוהה". בנוסף, בכל פעם שיוצר בוט ירצה ליצור בוט נוסף, הוא יצטרך לשלם מחדש. מאסק לא אמר כמה יעלה תשלום המנוי החדש, אך תיאר זאת כ"סכום כסף קטן".
מאז שמאסק רכש את החברה לפני כשנה, הושקו חבילות בתשלום המעניקות למשתמשים הטבות ומאפיינים מוגברים כמו האופציה לפרסם 'ציוצים' ארוכים יותר ונראות בולטת. אך כון לעכשיו, השימוש בפלטפורמה עדיין נותר בחינם. "זול מאד לייצר בוט", הסביר מאסק. "אבל אם צריך לשלם כמה דולרים או משהו, סכום פעוט, אז העלות האפקטיבית של הבוטים הופכת יקרה".
מאסק פירט שנכון לעכשיו, מנוי לפלטפורמה עומד על כ-8 דולר לחודש בארה"ב, אך הם בוחנים בחברה אפשרות להוזיל את זה. "אנחנו נוציא חבילה במחיר נמוך יותר, אנחנו רוצים שזה יהיה רק סכום קטן של כסף", טען. "זה דיון רחב, אך לדעתי זו ההגנה היחידה נגד צבאות הבוטים". גולשי X שוקלים שוב האם להשאר בפלטפורמה או לא. חלק אפילו כינו את המהלך: "המסמר האחרון בארון הקבורה של טוויטר".
- הקשר בין טסלה לאנבידיה, ולמה טסלה מזנקת ב-6%?
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדבריו של מאסק, ל-X, יש 550 מיליון משתמשים, המייצרים 200 מיליון פוסטים ביום. עם זאת, לא היה ברור אם מאסק סופר חשבונות אוטומטיים, כלומר, בוטים כמו עדכוני חדשות או בוטים פחות טובים כמו שולחי דואר זבל, בין המספרים הללו. השיחה של מאסק עם נתניהו הייתה אמורה להיות סביב בינה מלאכותית, אבל מהר מאוד גלשה לנושאים כמו אנטישמיות וחופש הביטוי, על רקע האשמות כי X לא עושה די כדי לנקות שיח שנאה מהפלטפורמה.
- 3.פסיכופט אבל מצליח 29/09/2023 16:43הגב לתגובה זואם היה לך 44 מיליארד דולר מיותרים, מה היית עושה בהם ?
- 2.אמיר 20/09/2023 00:16הגב לתגובה זותעשה מה שאף רשת חברתית לא עשתה עד כה, והוא לחייב את המשמתמשים בתשלום. לא יודע אם זה חכם או לא אבל מה שכן, למאסק הזה יש ב**** של שור...
- המגיב 20/09/2023 11:05הגב לתגובה זונראה לי יותר בכך שמדובר באדם שהוא חצי אוטיסט, פועל על פי חישובים/שיקולים קרים, בלי להכליל רגש.
- לרון 22/09/2023 08:10להצליח כמו מאסק עם או בלי רגש
- 1.המגיב 19/09/2023 22:15הגב לתגובה זונראה סביר.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
