אירוע צמרת בפוליטיקה הסינית מגיע; למה זה צריך לעניין אותנו?
סין נמצאת בימים אלו בכמה משברים מכמה חזיתות שונות. ראשית, הקורונה הקורונה עדיין לא עוזבת לגמרי את המדינה בזמן שהממשל ממשיך לאמץ את מדיניות ה-"אפס קורונה", מה שמקשה מאוד על התעשייה והמשק לחזור לתפקוד מלא כמו בשאר העולם. שנית, המדינה ניצבת בפני משבר מים חמור, אשר מציב סכנה גדולה למשקי בית רבים במדינה בנוסף לכך שהוא פוגע קשות בתעשייה, אשר תלויה בצורה ניכרת במים במדינה. עניין נוסף הוא משבר נדל"ן חמור במדינה אשר הוביל לפשיטת הרגל של אחת החברות הגדולות במדינה - אברגראנד. המשבר הוביל למרד בהחזרי המשכנתאות של אזרחים רבים ברחבי המדינה, מרד אשר מדוכא בשבועות האחרונים. בנוסף (או ככל הנראה בעקבות כל אלו), היואן הסיני מגיע לנקודות שפל שלא נראו שנים, מה שמקשה מאוד על הסחר הבינלאומי של המדינה. המפלגה הקומוניסטית תפגש באמצע החודש הנוכחי כדי לדון בכל הנושאים הללו ולהחליט מה תהיה דרך הפעולה בשנים הקרובות, אך מה בעצם קורה באותו המפגש?
המפגש, שיתקיים בפעם העשרים ב-16 באוקטובר, קורה אחת לכל חמש שנים בו כ-2,300 חברי המפלגה הקומוניסטית צריכים לאשר ו-"לקבוע" את המדיניות העתידית. העניין במפגש הוא שלמרות אלפי הנציגים שמשתתפים בו, בסופו של דבר רק כ-25 חברים מחליטים מה יקרה בפועל ושאר המשתתפים רק מהווים כחותמת גומי, מעין ניסיון מגוחח להציג איזושהי דמוקרטיה או הבעה של רצון העם בגישתה של הממשלה.
האירוע יפתח על ידי מנהיג המפלגה ונשיא המדינה - שי ג'ינפינג, אשר יציג דוח עבודה שמפרט את המצב השורר במדינה כעת ומפרט באופן כללי מה יהיה הכיוון של המדינה בחמש השנים הקרובות. למרות הדוח שיציג הנשיא, בפועל כל ההחלטות החשובות מתקבלות מאוחרי הקלעים והן מוכרזות רק בסופו של המפגש (סביר להניח כי מרביתן ימשיכו להישאר מאחורי הקלעים גם לאחר מכן).
המשמעות של המפגש ולמה הוא צריך לעניין אותנו בתור משקיעים
אפשר להבין שהמצב במדינה, בעקבות כל האירועים שמתרחשים כעת, הוא בלשון המעטה - לא טוב. דרך הפעולה של המדינה בשנים הקרובות כל הנראה תהיה קריטית והמפגש הנוכחי הוא בין החשובים שהתקיימו עד כה. סין היא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם ועל פי רבים נמצאה עד הקורונה על המסלול המהיר ללהפוך למעצמה הבאה, ששעתידה לקחת את מקומה של ארצות הברית. מאז פרוץ המגיפה הסיפור השתנה וניתן לראות בבירור שהכלכלה של המדינה נפגעה (ועדיין נפגעת) בצורה חמורה מהתפשטות הנגיף.
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחד העניינים החשובים שיעמדו על הפרק הוא האשרור של קדנציה שלישית של הנשיא שי, כשבמדינה חלה מגבלה של שתי קדנציות אשר נאכפה בצורה אדוקה במשך 40 שנה. הנשיא צבר עד כה כוח רב והוא שולט ביד רמה בכל הנוגע להתנהלות הפוליטית והכלכלית של המדינה וכעת ישנן הערכות כי הוא מעוניין להיות המנהיג הגדול ביותר של המדינה (יותר מצאו) ויכול להיות שהקדנציה השלישית, אם אכן תאושר, לא תהיה האחרונה.
