טיילור סוויפט
צילום: פייסבוק סעיף 27

טיילור סוויפט ממלאת אולמות. למה מניית לייבניישן ממשיכה לצלול?

המניה ירדה כבר 40% מתחילת השנה למרות שיתוף הפעולה עם טיקטמאסטר, שטוענת שהביקוש לכרטיסים שלה גבוה מההיצע, וגם דוחות מרשימים ובמאי מפורסם שקנה בימים האחרונים מניות במיליון דולר
איציק יצחקי | (1)

מניית LIVE NATION INC (טיקר: LYV) איבדה 40% משווי השוק שלה עד כה השנה. הכותרות על חקירה שמנהל משרד המשפטים האמריקאי נגד החברה גרמו למניה לרדת ביותר מ-20% בשלושת החודשים האחרונים. למרות שהחקירה מגיעה על רקע הודעה לכאורה טובה - ביקושי שיא להופעות תחת הפלטפורמה של החברה.

הבדיקה נערכה על רקע תהליך המכירה של טיקטמאסטר עבור כרטיסים לסיבוב ההופעות של טיילור סוויפט, שבסוף גם פגע במניה. איך זה קרה? התהליך של המכירה לווה בלא מעט תקלות והמחוקק התערב. איך זה קושר לליב ניישן? שתי החברות התמזגו לפני 13 שנה וכעת המחוקקים החליטו לבטל אותו.

הסיפור הזה התחיל בכלל בחודש שעבר. טיקטמאסטר ביטלה את המכירה להופעות של סוויפט בטענה שהביקוש גדול מאוד על ההיצע. המעריצים שהמתינו לה גילו לא מעט בעיות באתר והתאכזבו. בסוף, המכירה בוטלה לגמרי. מצד אחד, העניין הזה אמור לעודד את המשקיעים. הרי מה יותר טוב מחברה שהביקוש למוצר שלה גבוה מההיצע? מצד שני, החקירה התמקדה בשאלה האם החברה ניצלה את מעמדה הדומיננטי, יש יאמרו המונופוליסטי, בתוך תעשיית ההופעות החיות.

מאז רכשה לייב ניישן את טיקטמאסטר לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר, הרגולטור פיקח בזכוכית מגדלת. היא חתמה על צו הסכמה עם משרד המשפטים שאסר עליה לנסות לפגוע בפלטפורמות מכירת כרטיסים אחרות.

אבל עזבו רגע את הביורוקרטיה, בואו נדבר על מספרים. ברבעון השלישי ההכנסות של לייב ניישן זינקו ב-63%. 6.2 מיליארד דולר היא רשמה וכתבה בדוח כי זה הרבעון הגבוה ביותר שלה מבחינת כמות קהל - 44 מיליון איש ב-11,000 אירועים.

אז למה המניה ירדה כל כך הרבה? כי החברה, כך הסביר איש מחקר, לא הייתה חסינה ממה שקרה במניות הטכנולוגיה. טיקטמאסטר זכתה למחמאות על היכולת להתמודד עם הביקוש המטורלל להופעות של סוויפט. אז מה כל כך הכעיס? בבית הלבן הסבירו כי "הנשיא ג'ו ביידן היה ברור: 'קפיטליזם בלי תחרות הוא לא קפיטליזם. זהו ניצול'", נמסר מדוברת הבית, קארין ז'אן פייר.

אבל הסיפור לא מסתיים שם. כעת מדווח כי במאי לייבניישן והמפיק המוזיקלי שלהם, ג'ימי לובין, קנה מניות במיליון דולר ב-1 בדצמבר - פחות מחודש לאחר שנכנס להיכל התהילה של הרוק אנד רול. לובין קנה 13,740 ממניות החברה, במחיר ממוצע של 73.28 דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

לפי ההודעה לרשות ניירות ערך, הוא ביצע את הרכישה באמצעות חשבון נאמנות שבשליטתו. הרכישה, לדבריו, מייצגת את כל החזקות הנאמנות במניות החברה. ללובין יש גם 32,792 מניות של החברה בחשבון ההשקעות האישי שלו, אבל לפי הדיווח אותן הוא קיבל באמצעת הקצאת מניות כדירקטור. מעניין כיצד המהלך של לובין, שייסד בעבר את Beats Electronics, היא יצרנית האוזניות האייקוניות שנרכשה על ידי אפל ב-2014, ישפיע על המניה בטווח הקצר.

אגב, לאחרונה נקשר שמה של סוויפט באירוע אחר לגמרי שקשור לשוק הקריפטו. בורסת FTX הקורסת הייתה אמורה להירכש באביב האחרון על ידי סוויפט בסכום של 100 מיליון דולר, אך הזמרת ניצלה ברגע האחרון, לאחר שנטען כי זה סכום גבוה מדי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אבאל'ה יודע הכי טוב 19/12/2022 07:42
    הגב לתגובה זו
    סוויפט הייתה אמורה לפרסם את ftx בתמורה ל100 מיליון דולר, לא לרכוש את החברה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".