ארצות הברית
צילום: unsplash

לאחר פרסום נתוני הצריכה וה-PCE, האם נראה נקודת שבירה של כלכלת ארה"ב?

למרות העלאות הריבית של הבנק המרכזי בארה"ב שני הדברים העיקריים עליהם הוא מנסה להשפיע מתנהגים הפוך ממה שהוא רוצה - האינפלציה לא יורדת בקצב הדרוש ובו זמנית המשק ממשיך להראות עוצמה, הנתונים שפורסמו היום מציגים בדיוק את הבעיה
מתן קובי | (9)

המדד המוכר ביותר למדידת אינפלציה הוא כמובן מדד המחירים לצרכן, אשר בארה"ב נקרא מדד ה-CPI, קיצור של Consumer Price Index. למרות שה-CPI הוא המדד הנפוץ ביותר בו מודדים את האינפלציה, הבנק המרכזי של ארה"ב מעדיף להשען בהחלטותיו ועמדותיו דווקא על מדד ה-PCE, אשר לטענתו ממחיש בצורה יותר ברורה את עליות המחירים במשק. נתוני המדד לחודש ספטמבר פורסמו היום ומצד אחד עמדו בציפיות, מצד שני - האינפלציה לא מוכנה לרדת. המדד עמד ב-12 החודשים שקדמו לחודש ספטמבר על 6.2% והוא עלה ב-0.3% לעומת חודש אוגוסט. גם מדד הליבה (ללא מזון או אנרגיה) עלה ובצורה חדה עוד יותר - 0.5% לעומת חודש אוגוסט, המדד עמד בספטמבר על 5.1% בראייה שנתית. 

בנוסף לנתוני האינפלציה, פורסמו היום עוד נתונים חשובים אשר רלוונטיים לא פחות לכלכלה ולשווקים בארה"ב. נתוני הצריכה הפרטית בארה"ב פורסמו היום והראו עלייה של 0.6% לעומת חודש ספטמבר, הצפי היה ל-0.4%. המשמעות של עלייה בצריכה היא כמובן גדולה מאוד. ראשית, התמ"ג והכלכלה של ארה"ב מתבססים בצורה מאוד מובהקת על הצריכה הפרטית והיא בעצם מהווה כ-70% מהתמ"ג של המדינה. בזמנים "רגילים" היינו יכולים לאמר שעלייה בצריכה היא בעצם דבר חיובי, אך כאשר האינפלציה ממשיכה לעלות כל הסיפור הופך לשלילי מאוד.

הפד' העלה את הריבית בארה"ב כבר שלוש פעמים אל רמה של בין 3% ל-3.25%, כשנטען רבות כי ההעלאות האלו חדות וניציות מדי, אך לאור הנתונים היום אנחנו מגלים שהמצב לא נכון והפד' כנראה יצטרך להמשיך עוד ועוד בגישה הניצית שלו. המטרה של הפד' בהעלאות הריבית היא כמובן להוריד את המחירים על ידי פגיעה בצד הביקוש, כאשר אנחנו רואים שהביקוש לא מפסיק לרדת, למרות המחירים העולים ולמרות העלות הגבוהה יותר של הכסף (הריבית) ברור לנו שהדרך להורדת האינפלציה עוד ארוכה. בכירי הפד', אמרו בעצמם כי הדרך להורדת האינפלציה מלווה בפגיעה במשק, במילים אחרות - מיתון הכולל בתוכו פיטורים רבים. בחודש שעבר שוק העבודה המשיך להציג לפד' את תמונה הפוכה מזו שהוא מצפה לראות כשתביעות האבטלה בארה"ב הגיעו לשפל של חמישה חודשים.

כל הנתונים רק מראים על חוזקה, האם (או יותר נכון מתי) נראה את נקודת השבירה?

הפד' יחליט בשבוע הבא על גובה העלאת הריבית במשק וההימור המרכזי של וול סטריט הוא שנראה העלאה נוספת של 0.75%, ההערכות בנוגע להעלאה בדצמבר עומדות על 0.5%. ברור כי בכירי הפד' מתוסכלים מחוסר התגובה של הכלכלה לצעדיים (הקיצוניים) שהם לוקחים וככל שהחורף ועונת החגים מתקרבת אלינו, היכולת של הפד' להוריד את האינפלציה בחזרה לטווח המקובל פוחתת ופוחתת. המלחמה באוקראינה, היחסים הרעים עם רוסיה וההחלטות של מדינות אופ"ק על קיצוץ אספקת הנפט כולם פוגעים מאוד בביטחון האנרגטי של ארה"ב, אשר נאלצת להשתמש במאגרי החירום שלה בכדי למנוע עלייה קיצונית במחירים.

