רכב חשמלי Aiways
צילום: גדי סיארה

המכוניות הסיניות כובשות את כבישי ישראל; הנה כל מה שצריך לדעת

סין הינה מהיצרניות הגדולות בעולם של המכוניות החשמליות שגם מצליחה לעשות זאת בקצב שעומד בביקוש; היצרנים האירופאים, היפנים וקוריאה מייצרים אכן מותגים מעולים לכל הדעות, אך חסרונם טמון בקצב האספקה ובמחירים
דור עצמון | (6)

עם כל הכבוד לממשלת ישראל הנוכחית לנסות לצמצם את כמות כלי הרכב הפרטיים ולנייד את הציבור לתחבורה ציבורית, כרגע זה עוד לא כל כך עובד ונראה שקצב ההזמנות למכוניות פרטיות רק מתגבר. אם עד עכשיו שוק הרכב הישראלי היה די סטנדרטי והורכב מיצרניות הרכב הגדולות והמוכרות בעולם כמו טויוטה, מאזדה, מיצובישי, שברולט או פולקסווגן (רשימה חלקית לחלוטין אך מייצגת), הרי שבשנים האחרונות רואים יותר ויותר חייזרים על הכבישים בישראל. ולמה הכוונה? גם ענקית המכוניות החשמליות טסלה TESLA INC יכולה להיחשב כחייזר משום שהיא אינה ניצבת באותה השורה "הסטנדרטית" של המכוניות בישראל. אבל אל מול הענקית של אילון מאסק מתפתחת תחרות קשוחה ורצינית מצד מדינה פחות שגרתית בענף הרכב של מדינות מודרניות ומערביות כמו ישראל - סין. יצרנית הרכב הסינית BYD הושקה בחודש שעבר לראשונה בישראל וההתעניינות בעיצומה אם כי טרם החלה המכירה. במקביל גם חברת פולסטאר השבדית, המייצרת את מכוניותיה בסין, תתחיל להיכנס לשוק הישראלי כשהיא מתכוונת לערוך תחרות ראש בראש מול טסלה האיקונית. לצד אלו ישנם עוד מותגי רכב המיוצרים בסין כמו MG, AiwaysGeely שכבר נחתו בישראל וכאלו נוספים אשר עתידים להיכנס בשלבים מאוחרים יותר לשוק המקומי. מה נשתנה? מאז תחילת השנה, קצב מכירות המכוניות החשמליות בישראל ושמיוצרות בסין כמעט הכפיל את עצמו בהשוואה לשנים עברו. כאמור, תפוצת מכוניות מתוצר סין אינה רווחת במדינות מערביות בעולם ומכאן שישראל חריגה בנוף. בינואר הקרוב ייכנס לתוקפו המס על רכבים חשמליים שיביא לעלייה ממוצעת של 13 אלף שקל במחיר של כל מכונית. המס, כזכור, מגיעה על מנת לפצות את המדינה מהפסד המס על הדלק שייגרע ממנה עם ההפחתה היחסית של מכוניות מונעות בנזין. על כן, ועד שייכנס המס לתוקף בתחילת השנה, הרי שאנחנו נראה את הביקוש למכוניות חשמליות רק עולה. אז למה דווקא סין? פשוט. סין הינה מהיצרניות הגדולות של המכוניות החשמליות שגם מצליחה לעשות זאת בקצב שעומד בביקוש. היצרנים האירופאים או אלו שמיפן וקוריאה מייצרים אכן מותגים מעולים לכל הדעות, אך חסרונם טמון בקצב האספקה ובמחירים. הייצור הסיני - כמו כל דבר כמובן - זול הרבה יותר מהייצור באותן מדינות. המכשולים שמציב הממשל האמריקאי, שמהווה שוק גדול מאוד עבור יצרני המכוניות, כמו ביטול הטבות המס למכוניות שאינן תוצרת ארה"ב, מביא את היצרנים לחפש שווקים אחרים ולהיטיב עימם. ובכל זאת, גם כאשר המס ייכנס לתוקף בישראל בראשית ינואר, לא צפויה דעיכה של ממש בהזמנות, וגם דעיכה מינורית תיעלם תוך מספר חודשים כי משום שהעולם צועד לכיוון מאוד ברור של זניחת מנועי הבנזין ומעבר לאנרגיה ירקוה יותר - ייקח כמה שנים שייקח. מה היתרונות והחסרונות של הרכבים הללו? לכאורה היתרונות והחסרונות ברורים, אבל בואו נפשט אותם. קודם כל מדובר כמובן באנרגיה נקייה הרבה יותר וזיהום אוויר נמוך מזה של מכוניות הבנזין. העולם כולו נמצא במעבר לאנרגיות מתחדשות וגמילה מנפט, כך שאלו שעוברים כבר עתה למכוניות חשמליות אכן מקדימים את העתיד. ההתבססות על מקור אנרגיה עיקרי אחד - חשמל - מייתרת את התלות בתחנות הדלק והופכת את הטעינה לאפשרית כמעט בכל מקום. אבל מצד שני, מדובר עדיין בחבלי לידה וייתכן שהיתרונות טרם התגברו על החסרונות. המכוניות החשמליות עדיין לא הוכיחו במאת האחוזים כי הם מספקים מענה טוב יותר למכלול המרכיבים של המכוניות המונעות בנזין. אם נקח את טסלה למשל, עדיין נשמעות עדויות לתקלות בין אם מדובר בבלימות פתע או תקלות של הסוללות. לאלו המחפשים חוויית נהיגה ייתכן שדווקא במכוניות הבנזין הם יימצאו אותה. המחירים - מחיר המכוניות אינו זול בהכרח ממכוניות הבנזין וזה בלי קשר למס שיוטל כאמור בינואר בישראל. וכמה יעלה לכם התענוג?

