זיו סגל
צילום: משה בנימין
בלוגסטריט

איך תתייחסו לתנודתיות בשווקים ובאיזו אפשרות תומך תחום התיירות?

האם עדיף כעת מניות צמיחה או ערך והאם לשים את הכסף בפיקדון דולרי או שקלי?
זיו סגל | (5)

לתקופה של תנודתיות אפשר להתייחס בשלשה אופנים.

 

האחד הוא להתעלם. להבין שזו התקופה, להשתדל להמעיט בפעולות וליהנות מהחיים. כמובן שהברוקרים והמדיה הפיננסית לא יעודדו אתכם לאפשרות הזו משום שהיא פוגעת בפרנסה שלהם. תצטרכו למצוא את השביל לסבלנות בעצמכם.

> מנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל מכליס בשיחה על העבר ועל עתיד החברה; מנכ"ל צים, אלי גליקמן יספר על התקופה המטלטלת ועל העתיד; וגם - המניות הטובות  להשקעה על פי דירוג ביזפורטל - הירשמו לוועידה הכלכלית של ביזפורטל

 

השני הוא לחפש את המניות / קרנות סל שאצלן המגמה מעניינת וברורה לכאורה. למשל, הנה רעיון שנתקלתי בו השבוע: חברת הדילים לתיירות TZOO. התחום מעניין ורלבנטי לתקופה. מאמר שקראתי השבוע מלמד כי האמריקאים מזיזים את נהר הכסף שלהם מצריכה של מוצרים לצריכה של חוויות. מהלך זה מתיישב טוב עם הטרנדים העולמיים ארוכי הטווח שאנחנו מדברים עליהם לרבות נדודים בעולם.

על הגרף של TZOO תראו את הפריצה ושינוי המגמה לעליה, את התיקון אחרי הפריצה ואת התמיכה מעל הממוצע ל-200 יום. עם שער אופטי שתומך במהלכים משמעותיים המניה בהחלט נראית אפשרות מרעננת לימי סוף הקיץ.

 

האפשרות השלישית היא להיכנס לפרטי הפרטים של הגרף על מנת להבין לעומקם את גלי השוק. לא אתחמק מהאפשרות הזו לטובת מי מכם שבוחר בה.

לשם כך עשיתי זום אין לגרף של ה-S&P500 וניסית לנקות ממנו מה שאפשר. אדגיש שלושה דברים:

1. התמיכה ב-4300 עליה התמקדנו בשבוע שעבר עבדה. היא חשובה והיא ממשיכה ללוות אותנו.

2. אזור ה-4450 - 4465 הוא הגבול העליון למעקב שלנו. מהלך מעל האזור הזה יכלול גם מהלך מעל הממוצע ל-21 יום וילמד שהשוק חוזר להתעורר.

3. לטווח הקצר מאוד 4425 היא נקודת מבחן. מהלך מעליה יהיה סימן מעודד. התנגדות ברמה הזו תשאיר את השוק באווירת דיכוי העליות שלו.

 

סה״כ אני מעריך שהכיוון של השוק הוא למעלה. השאלה היא כמה יתעתע לפני שיעלה ואיך תבחרו להתנהל מול התעתוע. שאלה בניחוח בודהיסטי. רק אציין שישנם הרבה מאמרים שמדברים על התרסקות ברמת המפולות הגדולות.

 

עוד רעיונות

שוק הדיור בארצות הברית מאתגר. עליית הריבית על משכנתאות מרחיקה חלק מהאוכלוסיה מהאפשרות לקנות בתים. שכר הדירה עולה בהתאם. חברת התיווך המקוון ZG נכנסת לתחום ההלוואות בשביל לתמוך באפשרות לקיום עסקה. הגרף של המניה מראה מגמת עליה שמתפתחת בעצלתיים ונקודת קניה טובה.

