יונייטד בהזמנת ענק מבואינג - 100 מטוסים ב-43 מיליארד דולר
עד כמה חברות התעופה בארה"ב אופטימיות אחרי מגיפת הקורונה? הרבה. החברות הציגו ברבעון השלישי של 2023 תוצאות טובות וחזרו לרווחיות וכעת הן מצטיידות במטוסים. מניית חברת בואינג BOEING שצללה ב-70% בשנת 2019 (בגלל שלל הבעיות והתאונות עם המטוסים שלה, עוד לפני הקורונה) נמצאת במומנטום חיובי בחודשיים האחרונים וזינקה ב-53%. עם זאת, היא עדיין רחוקה ב-135% מהמחיר בתחילת 2019, וב-95% מהמחיר שלה בסוף אותה שנה. אבל האופטימיות מגיעה גם למניה שכעת נסחרת במחיר של 187 דולר ושווי שוק של 111 מיליארד דולר.
בתקופה האחרונה התרוצצו שמועות על כך שחברת התעופה יונייטד איירליינס UNITED AIRLINES עשוייה לרכוש מטוסים מבואינג והיום זה הופך לרשמי. יונייטד איירליינס קונה 100 מטוסי בואינג 787 דרימליינר "עם אופציות לרכישת 100 נוספים" מסוג מקס ג'ט 737, בעסקה שאם תושלם תגיע להיקף כספי של 43 מיליארד דולר. עם זאת, המניה של בואינג לא מגיבה לכך כעת במסחר.
בהודעה שפרסמה, יונייטד אמרה כי מדובר על "ההזמנה הגדולה ביותר של חברת מובילה אמריקאית בהיסטוריה של התעופה המסחרית" וכי היא מצפה לקבל את המטוסים בין השנים 2024 ל-2032, מה שיגרום ליונייטד לגייס 15 אלף עובדים חדשים בשנה הבאה. יונייטד צפתה בעבר שהיא תסיים את 2022 עם 68 מטוסי דרימליינר.
במקביל, יונייטד מימשה גם אופציות לרכישת 44 מטוסי בואינג 737 מקס למסירה בין 2024 ל-2026.
יונייטד רוצה לשדרג את צי המטוסים שלה והיא מקווה שהמטוסים החדשים יאפשרו לה להגדיל את הרווח לאורך זמן, באמצעות הפחתת עלויות התפעול שלה (המטוסים החדשים מגיעים עם ביצועי צריכת דלק טובים יותר) והצעת מקומות ישיבה לטיסות במחירים גבוהים יותר.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנכ"ל יונייטד סקוט קירבי אמר על רקע העסקה: "יונייטד יצאה מהמגפה כחברת התעופה הגלובלית המובילה בעולם וספקית הדגל של ארצות הברית. ההזמנה הזו מחזקת עוד יותר את ההובלה שלנו ויוצרת הזדמנויות חדשות עבור הלקוחות, העובדים ובעלי המניות שלנו על ידי האצת התוכנית שלנו לחבר יותר אנשים ליותר מקומות ברחבי העולם ולספק את החוויה הטובה ביותר בשמיים."
מנכ"ל המטוסים המסחריים של בואינג, סטן דיל אמר: "עם ההשקעה הזו בצי העתידי שלה, ה-737 MAX וה-787 יעזרו ליונייטד להאיץ את המודרניזציה של הצי ואת אסטרטגיית הצמיחה הגלובלית שלה".
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בעקבות הבעיות הרבות בחברה, בואינג פיטרה את המנכ"ל הקודם ומינתה את דייב קלהון בתחילת 2020 לתפקיד המנכ"ל. מאז היא מנסה לשנות כיוון ולהשתפר. האם כעת היא מצליחה?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.