הנשיא הנוכחי ידוע באידיאולוגיה שלו, כאשר הוא לא שש לחשוף את סין אל העולם המערבי, בעיקר בפן הכלכלי. הכהונה הממושכת של שי הובילה לתחזיות שליליות בכל הנוגע להמשך צמיחתה של סין והתקדמותה אל עבר הגלובליזציה ואם אכן ימשיך לקדנציה שלישית המערב לא צפוי לפתוח בחגיגות. לפי מומחים רבים התנהגותו של הממשל מקשה מאוד על המשקיעים ועל החברות. "למשקיעים פרטיים יהיה קשה לנווט בין המגמות סביב המניות הסיניות", כך אמר רובין ז'ו, אנליסט בפירמה ברנשטיין, עוד בסוף שנת 2021.
בנוסף, שי ידוע בקשר החזק שלו עם רוסיה, מה שעוד יותר אמור לבשר רעות למערב ולשווקים כשהמלחמה באוקראינה ממשיכה להטריד את מקבלי ההחלטות. עוד החודש הודיעה גזפרום כי היא תסחור בגז עם סין כאשר הסחר יבוצע ברובל ויואן, מה שפוגע מאוד בחוזק הסנקציות של המערב. אירופה נמצאת בדרך לאחד המשברים הקשים ביותר שחוותה וכאשר רוסיה מצליחה לעקוף את הסנקציות שלה בדרך כזו או אחרת, העתיד בכלל לא מזהיר ופוטין יכול להמשיך להילחם באוקראינה מבלי להתחשב באיחוד האירופי או באמריקאים.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בעקבות התנהגותו של הממשל, בעיקר מאז הקורונה, סביר כי השווקים יגיבו באופן שלילי לקדנציה נוספת של שי וככל הנראה שחברות ומדינות רבות אשר תולות את יהבן בתעשייה בוייצוא הסינים, יצטרכו לחשב מסלול מחדש. ראינו את העניין כבר אצל אפל, אשר התחילה להעביר חלק מייצור האייפונים החדשים שלה להודו ועל פי הדיווחים היא רוצה להוציא 25% מהמוצרים שלה מייצור בסין עד 2025.
בחודש שעבר הגיעה יו"ר בית הנבחרים האמריקאי, ננסי פלוסי, לביקור בטיוואן השכנה לסין. הביקור של פלוסי עורר סערה כאשר הודיע על תמיכתה של ארה"ב בטיוואן, איתה סין מסוכסכת, ולאחר שעזבה החל הצבא הסיני לבצע תרגילים אל מול חופי טיוואן ולהעלות חששות רבים מאירוע מאקרו משמעותי נוסף שיגיח לעולם. אוריאנה סקיילטר מסרטו, מומחית לענייני סין מאוניברסיטת סטמפורד אמרה כי "סין תתחיל להכין את האמצעים לקראת פגיעה בטיוואן. אנחנו נראה הרבה יותר אגרסיביות וסיכון גדול ביותר למלחמה בקדנציה השלישית של שי".
העניין בטיוואן הוא כאמור מהותי מאוד לכל העולם, שכן חלק גדול וניכר מהשבבים המתקדמים ביותר מיוצרים במדינה, בעיקר על ידי חברת TSMC. במקרה ותהיה פלישה של הצבא הסיני לטיוואן, ההשפעה על כלל העולם תהיה גדולה מאוד - השבבים של הטייואנים נמצאים במכשירים רבים וקריטים, מאייפונים ועד חומרה שנשלחת למשימות בחלל.
- 2.ציפורני שן חתול 06/10/2022 14:33הגב לתגובה זוכל השאר זה שטויות. ניסיון של השמאל להפיל ראש ממשלה מכהן
- 1.גדעון 06/10/2022 13:22הגב לתגובה זומי המועמדים להחליפו?כי אם אין אופוזיציה, מה שהיה הוא מה שיהיה, רק קצת יותר אגרסיבי בגלל ביטחון עצמי גובר של שי.מסקנה: המערב צריך לעורר גורמי אופוזיציה.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
