פוטין
צילום: יוטיוב

בעקבות המלחמה באוקראינה: האיחוד האירופי אישר חבילת סנקציות נוספת על רוסיה

מטרת הסנקציות - לנסות למנוע ממדינות וחברות לעקוף את המגבלות שהאיחוד כבר הטיל. החבילה אוסרת על מעבר דרך רוסיה של סחורות וטכנולוגיה שעשויים לשמש את הצבא הרוסי או לסייע לתחום הביטחון שלו
נתנאל אריאל | (10)

האיחוד האירופי אישר חבילת סנקציות נוספת נגד רוסיה, זאת בעקבות המלחמה באוקראינה. המטרה של הסנקציות החדשות היא לנסות למנוע ממדינות וחברות לעקוף את המגבלות שהאיחוד כבר הטיל.

החבילה אוסרת על מעבר דרך רוסיה של סחורות וטכנולוגיה שעשויים לשמש את הצבא הרוסי או לסייע לתחום הביטחון שלו.

הסנקציות החדשות גם מאפשרות להטיל הגבלות על מכירת סחורות וטכנולוגיה דו-שימושית רגישות למדינות שעלולות למכור אותן לרוסיה וגם מרחיבה את רשימת הסחורות המוגבלות במטרה למנוע מהן להגיע לצבא הרוסי ולמגזר הביטחוני שלה.

החבילה מאריכה את השעיית רישיונות השידור באיחוד האירופי של חמישה כלי תקשורת רוסיים שנמצאים בשליטתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

האיחוד האירופי גם החליט לאסור כניסה לנמלים של מדינות האיחוד האירופי לספינות העוסקות בהעברות מספינה לספינה - אם יש חשד שהמטען שהוטען הגיע מרוסיה, זאת כדי לנסות לעצור את המצב שבו ספינות מעמיסות נפט רוסי או מוצרי נפט בים, כשהם הצליחו עד היום לעקוף את האיסור של האיחוד האירופי על יבוא גולמי רוסית ומוצרי נפט.

הסנקציות גם מוסיפות עוד 71 אנשים ו-33 ישויות שהנכסים המוחזקים באיחוד האירופי יקפאו בשל מעורבותם, בין היתר, בגירוש בלתי חוקי של ילדים אוקראינים לרוסיה. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לא יאומן 22/06/2023 06:18
    הגב לתגובה זו
    כל רוסי שני שעלה לפה בשנות ה 90 הוא סוכן קגב, לא יאומן, כולם עדיין נאמנים למדינה הרקובה הזאת
  • 4.
    ירון בן נון 21/06/2023 20:42
    הגב לתגובה זו
    ההמשכיות בתידלוק המילחמה נגד רוסיה של כל נטו גם יחד עלולים להחיש את סופו המיתקרב בצעדי ענק של כל האיחוד האירופאי שפושט רגל מכל בחינה מול תושבי היבשת האירופאים..זהוא גול עצמי חזק לפרוק.
  • 3.
    פוטין 21/06/2023 19:40
    הגב לתגובה זו
    פוטין פצצת אטום למה אתה מחכה
  • אני רק שאלה 22/06/2023 08:21
    הגב לתגובה זו
    הוא הבין את זה טוב מאוד מהאמריקאים (רמז - גם כל שאר אירופה+קנדה+אטסטרליה איתם) אז ני בעצם תומך ברוסיה ?
  • 2.
    סטטיסטיקאית 21/06/2023 18:38
    הגב לתגובה זו
    כבר יש לנו נתונים על מיתון עמוק שרק התחיל ויחמיר עם הזמן. צבאית? - אני מאוד מקווה לטובתם שיצליחו לבלום את הפוליטיקאים שממולכדים וחושבים שיצליחו להיבחר בזכות תוקפנות כלפי הרוסים. מה המשמעות של הסנקציות האלה? - כלום, אפס מאופס.
  • אירופאי - ישראלי 21/06/2023 19:29
    הגב לתגובה זו
    האיחוד האירופאי שותף הסחר העיקרי של ישראל. האמת באופן כללי שותף סחר גדול של ארה"ב ואפילו סין. אז גם הם גמורים.
  • MathRandom 22/06/2023 07:46
    ישראל בסדר גמור. אנחנו סוחרים עם כל העולם, וגם אם היקף הסחר יקטן, הטכנולוגיות שישראל מספקת שם להשאר. בנוסף, רק עכשיו הכריזה גרמניה על קניית עוד נשק מישראל. וככל שהמלחמה באוקראינה תמשיך נמשיך גם אנחנו למכור ציוד לחימה מהטוב ביותר לעולם. אולי ההכנסות של ישראל כמו של שאר העולם יאטו בגלל המיתון שבדרך, אבל ישראל במצב הרבה יותר טוב מאירופה, ובטח שלא הלך עלינו.
  • סטטיסטיקאית 21/06/2023 21:45
    אכן יש ירידה בסחר עם גרמניה למשל. אבל בניגוד לסין, שסובלת ותסבול מהההאטה העולמית, המנוע התעשייתי של אירופה חטף שתי מכות נוספת לתשומות הייצור הזולות שייצרו עבורו יתרון תחרותי: אנרגיה זולה (רוסית) וכוח אדם זול (בעקבות רפורמות HARTZ מתחילת המאה). לאן זה הולך לדעתך?
  • 1.
    פוטין: תדחפו את הסנקציות לתחת שלכם בלאט (ל"ת)
    קלאקידאק 21/06/2023 18:26
    הגב לתגובה זו
  • קוקי 22/06/2023 08:22
    הגב לתגובה זו
    פרשטייס קוקי?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.