ביוג'ן בתוצאות טובות לניסוי באלצהיימר למרות החששות מתופעות הלוואי
מניית ביוג'ן BIOGEN IDEC עלתה מתחילת החודש ב-11% בעקבות כישלונה של תרופת הגאנטנרומאב של יצרנית התרופות המתחרה רוש ROCHE HOLDINGS AG BEARE . המניות של החברות המפתחות טיפולים למחלת אלצהיימר עלו לאחר פרסום תוצאות מלאות של ניסויים של תרופת ה'לקנמב' (lecanemab) של ביוג'ן ו-Eisai EISAI CO LTD ADR , למרות כמה חששות לגבי תופעות לוואי חמורות.
התוצאות נתפסו כמחזקות את התיאוריה הבסיסית לתרופה ולכמה אחרות בפיתוח, המכוונות לעמילואיד המצטבר במוח ולפי התיאוריה הם קשורים לתסמיני אלצהיימר. "תיאוריית העמילואיד קיימת כבר 30 שנה אז זה כבר מזמן. זה פנטסטי לקבל את האישור הזה שאנחנו בדרך הנכונה לאורך כל הדרך, שכן התוצאות הללו מדגימות באופן משכנע, בפעם הראשונה, את הקשר בין הסרת עמילואיד להאטת התקדמות מחלת האלצהיימר", אמר פרופסור ג'ון הארדי מבריטניה.
מאמר שפורסם אתמול על הניסוי שנכתב על ידי מדענים מטעם Eisai ומומחים אקדמיים חיצוניים, אישר את היתרונות הנראים של ה'לקנמב' בהאטת הירידה הקוגניטיבית, למרות שהמליץ על ניסויים ארוכים יותר על רקע חששות מתופעות לוואי עבור חלק מהחולים, כולל נפיחות מוחית.
ביוג'ן הודיעה לפני חודשיים בדיוק על סיום שלב מספר 3 בניסוי שלה עבור תרופה לטיפול באלצהיימר - לקנמב. החברה דיווחה על הצלחה משמעותית בניסוי והמניה זינקה בכ-50% בטרום מסחר בוול סטריט. לפני יומיים נפוצו דיווחים על מוות של משתתף בניסוי של ביוג'ן והמניה נשלחה לצלול. המשתתף סבל מדימום מוחי והוא בעצם המשתתף השני שנהרג בניסויים של חברות התרופות. אחד המדענים, המומחה לאצלהיימר, איבחן את גופת המשתתפת השניה שנהרגה קודם לכן ואמר כי הממצאים "דרמטיים מאוד". בנוסף, מומחים מעריכים כעת כי יכול להיות שה-FDA יאשר את התרופה רק לבעלי גן ספציפי בשם APoE4, אשר הוא מזוהה בתור זרז לאצלהיימר אצל מי שנושא אותו.
- העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי
- טראמפ מכריח את ענקיות התרופות להוזיל את התרופות לירידה במשקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרופת ה'דוננמאב' (donanemab) של אלי לילי ELI LILLY & COMPANY , המבוססת על אותה תיאוריה, נמצאת כעת בשלבי ניסויים קליניים מאוחרים. אנליסטים בג'יי פי מורגן JP MORGAN כתבו בהערת מחקר שהנתונים המלאים צריכים להגביר את האמון בסבירות לאישור מלא והחזר עבור ה'לקנמב' ולתמוך בהזדמנות שוק של יותר מ-20 מיליארד דולר לנוגדנים מכווני עמילואיד. "הן 'דוננמאב' והן 'לקנמב' הראו רמות גבוהות של פינוי פלאק ואנו מאמינים שהתוצאות של היום ממשיכות לתמוך בהסתברות גבוהה להצלחה עבור 'דוננמב'".
בעוד שנראה שה'לקנמאב' של Eisai וביוג'ן מובילה בין תרופות לאלצהיימר המכוונות לפלאקים בעמילואיד, גישות אחרות נבדקות גם על רקע ספקות אם תרופות המכוונות לעמילואיד יספקו תועלת קלינית מספקת כדי לעלות על תופעות הלוואי האפשריות. על פי הקרן לגילוי תרופות לאלצהיימר (ADDF), 75% מהתרופות שנמצאות כיום בניסויים קליניים לאלצהיימר מכוונות למטרות אחרות מלבד הצטברות חלבון עמילואיד.
- 3.נקודת אור במנהרה ארוכה וחשוכה (ל"ת)יותם 01/12/2022 10:52הגב לתגובה זו
- 2.עוז 30/11/2022 20:48הגב לתגובה זוהרבה מחלות נותרו דגנרטיביות הן עם תופעות דומות של משקעים במוח. לא ברור למה לא משקיעים במחלות הללו לפחות חצי ממה שמשקיעים בסרטן ואפילו באיידס שכבר הפך למחלה כרונית
- 1.הלוואי -אחד חולה ועשר מסביב מתים חיים - (ל"ת)יותם 30/11/2022 19:56הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
