פוטין
צילום: יוטיוב

בעקבות המלחמה באוקראינה: האיחוד האירופי אישר חבילת סנקציות נוספת על רוסיה

מטרת הסנקציות - לנסות למנוע ממדינות וחברות לעקוף את המגבלות שהאיחוד כבר הטיל. החבילה אוסרת על מעבר דרך רוסיה של סחורות וטכנולוגיה שעשויים לשמש את הצבא הרוסי או לסייע לתחום הביטחון שלו
נתנאל אריאל | (10)

האיחוד האירופי אישר חבילת סנקציות נוספת נגד רוסיה, זאת בעקבות המלחמה באוקראינה. המטרה של הסנקציות החדשות היא לנסות למנוע ממדינות וחברות לעקוף את המגבלות שהאיחוד כבר הטיל.

החבילה אוסרת על מעבר דרך רוסיה של סחורות וטכנולוגיה שעשויים לשמש את הצבא הרוסי או לסייע לתחום הביטחון שלו.

הסנקציות החדשות גם מאפשרות להטיל הגבלות על מכירת סחורות וטכנולוגיה דו-שימושית רגישות למדינות שעלולות למכור אותן לרוסיה וגם מרחיבה את רשימת הסחורות המוגבלות במטרה למנוע מהן להגיע לצבא הרוסי ולמגזר הביטחוני שלה.

החבילה מאריכה את השעיית רישיונות השידור באיחוד האירופי של חמישה כלי תקשורת רוסיים שנמצאים בשליטתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

האיחוד האירופי גם החליט לאסור כניסה לנמלים של מדינות האיחוד האירופי לספינות העוסקות בהעברות מספינה לספינה - אם יש חשד שהמטען שהוטען הגיע מרוסיה, זאת כדי לנסות לעצור את המצב שבו ספינות מעמיסות נפט רוסי או מוצרי נפט בים, כשהם הצליחו עד היום לעקוף את האיסור של האיחוד האירופי על יבוא גולמי רוסית ומוצרי נפט.

הסנקציות גם מוסיפות עוד 71 אנשים ו-33 ישויות שהנכסים המוחזקים באיחוד האירופי יקפאו בשל מעורבותם, בין היתר, בגירוש בלתי חוקי של ילדים אוקראינים לרוסיה. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לא יאומן 22/06/2023 06:18
    הגב לתגובה זו
    כל רוסי שני שעלה לפה בשנות ה 90 הוא סוכן קגב, לא יאומן, כולם עדיין נאמנים למדינה הרקובה הזאת
  • 4.
    ירון בן נון 21/06/2023 20:42
    הגב לתגובה זו
    ההמשכיות בתידלוק המילחמה נגד רוסיה של כל נטו גם יחד עלולים להחיש את סופו המיתקרב בצעדי ענק של כל האיחוד האירופאי שפושט רגל מכל בחינה מול תושבי היבשת האירופאים..זהוא גול עצמי חזק לפרוק.
  • 3.
    פוטין 21/06/2023 19:40
    הגב לתגובה זו
    פוטין פצצת אטום למה אתה מחכה
  • אני רק שאלה 22/06/2023 08:21
    הגב לתגובה זו
    הוא הבין את זה טוב מאוד מהאמריקאים (רמז - גם כל שאר אירופה+קנדה+אטסטרליה איתם) אז ני בעצם תומך ברוסיה ?
  • 2.
    סטטיסטיקאית 21/06/2023 18:38
    הגב לתגובה זו
    כבר יש לנו נתונים על מיתון עמוק שרק התחיל ויחמיר עם הזמן. צבאית? - אני מאוד מקווה לטובתם שיצליחו לבלום את הפוליטיקאים שממולכדים וחושבים שיצליחו להיבחר בזכות תוקפנות כלפי הרוסים. מה המשמעות של הסנקציות האלה? - כלום, אפס מאופס.
  • אירופאי - ישראלי 21/06/2023 19:29
    הגב לתגובה זו
    האיחוד האירופאי שותף הסחר העיקרי של ישראל. האמת באופן כללי שותף סחר גדול של ארה"ב ואפילו סין. אז גם הם גמורים.
  • MathRandom 22/06/2023 07:46
    ישראל בסדר גמור. אנחנו סוחרים עם כל העולם, וגם אם היקף הסחר יקטן, הטכנולוגיות שישראל מספקת שם להשאר. בנוסף, רק עכשיו הכריזה גרמניה על קניית עוד נשק מישראל. וככל שהמלחמה באוקראינה תמשיך נמשיך גם אנחנו למכור ציוד לחימה מהטוב ביותר לעולם. אולי ההכנסות של ישראל כמו של שאר העולם יאטו בגלל המיתון שבדרך, אבל ישראל במצב הרבה יותר טוב מאירופה, ובטח שלא הלך עלינו.
  • סטטיסטיקאית 21/06/2023 21:45
    אכן יש ירידה בסחר עם גרמניה למשל. אבל בניגוד לסין, שסובלת ותסבול מהההאטה העולמית, המנוע התעשייתי של אירופה חטף שתי מכות נוספת לתשומות הייצור הזולות שייצרו עבורו יתרון תחרותי: אנרגיה זולה (רוסית) וכוח אדם זול (בעקבות רפורמות HARTZ מתחילת המאה). לאן זה הולך לדעתך?
  • 1.
    פוטין: תדחפו את הסנקציות לתחת שלכם בלאט (ל"ת)
    קלאקידאק 21/06/2023 18:26
    הגב לתגובה זו
  • קוקי 22/06/2023 08:22
    הגב לתגובה זו
    פרשטייס קוקי?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.