מניות הרכבים החשמליים מזנקות היום - למה?
המניות של חברות רכבים חשמליים רבות היו במגמה שלילית מתחילת השנה ועד שבוע שעבר - XPENG ו- NIO INC ירדו ב-25% ו-15%, LI AUTO INC עלתה קלות. מאמצע השבוע שעבר חל שינוי וכעת שתי הראשונות נמצאות בירידות קלות בלבד ו-LI נמצאת כבר בעליה של יותר מ-10% מאז תחילת השנה. לעומת המתחרות, TESLA INC נמצאת בעלייה של יותר מ-80% מתחילת השנה, זאת לאחר שהמניה איבדה כ-10% מאז החודש האחרון.
מדוע גם טסלה וגם יתר החברות עולות היום וממשיכות את המגמה?
היום חברת דירוג האשראי מודי'ס העלתה את דירוג האשראי של טסלה והוציאה אותו מדירוג "זבל". "טסלה תשמור על המיקום שלה בתור אחת מיצרניות הסוללות החשמליות המובילות, תוך כדי שהיא מגדילה ומייצבת את תביעת הרגל שלה" כתב רנה ליפש, בכיר בחברה, בהצרה המצורפת להעלאת הדירוג.
דירוג האשראי של טסלה עומד כעת, לפי מודי'ס, על Baa3 והיא אינה היחידה שהעלתה לאחרונה את דירוג זה. S&P העלתה את דירוג האשראי של החברה בחודש אוקטובר האחרון, מדירוג -BB לדירוג +B. החברה ציינה כי הסיבות העיקריות להעלאת הדירוג הן השיפור בפוזיציה התחרותית של טסלה ומגמת שיפור בנזילות שלה.
המשמעות של העלאות הדירוג עבור טסלה הן משמעותיות מאוד ועצם האופטימיות של חברות הדירוג בנוגע לחברה משליכות גם על יתר המניות בתחום. דירוג גבוה יותר יעזור לחברה לקבל אשראי יותר טוב בעת הצורך, מה שעשוי להיות רלוונטי במצב בו נראה השפעה ממשית של העלאות הריבית על ביצועי החברה בשנה הקרובה.
- מודיס מתעלמת מהמציאות; הדירוג של ישראל צריך לעלות וזו עובדה
- פיץ' מורידה את דירוג האשראי של צרפת: אי יציבות פוליטית וחוב ציבורי גבוה מעיבים על התחזית הכלכלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר לאופטימיות של חברות הדירוג, המשקיעים צופים כעת עתיד חיובי לסקטור, זאת למרות הביצועים החלשים של החברות ברבעון האחרון, כשחלקן אף דווקא הורידו את התחזיות שלהן לשנה הקרובה.
בשבוע שעבר פרסמה אקספנג את תוצאותיה לרבעון האחרון של 2022 ולשנה כולה. הביצועים לא היו טובים - ההכנסות לרבעון עמדו על 745 מיליון דולר בעוד צפי האנליסטים עמד על 834 מיליון דולר, בשורה התחתונה החברה רשמה הפסד למניה (Non GAAP) של 0.2 דולר, ברבעון המקביל הנתון עמד על הפסד של 0.12 דולר. גם כמות הרכבים שהחברה מסרה ירדה ב-47% לעומת הרבעון המקביל ב-2021.
למרות התוצאות השליליות המניה של החברה עלתה למחרת ביותר מ-3% וביותר מ-8% נוספים היום. הנהלת החברה פרסמה כי היא מתכננת קיצוצים והתייעלות בחברה, מה שהמשקיעים רצו לשמוע.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בנוסף לאופטימיות של המשקיעים, הסיבה המשמעותיות ביותר לעלייה במניות של החברות היא שזו מגיעה ביחד עם עלייה של כ-7% במדד הנאסד"ק באותה התקופה. חברות הרכבים החשמליים הן בסופו של דבר חברות צמיחה והמשקיעים מתייחסים אליהן בהתאם. למניות הרכבים החשמליים יש קורלציה חיובית עם המדד וכפי שניתן לראות - כשהוא עולה בשיעור מסוים, אותן המניות יעלו, וכנראה שבשיעור יותר גבוה.
סיבה נוספת לעליות - האנליסט אדם יונאס ממורגן סטאנלי דיבר בחיובית היום בנוגע לשוק של החברות הללו, כשאמר כי הוא מאמין כי RIVIAN AUTOMOTIVE מהווה "קנייה לטווח הארוך". האנליסט מאמין שהפסקת שילוב הפעולה בין החברה לבין אמזון עשוי להוות אופציה לשת"פים רבים בעתיד. הדירוג של המניה במורגן סטנלי עומד על 5 דולר במקרה הדובי ועל 55 דולר במקרה הדובי, בערך פי 4 מהמחיר הנוכחי.
- 2.מאיר 22/03/2023 08:15הגב לתגובה זולכל הסקטור הזה צריך שבבים והרבה......
- 1.מישהו 22/03/2023 07:25הגב לתגובה זואני בטוח שרנה ליפש, הבכיר בחברה שמצוטט שטסלה ״מגדילה ומייצבת את *טביעת* הרגל שלה", ולא את תביעת הרגל שלה....
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