אמש פרסמה שלמה מוטורוס, היבואנית הרשמית בארץ של BYD, את המחירים החדשים של שלושת הדגמים הראשונים שייכנסו לארץ. דגם ה"ATTO 3" יעלה כ-156,500 לרמת גימור "קומפורט" או כ-164,990 לרמת גימור "דיזיין". דגם ה"TANG", רכב השטח של החברה, מתומחר בכ-284 אלף שקל, ואילו דגם ה"HAN", מכונית המנהלים של החברה, מתומחר בכ-300 אלף שקל. דגם ה"ג'יאומטרי C" של Geely נמכר החל מ-139,900 שקל, דגם ה"U5" של Aiways נמכר החל מ-162,500 אלף שקל ודגם ה"EHS PHEV" של MG נושא תג מחיר של 174,370 שקל.  

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אנונימי 09/12/2022 18:01
    הגב לתגובה זו
    שלא מזכירה את עלויות האחזקה הנמוכה של הרכבים החשמליים בהעדר מנוע וגיר עם המון חלקים נעים ועוד שאר מחלות.
  • 5.
    Bond james Bond 23/10/2022 03:56
    הגב לתגובה זו
    זה יקרה יום אחד גם אצלנו. למרות הגורמים שמנסים לחבל בתהליך.
  • 4.
    מוקי 14/09/2022 18:44
    הגב לתגובה זו
    אין על המכונית של nio
  • 3.
    ל 14/09/2022 18:22
    הגב לתגובה זו
    מכונית בעלת מידות גדולות יותר מבחינת חנייה עירונית
  • 2.
    ל 14/09/2022 18:18
    הגב לתגובה זו
    טסלה והסיניות NIO ואחרות יקרות
  • 1.
    ל 14/09/2022 18:17
    הגב לתגובה זו
    תחנות טעינה שאם תהיינה לא יהיה מספיק "חשמל" והטעינה תיקח הרבה זמן,אין כבישים שיכילו כ"כ הרבה תנועה,אין כסף לקנייה והחזקה כי יש מיתון
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגMGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברג

התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG

לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.

ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח

ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח

יואב פולס |
נושאים בכתבה לובינסקי MGS5 MGS6

קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.

הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).


MGS5 - קרוסאובר חשמלי C-SUV. צילום רונן טופלברג

ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.

ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.