המדד בהונג קונג צנח היום ב-6% - הנה כל הסיבות
שי ג'ינפינג, מנהיגה של סין בעשר השנים האחרונות, נבחר אתמול לכהן בפעם השלישית ברציפות לחמש שנים נוספות – בעקבות כך נפל מדד הטכנולוגיה בהונג-קונג ב-9% לרמתו הנמוכה ביותר מאז 2009. סין פרסמה את נתוני הצמיחה שלה ברבעון השלישי, דבר שהמשיך להקשות על המסחר בהונג-קונג בכלל, ובמניות הסיניות בפרט.
אתמול נבחר שי ג'ינפינג לשלוט בסין בפעם השלישית ברציפות, הפעם הראשונה שדבר כזה קורה מאז השליט הידוע מאו דזה-דונג. בעקבות כך, צנחה הבורסה בהונג קונג ב-6%, כאשר שנגחאי איבדה כ-1%. הנפילות הן על רקע הבחירה המחודשת של ג'ינפינג, כאשר הידק את אחיזתו בשלטון, וכמו כן על רקע נתונים כלכליים שפירסמה סין (באיחור של שבוע) אשר הציגו האטה בכלכלה.
חברות הטכנולוגיה הן אלו שנפגעו בצורה החמורה ביותר, כאשר החברות הגדולות בתחום כמו עליבאבא, טנסנט ו-JD צנחו בכ-6% גם הן בבורסה בהונג קונג. הנפילה בענף ברורה, שכן זה כבר תקופה ארוכה בה שי מטיל אימה על מניות הטכנולוגיה, זאת לאחר הפעלת סנקציות שאיימו למחוק אותן מהמסחר הכפול בבורסה האמריקאית, וכי איים שהחברות לא תוכלנה להיסחר גם בהונג קונג.
לקריאה נוספת:
>> הבעיה הגדולה היא סין - מה הפתרון?
>> אירוע צמרת בפוליטיקה הסינית מגיע; למה זה צריך לעניין אותנו?
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
>> המכוניות הסיניות כובשות את כבישי ישראל; הנה כל מה שצריך לדעת
>> המניות הסיניות ברבעון קשוח, המדיניות המגבילה פוגעת קשות
המדד ההונג-קונגי הכללי נמצא ברמתו הנמוכה ביותר מאז אפריל 2009, בעוד שמדד חברות הטכנולוגיה איבד לא פחות מ-9% ביממה האחרונה.
בנוסף, סין דיווחה – באיחור של שבוע - כי התמ"ג במדינה צמח בכ-3.9% אשתקד, זאת לעומת התחזיות שהעריכו עליה 3.4%. את התחזיות צריכה הייתה לפרסם סין ב-18.10. הצמיחה מציגה גידול של כ-0.4% ביחס לרבעון הקודם, ומביא את סך הגידול בשלושת הרבעונים האחרונים לכ-3% בתמ"ג.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
עד כמה שסין לכאורה "הכתה" את התחזיות, מדובר בנתון נמוך בהרבה מיעד ה-5.5% שקבעה לעצמה המדינה. הגורם שהשפיע בצורה המהותית ביותר הוא מדיניות אפס קורונה שהטילה ממשלת סין בשנה האחרונה, ובייחוד ברבעון השני, דבר שהוביל לא מעט בתי השקעות לצמצם את תחזית צמיחת התמג לכ-3%, וכזו שהובילה לפגיעה מהותית בשרשראות ההספקה, הייצור והייצוא – לא רק עבור סין, אלא גם עבור חברות בינלאומיות שפועלות במדינה כמו אפל או טסלה.
בתוך כך, בקונגרס של סין לא דווח אם מדיניות הקורונה הזו תיגמר בקרוב, או שמא תימשך.
כמו כן ובמסגרת הדו"ח אותו פרסמה, דיווחה סין כי הייצוא שלה – ענף מרכזי מאוד בצמיחת הכלכלה הסינית – "הכה" גם הוא את התחזיות כאשר עלה ב-5.7%, זאת לעומת הצפי שעמד על סביב ה-4%. מנגד, הייסוף במטבע הדולר, (הפיחות במטבע הסיני) הובילו לכך שמבחינת הייצוא במונחים דולרים, המדד עלה רק ב-0.3%, מתחת לתחזיות שעמדו סביב ה-1%.
נתון נוסף שהקשה על הדוח ועל המשקיעים להאמין ביכולת של סין להמשיך לצמוח בטווח הארוך הוא גם שוק הנדל"ן המקומי. נתוני מכירת הנדל"ן במדינה עמדו בסה"כ על גידול של כ-2.5%, קיטון מנתון זה אשתקד, אז עמד על כ-5.8%.
הצמיחה בשירותי הקייטרינג צנחה ב-1.7% גם היא בחודש ספטמבר לעומת אשתקד. כך גם בענפים רבים נוספים הקשורים לשוק הדיור, כמו מכירה של ריהוט, מכשירי חשמל לבית וחומרי בנייה, שגם צנחו בחודש הקודם לעומת אשתקד.
מנגד, דווקא בשוק מכירת הרכבים – שם הערך שהמדינה מפיקה ממנו גדול מאוד ביחס לגודל שלו, קפצו המכירות בכ-14.2% בחודש הקודם לעומת אשתקד.
כמו כן, פירט הדו"ח לגבי נתוני האבטלה בסין. בחודש ספטמבר עלה אחוז ההבטלה בכ-5.5% מתוך סך תושבי הערים (בייג'ין, שנגחאי וכיוצא בזה), כאשר אחוז האבטלה בקרב צעירים בין הגילאים 16-24 נותר גבוה הרבה יותר, ועומד על סביב ה-17%.
- 2.אורן 24/10/2022 12:41הגב לתגובה זואוכלוסיה מתכווצת. חסומה טכנולוגית. חוסר יכולת יצוא שירותים מתקדמים. חוסר אמינות. הודו נוגסת ביצור.
- 1.מעניין כמה זמן העמדת הפנים הזו עוד תימשך (ל"ת)חנוך 24/10/2022 12:16הגב לתגובה זו
- כדור השלג החל להתגלגל - ריבית>סין>נדלן>שירותים>בנקים (ל"ת)לילי 24/10/2022 16:46הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
