לא לשימוש
צילום: רויטרס

ברקשייר האת'ווי של וורן באפט מגדילה החזקות ב-5 מניות יפניות

חברת ההחזקות מגדילה מ-7.4% בחודש אפריל ל-8.5% כעת; עם זאת, ברקשייר אומרת שלא תחזיק ביותר מ-10% בכל אחת מהן
דור עצמון |
נושאים בכתבה וורן באפט יפן

ברקשייר האת'וויי, חברת ההשקעות האמריקנית של איל ההון וורן באפט, רכשה מניות נוספות של 5 חברות ענק יפניות ובכך הגדילה את ההחזקה הממוצעת שלה בהם ליותר מ-8.5%. החברות הן מיצובישי, Mitsui & Co., Itochu, Marubeni ו-Sumitomo Corp.

בארבע מתוך חמש חברות, אחזקותיה של ברקשייר עולות כעת על 8%. החברה הודיעה על כוונתה להגדיל את החזקותיה בחודש אפריל, מה שגרם לעלייה במניות היפניות, חשיפת הרכישות תעלה ככל הנראה את הציפיות להמשך עליית המניה.

National Indemnity, חברה בת בשליטתה המלאה של ברקשייר, הגישה דוח שינוי החזקות ללשכת הכספים המקומית של קאנטו. החל מיום שני שעבר, עלה חלקה של ברקשייר במניות מיצובישי מ-6.59% ל-8.31%. ההחזקות במניות של Mitsui & Co., Itochu, Marubeni ו-Sumitomo Corp עלו גם הן מטווח של 6% לטווח של 7-8%. כמות המניות הכוללת שמחזיקה ברקשייר נכון להיום היא כ-2.8 טריליון ין.

ברקשייר חשפה לראשונה את החזקותיה בחמש החברות המובילות הללו באוגוסט 2020. באפט ביקר ביפן באפריל השנה ונפגש עם המנכ"לים של חמש החברות בזה אחר זה. לדבריו, ברקשייר החזיקה ב-7.4% מהחברות נכון לאפריל, ובתוספת רכישה זו, יחס הבעלות הממוצע על חמש החברות עומד כעת על יותר מ-8.5%. ברקשייר חזרה על כוונתה להחזיק במניות אלה לטווח הארוך ואת רצונו של באפט להחזיק עד 9.9% מכל אחת מחמש החברות.

החברות בירכו על הגידול בהחזקות המניות שלהן. סמנכ"ל הכספים של Itochu (איטוצ'ו), Tsuyoshi Hachimura, אמר, "אנו שמחים שבאפט הגדיל את חלקו בחמש החברות ל-8.5% לאחר ביקורו ביפן, מכיוון שזה מראה על אמונו בהנהלת החברות והכרתו בצמיחת התעשייה", והוסיף כי "על ידי מתן אשראי לחברות אלו, הוא השיג השקעה מגוונת בסיכון נמוך ביפן כולה".

דובר מיצובישי אמר, "אנו נשאף להגביר את הערך הארגוני שלנו באמצעות דיאלוג עם בעלי העניין המגוונים שלנו". דובר ב-Marubeni גם הגיב, "אנו שואפים למקסם את ערך בעלי המניות, כולל זה של ברקשייר האת'וויי, על ידי המשך הגדלת הערך הארגוני שלנו".

מחיר המניה של Marubeni זינק בכמעט פי ארבעה מאז סוף אוגוסט 2020, כאשר ברקשייר חשפה את דבר הבעלות שלה. גם מחירי המניות של ארבע החברות האחרות יותר מהכפילו את עצמם, מה שמסמן קפיצה גבוהה בהרבה מהעלייה של 44% בממוצע במדד הניקיי. בהשוואה לסוף מרץ, לפני ביקורו של באפט ביפן, כל המניות עלו ביותר מ-30%, מה שממחיש במובן מסוים את ראיית הנולד של באפט. מאז אפריל, כאשר באפט הביע את כוונתו להוסיף מניות של חמש חברות הגדולות, רכישות מצד משקיעים זרים של מניות יפניות צברו תאוצה. מכיוון שעדיין יש מקום לרכישות נוספות של מניות אלו, והשוק מצפה שבאפט יגדיל עוד יותר את רכישותיו וירחיב את החזקותיו.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.