גרום פאוול פד
צילום: טוויטר

מדד המחירים לצרכן בארה"ב יתפרסם היום בצהריים. מה צפוי?

הכלכלנים צופים שהאינפלציה תרד לקצב שנתי של 6%, לעומת 6.4% בחודש ינואר. המדד החודשי צפוי לרשום עליה של 0.4%. ההתמתנות הצפויה כולל במדד הליבה, לצד נפילות הבנקים גורמות לשוק להעריך שהפד' יעצור את העלאות הריבית או יעלה ב-0.25%
איציק יצחקי | (5)

היום בשעה 14:30 שעון ישראל יתפרסם אחד הנתונים החשובים ביותר בארצות הברית: מדד המחירים לחודש פברואר. מחר (רביעי) יתפרסם הנתון גם בישראל. המדד הזה משפיע מאוד גם על החלטת הריבית, למרות שהפד' מתסכל על נתונים נוספים לרבות נתוני התעסוקה,  מדד ה-PCE המבטא את העלייה בצריכה הפרטית ועוד.

בשבוע שעבר השוק עוד ציפה להעלאות ריבית לכיוון ה-5.5% ויש אנליסטים בוול סטריט כמו בלאקרוק שדיברו רק בשבוע שעבר על 6% ריבית בסוף התהליך, וזאת אחרי נתוני דוחות התעסוקה החזקים שפורסמו לאחרונה וגם מכיוון שהאינפלציה עדיין 'דביקה' וגבוהה. אבל אחרי קריסת הבנקים בסופ"ש, כבר לא ברור שהפד' בראשות היו"ר ג'רום פאוול יעלה בכלל את הריבית. כעת בשוק כבר מתחילים לצפות להורדת ריבית החל מאמצע השנה הקרובה, 2023.

ואיך עליית הריבית פוגעת בבנקים, הרי זה אמור להיות הפוך?

ובכן, עליית הריבית טובה מאוד לבנקים כי הם מקבלים על ההלוואות שהם נותנים סכום גדול יותר. גם על הפיקדונות שמופקדים אצלם הם נותנים ריבית גבוהה יותר ועדיין הפער המאזני בין היקף ההלוואות לפיקדונות, לצד פערי הריביות, מייצר רווח כשהריבית עולה. עם זאת, לבנקים יש נכסים במאזן שמבטאים הפסדים כאשר הריבית עולה - מדובר באגרות חוב עד לפדיון שמוצגות במאזנים בסכומים של ריבית היסטורית. אלא שבפועל הריבית עלתה וערך האגרות חוב האלו נמוך משמעותית ממה שרשום בספרים. מעבר לכך, יש נכסים זמינים למכירה-אגרות חוב זמינות למכירה שמוצגות שלא דרך דוח הרווח והפסד ויוצרים תחושה לא נכונה לגבי הרווחים של הבנק.

בבנקים רבים בארה"ב יש פצצה במאזנים - נכסים לפדיון וזמינים למכירה לצד נכסים לא סחירים שהתמחור שלהם בספרים גבוה מהערך האמיתי, וכאשר הריבית עולה, ערך הנכסים הזה יורד. מסתבר שלפחות חלק מהבנקים לא רשמו את הערך האמיתי של הנכסים וכשהתבררה חומרת הבעיה, החלו שתי מגמות - "ריצה אל הבנקים" בבנק סיליקון ואלי ומכירת המניות. כך נפל בנק סיליקון ואלי. על רקע זה, עליית ריבית תרחיק עוד יותר את הערך הכלכלי מזה הרשום בספרים, תוריד את ערך הנכסים האלו בבנקים וזה יכול לפגוע בבנקים המתנדנדים. 

לא בטוח בכלל שהפד' הנחוש להילחם באינפלציה יזוז מגישתו על רקע משבר הבנקים, אבל הפד' גם נחוש לשמור על מערכת הבנקים יציבה, כי היא זו שאחראית על המערכת הכלכלית כולה. הפד' הוא זה שתמך והאיץ את מכירת בנק סיליקון ואלי בדולר, הוא זה שתמך פיננסית במערכת הבנקאית והבטיח לצד FDIC והממשל שהפיקדונות בבנק ישולמו.

החוזים העתידיים על ריבית הפד' צופים כעת העלאה של רבע אחוז בהסתברות של 50%. השאר סבורים שהריבית לא תעלה כלל ביום רביעי הבא (עוד שבוע). זה היה אחרת לגמרי לפני שבוע - הסיכוי להעלאה של 0.5% היתה גבוהה.

נתוני המדד היום חשובים מפני שנתונים חלשים יאפשרו לפד' לעצור את העלאות הריבית, אולי כהפוגה ואולי בכלל.

מדד המחירים לצרכן בפברואר הוא אינדיקטור מרכזי כדי להבין את השינויים במחירי הסחורות והשירותים. הוא עשוי להראות שהמחירים נבלמו לעומת החודש שעבר, גם אם במעט. נתונים כאלה יצביעו על כך שהניסיון של הפד לבלום את האינפלציה בעזרת העלאת ריבית בצורה אגרסיבית עובד, אבל לאט.

קיראו עוד ב"גלובל"

הכלכלנים צופים שהאינפלציה תשלים בחודש פברואר עלייה שנתית של 6% בהשוואה לפברואר 2022, שזו האטה לעומת עליה של 6.4% בנתוני חודש ינואר. העלייה החודשית של פברואר תעמוד לפי הצפי על 0.4%, האטה לעומת עליה של 0.5% בחודש שעבר.

מדד הליבה, שאינו כולל מזון ואנרגיה, צפוי להשלים בחודש פברואר עלייה שנתית של 5.5%, לעומת 5.6% בחודש ינואר. ההערכה היא שאם שיעור מדד הליבה יירד יותר מהצפוי, הריבית לא תעלה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בסופו של דבר השוק יעלה ולא לפחד (ל"ת)
    טובלי 14/03/2023 14:22
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לא לפחד רק מניות כמו גוגל אפל וטסלה (ל"ת)
    שיטרית 14/03/2023 09:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אני קונה גם היום בנקים טסלה אפל לונג סדק (ל"ת)
    עינת 14/03/2023 09:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    השוק יתפוצץ למעלה עליות חדות ומחירת שורט (ל"ת)
    עומר 14/03/2023 09:44
    הגב לתגובה זו
  • מכירת... (ל"ת)
    איילונשור 14/03/2023 11:51
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.