צוקרברג
צילום: טוויטר

פייסבוק תפטר עוד 10 אלף עובדים, ותשלים פיטורים של 21 אלף עובדים בשנה האחרונה. צוקרברג: "נהפוך לחברה רזה יותר"

כך דיווחה החברה שתשלים פיטורים של 21 אלף בשנה. היא צפויה לסגור 5,000 תפקידים שלא אויישו וכן להכריז על פיטורים בסוף חודש אפריל. המניה עולה ב-2% בטרום מסחר
נתנאל אריאל | (2)

פייסבוק  META PLATFORMS תפטר עוד 10 אלף עובדים. כך אומר מנכ"ל החברה מארק צוקרברג במכתב לעובדים, שפורסם בבלוג. החברה צפויה לסגור 5,000 תפקידים שלא אויישו וכן להכריז על פיטורים בסוף חודש אפריל. נכון לסוף שנת 2022 היו בחברה 86,482 עובדים. בחודש נובמבר האחרון החברה פיטרה 11 אלף עובדים. מטא משקיעה מיליארדי דולרים בתחום המטאוורס ומנסה להמציא את עצמה מחדש. מניית החברה התרסקה, התוצאות נפגעו (אם כי הרבעון האחרון היה דווקא טוב - להרחבה על הדוחות) והחברה חייבת לצמצם עלויות. במכתב כותב צוקרברג: "המטרות שלנו זה להפוך לחברת טכנולוגיה טובה יותר וגם לשפר את הביצועים הפיננסיים שלנו בסביבה קשה כדי שנוכל להוציא לפועל את החזון לטווח ארוך שלנו. כדי להתייעל אנו פועלים במספר כיוונים לשיפור היעילות הארגונית, להגדיל באופן דרמטי את פרודוקטיביות מפתחים וכלי עבודה, לייעל עבודה מבוזרת, ולסגור תהליכים מיותרים ועוד. אני יודע שרבים מכם נמרצים מזה, אני גם מזהה שהרעיון של שינויים בארגון הקרובים יוצר אי ודאות ולחץ. התקווה שלי היא לבצע את השינויים בארגון בהקדם האפשרי בשנה כדי שנוכל לעבור את התקופה הזו של אי ודאות ולהתמקד בעבודה הקריטית שלפנינו". צוקרברג גם מפרסם לוח זמנים: "במהלך החודשיים הקרובים, המנהלים יכריזו על תוכניות ארגון מחדש המתמקדות בהשטחת הארגונים שלנו, ביטול פרויקטים בעדיפות נמוכה יותר והפחתת שיעורי הגיוס שלנו. נמצמם את צוות הגיוס שלנו. מחר נודיע לחברי צוות הגיוס אם הם מושפעים. אנו מצפים להכריז על ארגון מחדש ופיטורים בקבוצות הטכנולוגיה שלנו בסוף אפריל, ולאחר מכן בקבוצות העסקיות שלנו בסוף מאי. במספר קטן של מקרים, ייתכן שיחלוף עד סוף השנה עד להשלמת השינויים הללו. גם לוחות הזמנים שלנו לצוותים בינלאומיים ייראו אחרת, ומנהלים מקומיים יעדכנו בפרטים הנוספים. בסך הכל, אנו מצפים להקטין את גודל הצוות שלנו בכ-10,000 אנשים ולסגור כ-5,000 תפקידים פתוחים נוספים שטרם גייסנו. "זה יהיה קשה ואין דרך לעקוף את זה. המשמעות היא להיפרד מעמיתים מוכשרים ונלהבים שהיו חלק מההצלחה שלנו. הם התמסרו למשימה שלנו ואני אסיר תודה על כל המאמצים שלהם. נתמוך באנשים באותם דרכים שהייתה לנו בעבר ונתיחס לכולם בהכרת התודה שמגיעה להם. "לאחר ארגון מחדש, אנו מתכננים להסיר את הקפאות הגיוס. לוחות זמנים רלוונטיים נוספים ליעילות כוללים מיקוד לקיץ הקרוב להשלמת ה'ניתוח' כדי שנוכל לחדד עוד יותר את מודל העבודה המבוזר שלנו. "חלק מהרה-ארגון יכלול פינוי משרות - וזה יהיה כדי לבנות חברה רזה יותר וטכנית יותר וגם כדי לשפר את הביצועים העסקיים שלנו"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רק מראה כמה בזבזניים הם היו ... (ל"ת)
    דנה 16/03/2023 06:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אולי זאת התחלת הסוף. הגיע זמנה של מטא למות (ל"ת)
    אולי זה התחלה 14/03/2023 20:29
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.