לקראת רגע גדול בשוק ההנפקות האמריקאי: Arm מתכננת להפוך לחברה ציבורית
חברת השבבים Arm הגישה אתמול לרשות לניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) את הטפסים הנדרשים עבור הנפקה ראשונית בנאסד"ק. Arm תהיה רשומה תחת הטיקר ARM.
בטפסים שהגישה הצהירה ARM שיש לה הכנסות של 2.68 מיליארד דולר לשנת הכספים שהסתיימה במרץ 2023, ירידה קלה לעומת 2.7 מיליארד דולר בשנה הקודמת. באותה תקופה החברה הניבה רווח נקי מפעילות מתמשכת של 524 מיליון דולר לעומת 676 מיליון דולר בשנה הקודמת.
סופטבנק רכשה את Arm תמורת 32 מיליארד דולר בשנת 2016. בשנת 2020, החברה הגיעה להסכם למכירת Arm לאנבידיה NVIDIA COR לפי שווי של 35-40 מיליארד דולר, אך עסקה זו בוטלה שנתיים לאחר מכן לאחר שהתמודדה עם התנגדות של רגולטורים גלובליים וחברות שבבים אחרות.
מומחים בתחום הטכנולוגיה והשווקים הפיננסים יעקבו מקרוב אחר הנפקה, לאור ההקפאה הכללית בהנפקה של מניות טכנולוגיות בשנה האחרונה. Arm מרוויחה כסף מרישוי ארכיטקטורת השבבים שלה וטכנולוגיות עיצוב שבבים אחרות לחברות מוליכים למחצה ויצרניות חומרה. החברה אומרת שהטכנולוגיה שלה מפעילה שבבים כמעט בכל סמארטפון, כולל האייפונים של אפל ורוב מכשירי האנדרואיד.
בתחילת החודש דווח כי סופטבנק תנפיק את Arm לפי שווי של בין 60 ל-70 מיליארד דולר. זאת לאחר שמוקדם יותר השנה, דחתה החברה קמפיין של ממשלת בריטניה לרשום את מניותיה בלונדון. במידה שההנפקה אכן תצא לפועל, היא תהפוך למשמעותית ביותר בשנה האחרונה, ותציב את Arm כאחת מחברות השבבים הגדולות ביותר בשוק במונחי שווי. זאת על רקע העניין והביקוש הגובר למוליכים למחצה ברחבי העולם, בין היתר לאור מהפכת הבינה המלאכותית.
- אודיטי היכתה את הצפי ברבעון, מעלה תחזית לשנה כולה
- אורן הולצמן הופך לאחד מעשירי ישראל - הנפקת איל מקיאג' ייצרה לו שווי של 1.2 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההנפקות בנאסד"ק כמעט ונכחדו בשנתיים האחרונות לאור המשבר שהכה בחברות הטכנולוגיות בעיצומה של מגפת הקורונה ונשאלה השאלה מתי נחזור לראות הנפקות חדשות? כעת, לא מן הנמנע שהנפקת הענק המתוכננת תהיה מכת הפתיחה לסבב חדש של הנפקות בוול סטריט.
ההנפקה גם צפויה לספק דחיפה משמעותית לסופטבנק, המחזיקה בחברה, במאמציה לגייס כספים ולהקטין את החוב. ברקע הניסיונות של הקוצרן היפני לייעל את תיק ההשקעות שלו תוך התמקדות בעסקי הליבה. לצורך כך, זקוקה החברה למזומנים, שיאפשרו לה לבצע השקעות משמעותיות נוספות.
בחודש שעבר השלימה חברת אודיטי (Oddity) אודיטי שמחזיקה בחברת הביוטי הישראלית איל מקיאג' את ההנפקה לפי שווי של 2 מיליארד דולר. המחיר בהנפקה נסגר על 35 דולר למניה, אחרי שתי העלאות מחיר - מטווח של 27-30 דולר ל-32-34 ולבסוף כאמור במחיר של 35 דולר כשמאז היא זינקה למעל 50 וכעת ב-45 דולר למניה, שווי של 2.6 מיליארד דולר.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
החתמים בהנפקה היו גולדמן זאקס ומורגן סטנלי. החברה גייסה בהנפקה יותר מ-420 מיליון דולר כאשר רובו הגיע לכיס של בעלי השליטה (אורן הולצמן ואחותו שירן 51% וכן קרן ההשקעות של לואי ויטון עם 30% מהמניות), קרן ההשקעות של פרנקלין טמפלטון ואחרות.
- 2.לרון 22/08/2023 17:46הגב לתגובה זוולא נעליים,הריבית כבר מכבר איננה אפסית,חכו הרבה שנים
- 1.א 22/08/2023 17:28הגב לתגובה זוההכנסות לא נראות בהלימה. ובשונה מ Nvidia שיש לה אינטרס להיות מונופול על תעשיית השבבים, כחברה עצמאית צריך לחשב על בסיס מכפיל רווח
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