 

אחת השאלות השכיחות שאני נשאל בימים אלו היא מה לעשות עם הדולר. לתשובה לשאלה הזו יש כמובן את הצד של המטבע השני - שקל במקרה שלנו. השקל משקף את המחלות שמדינת ישראל חולה בהן כרגע. הצד של הדולר נראה חיובי כך שמהכיוון שלו, אפשר להמשיך להחזיק בו.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אם אתם מחזיקים מניות וקרנות סל בארצות הברית אז יש לכם כבר רוח גבית מהדולר. אם אתם שואלים את עצמכם איזה פיקדון כספי מתאים עכשיו אזי השילוב בין חוזקת הדולר לריבית הגבוהה עליו (שילוב הגיוני) יכול לתת לכם כיוון. אם תקנו את קרן הסל UUP תוכלו גם להחזיק דולרים וגם ליהנות מהמגמה החיובית של הדולר בהשוואה למקבץ של שש מטבעות. תוכלו לראות על הגרף את הפריצה ואת הפוטנציאל לעליה.

 

צמיחה או ערך?

בית ההשקעות המשובח וואנגארד אומר שהיחס בין תמחור מניות הערך למניות הצמיחה הוא באופן קיצוני לטובת מניות הערך. הנה לכם עוד אפשרות לצלוח את הגלים. VTV, קרן הסל של ואנגארד למניות ערך. תראו שהגרף שלה שונה באופן מהותי מהגרפים של מניות הצמיחה שאנחנו מתעסקים בהם.  רכישה ברמות האלו, מעל לתמיכת הממוצע, עם אפשרות לפריצה למעלה היא עוד אפשרות שאפשר לשקול.

 

אם בכל זאת תרצו צמיחה, אני מחזק את ההמלצה לבחון את קרן הסל BOTZ שכנראה מתהווה כאפשרות טובה להשקעה בעתיד הטכנולוגי. הגרף מראה שתהליך שינוי המגמה תקף וכך גם התמיכה מעל הממוצע ל-200 יום.

 

לסיום, הקורא א.ש ביקש שאסתכל על כמה מניות. עניתי שאכתוב על מה שמעניין מתוכן:

 

הראשונה היא CGEN. אני לא עוקב אחרי החברה ואין לי תובנות עסקיות לגביה. מבחינת הגרף היא מעניינת. אפשר לראות את פריצה קו המגמה היורד מעל רמת תמיכה.

 

כך גם INMD מעניינת מהבחינה הטכנית ומהסיבות שאתם, קוראי וקוראות המאמרים שלי כבר יכולים לזהות על הגרף לבד.

 

בהצלחה. עלו והרוויחו! שיהיה שבוע סוף אוגוסט מיטיב

כותב המאמר הינו זיו סגל ([email protected]) העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    עמך 29/08/2023 20:49
    הגב לתגובה זו
    NICE מענינית לאחר הדוח ותחזית מנכל החברה. בבקשה ניתוח טכני נקודות תמיכה והתנגדות,תודה
  • 3.
    סמי 29/08/2023 18:48
    הגב לתגובה זו
    השוק נראה חזק. רעיונות הכותב הגיוניים. אבל השוק יכול להתהפך פתאום במיוחד שמחזורי העסקאות ירדו.
  • 2.
    א. מרק 29/08/2023 16:08
    הגב לתגובה זו
    האם זה הזמן להשקיע בשוק ההודי באמצעות תעודות סל ? INDA וכד'
  • 1.
    ש.ק. 28/08/2023 16:40
    הגב לתגובה זו
    רבים באמת מנבאים לו התרסקות, בנתיים זה לא נראה ככה.
  • סווינגר 28/08/2023 17:03
    הגב לתגובה זו
    של הsp500. אישית נח על קרן כספית שקלית, משתעמם, עד שנראה את ההיפוך המיוחל בלונג. חלק יחסי בתיק בשוק, וחלק נכבד ממתין לאור ירוק להכנס בכוח מחודש.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.