רכבים תחבורה מכוניות
צילום: תמר מצפי

מחירי המכוניות המשומשות בצניחה; "אנחנו בתקופת פוסט קורונה והשוק מתחיל עכשיו להתאזן"

מחירי הרכבים משומשים יורדים בחדות ולעתים אף מגיעים ל-10%-20% מתחת למחירוני הרכב המקובלים; מדוע זה קורה, עד כמה המחירונים עדיין רלוונטיים, וגם - מה המשמעות על שוק המימון לרכב ועל שוק הליסינג?
דור עצמון | (10)

אימפריית מחירוני הרכב שבנה לוי יצחק ז"ל עיצבה במידה רבה את שוק הרכב הישראלי במשך עשרות שנים ולכן גם קנתה לעצמה מקטרגים. לא מעט שמאי רכב הסתייגו לעתים מהמחירים שמופיעים במחירון של לוי יצחק וטענו כי הם מוטים כלפי מעלה באופן לא צודק. ובכל זאת, מעמדו של המחירון המפורסם במדינה לא נפגע ואף המשיך לצבור פופולאריות. כעת, עם פטירתו של לוי, נשאלת השאלה האם האימפריה שבנה תמשיך לשמור על מעמדה בלעדיו, ובעיקר - האם מחירי הרכב יושפעו?

גורמים המעורים בשוק הרכב מסבירים כי ברוב הדגמים המחירים האמיתיים נמוכים בכ-10%-20% מהמחירון של לוי יצחק. רכב מסוג יונדאי איוניק למשל, שנת 2018, מתומחר במחירון של יצחק לוי בכ-94,000 שקל, אם כי בפועל מצאנו את אותו הדגם בכ-82,000 שקל - זול בכ-13%. גם קיה פיקנטו שמתומחרת בכ-45,000 שקל במחירון לוי יצחק ובכ-44,000 שקל במחירון יד 2 מצאנו בכ-38,000 שקל - הוזלה של כ-16%. מדובר בפערים מהותיים.

אחד המתחרים הגדולים למחירון של לוי יצחק הוא אתר יד 2 שהפך בעצמו לאימפריה. אתר יד 2 ידוע ככזה שניתן למצוא בו הכל, מכוניות, דירות, ריהוט, מוצרי חשמל וכו'. הפופולאריות של האתר שנובעת ממגוון המוצרים שהוא מציע הפכה אותו לכשעצמו לאמין במיוחד.

עו"ד אורי גורביץ, סגן יו"ר איגוד השמאים מוסר לביזפורטל בהתייחס לירידה החדה במחירי הרכב כי "אנחנו בתקופת פוסט קורונה והשוק מתחיל עכשיו להתאזן. צריך לזכור שבמהלך הקורונה לא ייבאו רכבים ארצה, היצרנים לא ייצרו במלוא התפוקה, ההובלה ימית נתקעה והתייקרה, בעיית אספקת השבבים החריפה ולכן לא הגיעו רכבים חדשים ארצה, מחד, ומאידך עלה הביקוש לרכבים יד שניה כדי להתנייד ולא בתחבורה ציבורית.

"חברת הליסינג האריכו חוזים, בהעדר רכבים חדשים, ואת מגרשי החניה שלהן 'ניקו' אלה שקנו בכל מחיר ומכל הבא ליד, בשל עודף כסף לכאורה שלא נוצל לנסיעות לנופש בארץ ובחו"ל. מצב אנומלי זה, שבו מחירי הרכב המשומש עלו בכ-20% ואף יותר, נמשך בשנים 21/20. לקראת סוף שנת 21' ירדה כמות הסגרים, העולם החל להתאושש וכך גם שוק הרכב, כשהחלה בהדרגה אספקת רכבים חדשים, החלה הירידה במחירי הרכבים המשומשים, כשבמקביל נוצר 'בום' של יבוא כלי רכב חשמליים במחירים סבירים והחגיגה של 'למכור רכב משומש במחיר של רכב חדש', הגיעה לקיצה. ירידת מחיר של כ-10%-20% בשנה, הינה ירידה סבירה שהייתה מקובלת בשנים שלפני הקורונה. את סיום השיגעון לרכישת כלי רכב, לרבות מחברות הליסינג, ניתן לראות במגרשי החברות המלאים לחלוטין וכשהן מורידות מחיר כדי להפטר מהמלאי המעיק בשוק מימון יקר. במסגרת עבודתי ערכתי בדיקה השוואתית לירידת מחיר של 5 כלי רכב חשמליים, 4 – SUV סיניים ואחת אמריקאית. ב-8 חודשים ירד המחיר הממוצע של כלי הרכב הסיניים בכ-9% והאמריקאית בכ-30%".

האם אמינות המחירונים השונים בענף נפגעת? עד כמה הם עדיין רלוונטיים?

