מניות הרכבים החשמליים מזנקות היום - למה?
המניות של חברות רכבים חשמליים רבות היו במגמה שלילית מתחילת השנה ועד שבוע שעבר - XPENG ו- NIO INC ירדו ב-25% ו-15%, LI AUTO INC עלתה קלות. מאמצע השבוע שעבר חל שינוי וכעת שתי הראשונות נמצאות בירידות קלות בלבד ו-LI נמצאת כבר בעליה של יותר מ-10% מאז תחילת השנה. לעומת המתחרות, TESLA INC נמצאת בעלייה של יותר מ-80% מתחילת השנה, זאת לאחר שהמניה איבדה כ-10% מאז החודש האחרון.
מדוע גם טסלה וגם יתר החברות עולות היום וממשיכות את המגמה?
היום חברת דירוג האשראי מודי'ס העלתה את דירוג האשראי של טסלה והוציאה אותו מדירוג "זבל". "טסלה תשמור על המיקום שלה בתור אחת מיצרניות הסוללות החשמליות המובילות, תוך כדי שהיא מגדילה ומייצבת את תביעת הרגל שלה" כתב רנה ליפש, בכיר בחברה, בהצרה המצורפת להעלאת הדירוג.
דירוג האשראי של טסלה עומד כעת, לפי מודי'ס, על Baa3 והיא אינה היחידה שהעלתה לאחרונה את דירוג זה. S&P העלתה את דירוג האשראי של החברה בחודש אוקטובר האחרון, מדירוג -BB לדירוג +B. החברה ציינה כי הסיבות העיקריות להעלאת הדירוג הן השיפור בפוזיציה התחרותית של טסלה ומגמת שיפור בנזילות שלה.
המשמעות של העלאות הדירוג עבור טסלה הן משמעותיות מאוד ועצם האופטימיות של חברות הדירוג בנוגע לחברה משליכות גם על יתר המניות בתחום. דירוג גבוה יותר יעזור לחברה לקבל אשראי יותר טוב בעת הצורך, מה שעשוי להיות רלוונטי במצב בו נראה השפעה ממשית של העלאות הריבית על ביצועי החברה בשנה הקרובה.
- מודיס מתעלמת מהמציאות; הדירוג של ישראל צריך לעלות וזו עובדה
- פיץ' מורידה את דירוג האשראי של צרפת: אי יציבות פוליטית וחוב ציבורי גבוה מעיבים על התחזית הכלכלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר לאופטימיות של חברות הדירוג, המשקיעים צופים כעת עתיד חיובי לסקטור, זאת למרות הביצועים החלשים של החברות ברבעון האחרון, כשחלקן אף דווקא הורידו את התחזיות שלהן לשנה הקרובה.
בשבוע שעבר פרסמה אקספנג את תוצאותיה לרבעון האחרון של 2022 ולשנה כולה. הביצועים לא היו טובים - ההכנסות לרבעון עמדו על 745 מיליון דולר בעוד צפי האנליסטים עמד על 834 מיליון דולר, בשורה התחתונה החברה רשמה הפסד למניה (Non GAAP) של 0.2 דולר, ברבעון המקביל הנתון עמד על הפסד של 0.12 דולר. גם כמות הרכבים שהחברה מסרה ירדה ב-47% לעומת הרבעון המקביל ב-2021.
למרות התוצאות השליליות המניה של החברה עלתה למחרת ביותר מ-3% וביותר מ-8% נוספים היום. הנהלת החברה פרסמה כי היא מתכננת קיצוצים והתייעלות בחברה, מה שהמשקיעים רצו לשמוע.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בנוסף לאופטימיות של המשקיעים, הסיבה המשמעותיות ביותר לעלייה במניות של החברות היא שזו מגיעה ביחד עם עלייה של כ-7% במדד הנאסד"ק באותה התקופה. חברות הרכבים החשמליים הן בסופו של דבר חברות צמיחה והמשקיעים מתייחסים אליהן בהתאם. למניות הרכבים החשמליים יש קורלציה חיובית עם המדד וכפי שניתן לראות - כשהוא עולה בשיעור מסוים, אותן המניות יעלו, וכנראה שבשיעור יותר גבוה.
סיבה נוספת לעליות - האנליסט אדם יונאס ממורגן סטאנלי דיבר בחיובית היום בנוגע לשוק של החברות הללו, כשאמר כי הוא מאמין כי RIVIAN AUTOMOTIVE מהווה "קנייה לטווח הארוך". האנליסט מאמין שהפסקת שילוב הפעולה בין החברה לבין אמזון עשוי להוות אופציה לשת"פים רבים בעתיד. הדירוג של המניה במורגן סטנלי עומד על 5 דולר במקרה הדובי ועל 55 דולר במקרה הדובי, בערך פי 4 מהמחיר הנוכחי.
- 2.מאיר 22/03/2023 08:15הגב לתגובה זולכל הסקטור הזה צריך שבבים והרבה......
- 1.מישהו 22/03/2023 07:25הגב לתגובה זואני בטוח שרנה ליפש, הבכיר בחברה שמצוטט שטסלה ״מגדילה ומייצבת את *טביעת* הרגל שלה", ולא את תביעת הרגל שלה....
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
