המכוניות הסיניות כובשות את כבישי ישראל; הנה כל מה שצריך לדעת
עם כל הכבוד לממשלת ישראל הנוכחית לנסות לצמצם את כמות כלי הרכב הפרטיים ולנייד את הציבור לתחבורה ציבורית, כרגע זה עוד לא כל כך עובד ונראה שקצב ההזמנות למכוניות פרטיות רק מתגבר. אם עד עכשיו שוק הרכב הישראלי היה די סטנדרטי והורכב מיצרניות הרכב הגדולות והמוכרות בעולם כמו טויוטה, מאזדה, מיצובישי, שברולט או פולקסווגן (רשימה חלקית לחלוטין אך מייצגת), הרי שבשנים האחרונות רואים יותר ויותר חייזרים על הכבישים בישראל. ולמה הכוונה? גם ענקית המכוניות החשמליות טסלה TESLA INC יכולה להיחשב כחייזר משום שהיא אינה ניצבת באותה השורה "הסטנדרטית" של המכוניות בישראל. אבל אל מול הענקית של אילון מאסק מתפתחת תחרות קשוחה ורצינית מצד מדינה פחות שגרתית בענף הרכב של מדינות מודרניות ומערביות כמו ישראל - סין. יצרנית הרכב הסינית BYD הושקה בחודש שעבר לראשונה בישראל וההתעניינות בעיצומה אם כי טרם החלה המכירה. במקביל גם חברת פולסטאר השבדית, המייצרת את מכוניותיה בסין, תתחיל להיכנס לשוק הישראלי כשהיא מתכוונת לערוך תחרות ראש בראש מול טסלה האיקונית. לצד אלו ישנם עוד מותגי רכב המיוצרים בסין כמו MG, Aiways, Geely שכבר נחתו בישראל וכאלו נוספים אשר עתידים להיכנס בשלבים מאוחרים יותר לשוק המקומי. מה נשתנה? מאז תחילת השנה, קצב מכירות המכוניות החשמליות בישראל ושמיוצרות בסין כמעט הכפיל את עצמו בהשוואה לשנים עברו. כאמור, תפוצת מכוניות מתוצר סין אינה רווחת במדינות מערביות בעולם ומכאן שישראל חריגה בנוף. בינואר הקרוב ייכנס לתוקפו המס על רכבים חשמליים שיביא לעלייה ממוצעת של 13 אלף שקל במחיר של כל מכונית. המס, כזכור, מגיעה על מנת לפצות את המדינה מהפסד המס על הדלק שייגרע ממנה עם ההפחתה היחסית של מכוניות מונעות בנזין. על כן, ועד שייכנס המס לתוקף בתחילת השנה, הרי שאנחנו נראה את הביקוש למכוניות חשמליות רק עולה. אז למה דווקא סין? פשוט. סין הינה מהיצרניות הגדולות של המכוניות החשמליות שגם מצליחה לעשות זאת בקצב שעומד בביקוש. היצרנים האירופאים או אלו שמיפן וקוריאה מייצרים אכן מותגים מעולים לכל הדעות, אך חסרונם טמון בקצב האספקה ובמחירים. הייצור הסיני - כמו כל דבר כמובן - זול הרבה יותר מהייצור באותן מדינות. המכשולים שמציב הממשל האמריקאי, שמהווה שוק גדול מאוד עבור יצרני המכוניות, כמו ביטול הטבות המס למכוניות שאינן תוצרת ארה"ב, מביא את היצרנים לחפש שווקים אחרים ולהיטיב עימם. ובכל זאת, גם כאשר המס ייכנס לתוקף בישראל בראשית ינואר, לא צפויה דעיכה של ממש בהזמנות, וגם דעיכה מינורית תיעלם תוך מספר חודשים כי משום שהעולם צועד לכיוון מאוד ברור של זניחת מנועי הבנזין ומעבר לאנרגיה ירקוה יותר - ייקח כמה שנים שייקח. מה היתרונות והחסרונות של הרכבים הללו? לכאורה היתרונות והחסרונות ברורים, אבל בואו נפשט אותם. קודם כל מדובר כמובן באנרגיה נקייה הרבה יותר וזיהום אוויר נמוך מזה של מכוניות הבנזין. העולם כולו נמצא במעבר לאנרגיות מתחדשות וגמילה מנפט, כך שאלו שעוברים כבר עתה למכוניות חשמליות אכן מקדימים את העתיד. ההתבססות על מקור אנרגיה עיקרי אחד - חשמל - מייתרת את התלות בתחנות הדלק והופכת את הטעינה לאפשרית כמעט בכל מקום. אבל מצד שני, מדובר עדיין בחבלי לידה וייתכן שהיתרונות טרם התגברו על החסרונות. המכוניות החשמליות עדיין לא הוכיחו במאת האחוזים כי הם מספקים מענה טוב יותר למכלול המרכיבים של המכוניות המונעות בנזין. אם נקח את טסלה למשל, עדיין נשמעות עדויות לתקלות בין אם מדובר בבלימות פתע או תקלות של הסוללות. לאלו המחפשים חוויית נהיגה ייתכן שדווקא במכוניות הבנזין הם יימצאו אותה. המחירים - מחיר המכוניות אינו זול בהכרח ממכוניות הבנזין וזה בלי קשר למס שיוטל כאמור בינואר בישראל. וכמה יעלה לכם התענוג?
אמש פרסמה שלמה מוטורוס, היבואנית הרשמית בארץ של BYD, את המחירים החדשים של שלושת הדגמים הראשונים שייכנסו לארץ. דגם ה"ATTO 3" יעלה כ-156,500 לרמת גימור "קומפורט" או כ-164,990 לרמת גימור "דיזיין". דגם ה"TANG", רכב השטח של החברה, מתומחר בכ-284 אלף שקל, ואילו דגם ה"HAN", מכונית המנהלים של החברה, מתומחר בכ-300 אלף שקל. דגם ה"ג'יאומטרי C" של Geely נמכר החל מ-139,900 שקל, דגם ה"U5" של Aiways נמכר החל מ-162,500 אלף שקל ודגם ה"EHS PHEV" של MG נושא תג מחיר של 174,370 שקל.
- 6.אנונימי 09/12/2022 18:01הגב לתגובה זושלא מזכירה את עלויות האחזקה הנמוכה של הרכבים החשמליים בהעדר מנוע וגיר עם המון חלקים נעים ועוד שאר מחלות.
- 5.Bond james Bond 23/10/2022 03:56הגב לתגובה זוזה יקרה יום אחד גם אצלנו. למרות הגורמים שמנסים לחבל בתהליך.
- 4.מוקי 14/09/2022 18:44הגב לתגובה זואין על המכונית של nio
- 3.ל 14/09/2022 18:22הגב לתגובה זומכונית בעלת מידות גדולות יותר מבחינת חנייה עירונית
- 2.ל 14/09/2022 18:18הגב לתגובה זוטסלה והסיניות NIO ואחרות יקרות
- 1.ל 14/09/2022 18:17הגב לתגובה זותחנות טעינה שאם תהיינה לא יהיה מספיק "חשמל" והטעינה תיקח הרבה זמן,אין כבישים שיכילו כ"כ הרבה תנועה,אין כסף לקנייה והחזקה כי יש מיתון

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