"מחירוני הרכב הם מוצר חשוב ורצוי בשוק. הן במערכת היחסים בין מבטח למבוטח והן בין מוכר מרצון לקונה מרצון. מחירונים גורמים לאיזון בשוק וקיימים ברוב מדינות העולם. המחירונים אינם חפים מטעויות, ואירעו מקרים של טעויות במחירי המחירון שכמובן התגלו ביום שבו אירע מקרה ביטוחי. מניסיוני, מדובר במקרים זניחים כשההבדל נובע בעיקר מתוספות חריגות עליהן לא דיווח המבוטח בכרות חוזה הביטוח, או ש'עבדו' עליו והסתירו ממנו מידע בעת שהרכב נרכש, שהתגלה על ידי השמאי, כשהוא בא להעריך את ערכו של הרכב לצורך תשלום תגמולי ביטוח או ירידת ערך, הנגזרת מערכו של הרכב.

"ניסיון כולנו השמאים מתמקד במחירון לוי יצחק, הן משום שחברות הביטוח אימצו אותו לעצמן והן בנוחיות למשתמש, הן בחוברת והן באתר. נעזרתי מספר פעמים במחירון יד 2 לצורך מחקר השוואתי והשינויים לא היו דרמטיים. אני תקווה שהמחירונים ישארו בשוק לעוד הרבה שנים, הם כלים טובים מאד ויוצרים אמון בין הצדדים בשוק שהרבה יושרה אין בו".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מה המשמעות על שוק מימון הרכב ועל שוק הליסינג?

"באופן כללי, כשהדולר עולה מחיר הרכב עולה, כשהמיסוי משתנה (תמיד מתייקר) מחיר הרכב (גם המשומש) עולה, כשמחיר הרכב עולה והריבית במשק עולה, תחשיבי חברות הליסינג משתנה (ועולה) והחכרת רכב מתייקרת ואולי אף תפחת (לאור משבר ההיי-טק), ובסוף התהליך הציבור יפסיק להחליף רכבים כל 2-1 שנים ויחזור להשתמש ברכב במשך 5-4 שנים ואולי כך תעשנה חברות הליסינג".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    דרור 23/09/2023 14:13
    הגב לתגובה זו
    כל שאר הרכבים יהפכו לענתיקה.
  • 8.
    לא מת יצחק הלוי? (ל"ת)
    רק1 03/09/2023 20:27
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מג 31/08/2023 17:12
    הגב לתגובה זו
    האם ניתן לדעת באמת בכמה בפועל נמכר הרכב שהתפרסם גם הך מתחת למחירון. מלבד המשחטות בגדה, מי ימנה בקרוב את בתי הקברות לרכבים משומשים. ( ראה כאלה של חדשות בסין...)
  • 6.
    מחירון רכב משומש בדיחה עלובה (ל"ת)
    מג 31/08/2023 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    זה לא נכון, רכבים 29/08/2023 11:17
    הגב לתגובה זו
    ומי שרוצה חיים יפים עם רכב שלא רואה מוסך לפחות שנתיים ראשונות - חייב לדעת לעשות כסף. רוצים חיים טובים, שקטים, שלא תחיו על אשראי ומינוס והלוואות - תלמדו, תעבדו חכם. בבורסה אפשר להרוויח. אני עושה ביום 3-4 אלף וזה לא הרבה כי אני לא לוקח סיכונים גבוהים. אני עובד עם תוכנה BEST OPTION SIMULATOR היא עושה בשבילי את כל העבודה, אבל אני לא לוקח סיכונים גבוהים שבהם אפשר להרוויח פי 10. אני עושה בדיוק את מה שאני צריך בשביל לחיות חופשי.
  • חחחחחחחחחח (ל"ת)
    נוכל 03/09/2023 20:27
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    mtlk 29/08/2023 09:04
    הגב לתגובה זו
    ערך הכסף נשחק.והיום אפשר לקנות בכסף שלנו הרבה פחות מאשר לפני שנה או שנתים.זה הצד השני של המטבע של עליות מחיר חדות.במילים אחרות יכולת הקניה של המשפחות נשחקת.זה לא שאין ביקוש.אלה חוסר יכולת לספק את הביקוש עקב חוסר השתכרות.אם פעם משכורת של 10 עד 15 היה שכר מספק.היום זה 17 עד 25 אלף.
  • 3.
    מרטין גבות מחוברות 28/08/2023 21:28
    הגב לתגובה זו
    חברות הביטוח עושקות אותנו עבור רכבים שהשווי שלהן יורד ומעלות את הביטוחים כל שנה בעשרות אחוזים הם דואגות להדהד לנו גנבת רכב כי איך יעלו את המחירים מדינה של שודדים!
  • 2.
    לקנות רק טויוטה !!!! אמחנות מדהימה ושומרת על מחיר !!! (ל"ת)
    דן 28/08/2023 20:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סבלנות 28/08/2023 18:19
    הגב לתגובה זו
    תנשמו עמוק ותנו לזמן לחנוק את המוכרים. עוד שנה תמצאו משומשות במחיר ריצפה.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5