החורף הקרוב יעלה את הביקוש לאנרגיה בארה"ב וברחבי העולם וככל שאנו מתקרבים לנקודה הזו המשמעות היא שאנחנו מתקרבים יותר לנקודה בה לפד' אין באמת יכולת להשפיע בכלל על האינפלציה, היות וההיצע הנמוך יהיה המניע העיקרי לעליות במחירי האנרגיה, מה שכמובן יובל לעלייה של מוצרים ושירותים רבים במשק. כמובן שאסור לשכוח את חג המולד ובכללי את עונת החגים אליה אנחנו נכנסים כעת, אשר תמשך עד תחילת 2023. האמריקאים ידועים בביזבוזים ובצריכה העודפת שלהם (נתוני הצריכה מציגים זאת בדיוק - גם בניטרול האינפלציה הצריכה עדיין עלתה ב-0.3%) ועונת החגים רק דוחפת את כל המצב לנקודת קצה, בעיקר כשמסתכלים על בלאק פריידי ויום הרווקים הסיניים. 

מדדי אינפלציה בנקודה כה גבוהה בשילוב עם משק שלא מסרב להתקפל רק מגדילים בעיניי הרבים את הסיכוי למיתון ואת החומרה שלו. בסופו של דבר אי אפשר לחיות עם אינפלציה של 8% (גם לא 7% או 5%) וברור כי הבעייתיות הזו בסופו של דבר תחלחל לגמרי אל המשק והכלכלה האמריקאיים. בשבוע האחרון ראינו את דוחות החברות הגדולות ביותר בוול סטריטאשר נתנו לנו תמונה ברורה לגבי מה עתיד לבוא.  INTEL CORPORATION לדוגמה מזנקת היום בכ-10% למרות ביצועים כושלים לעומת שנים קודמות, עלייה אשר נובעת מתוכנית של החברה לקצץ בעלויות - עובדים. נקודה אחרת היא למשל  AMAZON אשר קורסת היום לאור הורדת התחזיות שלה לרבעון הבא.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    דוד 01/11/2022 09:32
    הגב לתגובה זו
    העלאות הריבית כבר ישפיעו לרעה על המצב הכלכלי ויגרמו להאטה ומעבר למיתון. כל מי שכתב כאן בתגובותיו שצריך להעלות ריבית ל 7% ועוד לא ידע איך לצאת ממיתון כי הוא יגרום לנזק כפול ומכופל לארה"ב. תחשבו לפני שמגיבים..
  • 7.
    צדיק בסדום 01/11/2022 09:26
    הגב לתגובה זו
    ב 2023 הכל יחזור ובגדול טסלה ל 400 ד גוגל ל 170 ד אפל 230 ד פייסבוק ל 200ד בנק אוף אמריקה ל 50 ד ועוד מדד נסדק יגיע ל 20 אלף חכו ותיראו
  • 6.
    משה לוי 01/11/2022 09:23
    הגב לתגובה זו
    כולל בארץ בנקים גוגל טסלה אפל בעיקר נטפליקס אינטל בנק אוף אמריקה סיטי פייסבוק .
  • 5.
    מתעניין 29/10/2022 10:10
    הגב לתגובה זו
    מה זה PCE ??
  • 4.
    עוד ועוד ריבית 29/10/2022 08:54
    הגב לתגובה זו
    העלאות ריבית מינוריות של 0.75% בכל חודש וחצי לא משדרות מסר חריף למשק. הן בעצם מעודדות המשך צריכה גבוה ומעניקות זמן יקר לנטילת הלוואות צרכניות נוספות בטרם תגיע הריבית לערכה המקסימלי ותישאר שם. עקום התשואות המעוות, פרי הבאושים של 13 שנות ריבית אפסית, אינו יכול להגיע לנורמליות בפרק זמן קצר של כמה חודשים. יש להגביר את קצב העלאות הריבית ל 1% ב 5 ההחלטות הבאות ולהגיע לריבית של 8% תוך הכרזה שהיא תיוותר בגובה זה לפחות ב 10 השנים הקרובות. כלכלת הציפיות הזו תוכל להכניע את האינפלציה ולשמור כי לא תתפרץ שוב.
  • 3.
    יואל 29/10/2022 00:13
    הגב לתגובה זו
    העולם זה המשבר הבא
  • 2.
    בקיצור אף אחד לא יודע כלום (ל"ת)
    28/10/2022 22:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דר' דום 28/10/2022 21:18
    הגב לתגובה זו
    צריך לשרוף את הכסף במאזן הפד. עודף כסף במערכת יוצר אינפלציה ובועות תמחור וחוב. אבל אי אפשר לשרוף את המאזן בלי למוטט את הבועה אז פשוט ימשיכו להעלות ריבית ל5 ול7 עד הקרן הממונפת הראשונה תשבר. בהצלחה לבכירי הפד שהביאונו למצב מעוות זה.
  • עוז 29/10/2022 09:32
    הגב לתגובה זו
    לא פופולרי - אבל ככה הכסף חוזר למדינות. וכנראה שאין ברירה, אלא להעלות ריבית מעבר ל5%. גבא איד בטוח -משעמם לא יהיה פה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.