צוקרברג
צילום: טוויטר

פייסבוק תפטר עוד 10 אלף עובדים, ותשלים פיטורים של 21 אלף עובדים בשנה האחרונה. צוקרברג: "נהפוך לחברה רזה יותר"

כך דיווחה החברה שתשלים פיטורים של 21 אלף בשנה. היא צפויה לסגור 5,000 תפקידים שלא אויישו וכן להכריז על פיטורים בסוף חודש אפריל. המניה עולה ב-2% בטרום מסחר
נתנאל אריאל | (2)

פייסבוק  META PLATFORMS תפטר עוד 10 אלף עובדים. כך אומר מנכ"ל החברה מארק צוקרברג במכתב לעובדים, שפורסם בבלוג. החברה צפויה לסגור 5,000 תפקידים שלא אויישו וכן להכריז על פיטורים בסוף חודש אפריל. נכון לסוף שנת 2022 היו בחברה 86,482 עובדים. בחודש נובמבר האחרון החברה פיטרה 11 אלף עובדים. מטא משקיעה מיליארדי דולרים בתחום המטאוורס ומנסה להמציא את עצמה מחדש. מניית החברה התרסקה, התוצאות נפגעו (אם כי הרבעון האחרון היה דווקא טוב - להרחבה על הדוחות) והחברה חייבת לצמצם עלויות. במכתב כותב צוקרברג: "המטרות שלנו זה להפוך לחברת טכנולוגיה טובה יותר וגם לשפר את הביצועים הפיננסיים שלנו בסביבה קשה כדי שנוכל להוציא לפועל את החזון לטווח ארוך שלנו. כדי להתייעל אנו פועלים במספר כיוונים לשיפור היעילות הארגונית, להגדיל באופן דרמטי את פרודוקטיביות מפתחים וכלי עבודה, לייעל עבודה מבוזרת, ולסגור תהליכים מיותרים ועוד. אני יודע שרבים מכם נמרצים מזה, אני גם מזהה שהרעיון של שינויים בארגון הקרובים יוצר אי ודאות ולחץ. התקווה שלי היא לבצע את השינויים בארגון בהקדם האפשרי בשנה כדי שנוכל לעבור את התקופה הזו של אי ודאות ולהתמקד בעבודה הקריטית שלפנינו". צוקרברג גם מפרסם לוח זמנים: "במהלך החודשיים הקרובים, המנהלים יכריזו על תוכניות ארגון מחדש המתמקדות בהשטחת הארגונים שלנו, ביטול פרויקטים בעדיפות נמוכה יותר והפחתת שיעורי הגיוס שלנו. נמצמם את צוות הגיוס שלנו. מחר נודיע לחברי צוות הגיוס אם הם מושפעים. אנו מצפים להכריז על ארגון מחדש ופיטורים בקבוצות הטכנולוגיה שלנו בסוף אפריל, ולאחר מכן בקבוצות העסקיות שלנו בסוף מאי. במספר קטן של מקרים, ייתכן שיחלוף עד סוף השנה עד להשלמת השינויים הללו. גם לוחות הזמנים שלנו לצוותים בינלאומיים ייראו אחרת, ומנהלים מקומיים יעדכנו בפרטים הנוספים. בסך הכל, אנו מצפים להקטין את גודל הצוות שלנו בכ-10,000 אנשים ולסגור כ-5,000 תפקידים פתוחים נוספים שטרם גייסנו. "זה יהיה קשה ואין דרך לעקוף את זה. המשמעות היא להיפרד מעמיתים מוכשרים ונלהבים שהיו חלק מההצלחה שלנו. הם התמסרו למשימה שלנו ואני אסיר תודה על כל המאמצים שלהם. נתמוך באנשים באותם דרכים שהייתה לנו בעבר ונתיחס לכולם בהכרת התודה שמגיעה להם. "לאחר ארגון מחדש, אנו מתכננים להסיר את הקפאות הגיוס. לוחות זמנים רלוונטיים נוספים ליעילות כוללים מיקוד לקיץ הקרוב להשלמת ה'ניתוח' כדי שנוכל לחדד עוד יותר את מודל העבודה המבוזר שלנו. "חלק מהרה-ארגון יכלול פינוי משרות - וזה יהיה כדי לבנות חברה רזה יותר וטכנית יותר וגם כדי לשפר את הביצועים העסקיים שלנו"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רק מראה כמה בזבזניים הם היו ... (ל"ת)
    דנה 16/03/2023 06:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אולי זאת התחלת הסוף. הגיע זמנה של מטא למות (ל"ת)
    אולי זה התחלה 14/03/2023 20:29
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.