וול סטריט
צילום: iStock

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - עונת הדוחות מתחילה

המדדים בשפל, מה התשואה שמגלם ה-S&P500, האם עדיין אגרות החוב עדיפות על מניות והאם הנאסד"ק יירד מ-10,000 נקודות? 
עומר רוסו | (12)

בשבוע החולף הקוטביות חגגה בוול סטריט - מדד הדאו ג'ונס עלה ב-1.15%, בעוד שהנאסדק ירד ב-3% והשלים ירידה של 34% מתחילת השנה. זה התבטא גם בעליות של 3% ביום חמישי ומנגד - ירידות של 3% ביום שישי. אף אחד לא יודע באמת להסביר איך זה שהמדדים עולים כאשר מתפרסם כי האינפלציה מעל הצפי. לכאורה, זה אמור להביא לירידות כי הסיכוי להעלאת ריבית משמעותית עולה, אך אחרי פתיחה שלילית ביום חמישי על רקע הדיווח וירידה של כ-3% במדדים, השוק נסגר בפלוס 3%. 

זה אומר אגב, שיש עדיין משחקים יומיים והם מאוד משמעותיים. אנשים מרוויחים בתוך יומי, אך זהירות - יש גם הפסדים גדולים. בשישי כאומר המגמה החיובית התהפכה והמדדים ירדו ב-3%, נאסד"ק רחוק רק 3% מהשער הפסיכולוגי והטכני של 10,000 נקודות. סיכוי טוב שבקרוב המדד יהיה בחמש ספרות בלבד וזה רק מהסיבה שאם כבר הגענו כלך הדרך מ-16,000 ל-10,300 נקודות, אז דווקא עכשיו לעצור?  

ועדיין - מניות זה המשחק בטווח הארוך. הירידות הופכות את שוק המניות לאטרקטיבי יותר ויש לנו גם בדיקה מעניינת - המכפיל העתידי של ה-S&P500 הוא 17.39, נמוך מהממוצע ב-5 שנים האחרונות. לכאורה אטרקטיבי, אבל צריך לזכור - מכפיל של 17.39 מבטא תשואה (ההופכי למכפיל הרווח של כ-6%). בשעה שאגרות החוב מספקות ל-10 שנים 4% ולשנתיים קרוב ל-4.5% זה לא ממש אטרקטיבי, במיוחד לאור החששות מירידה בצמיחה. ירידה בצמיחה, משמע ירידה בגידול בהכנסות ובקצב הרווחים, עלולה להיות אפילו חזקה כל כך עד כדי שתהיה ירידה ברווחים ובהכנסות. לא בכל השוק, אבל בסקטורים מסוימים זה יקרה. ואז לא רק שהמניות לא יספקו 6% בשנה על פי המכפיל העתידי, אלא שהירידה ברווחים תגרום לעלייה במכפיל ובהתאמה לירידה בתשואה. 

התרחיש הזה מציאותי וזה מצדיק את הנהירה של משקיעים בשבועות האחרונים לאגרות חוב. הצגנו את הדילמה בין מניות לאג"ח, כאן - מה עדיף: אג"ח בתשואה של 4% או מניית אפל? והשאלה הזו עדיין "בועטת". וכאן תוכלו לקרוא על מכפיל הרווח של ה-S&P500 ביחס לעבר ומה המשמעות שלו?

 

כך או אחרת, מדד הפחד, עלה השבוע ב-2%. לא עלייה דרמטית וזאת למרות התנודתיות והירידות בשישי. אז אולי עדיין לא ממש מפחדים, ואולי גם לא ממש יפחדו, אולי דווקא הכיוון חיובי? מדד הפחד לא מעיד על קטסטרופה, אבל זה סוג של "פיחות זוחל", המדדים כל שבוע נופלים בעוד כמה אחוזים בודדים, זה כאילו לא ביג דיל, אבל הירידה הזו מצטברת למספרים גדולים. 

 

האינפלציה שוב עולה

האינפלציה שוב עלתה מעל הצפי, אך היא בירידה (אמנם קלה) כבר 4 חודשים ברציפות. הגעתה מעל צפי האנליסטים הקפיצה את תשואות האג״ח המתמחרים את עליות הריבית. החוזים על הריבית מתמחרים כבר ריבית של 4.8% במרץ הקרוב - והאג״ח מדביק פערים.

התשואה לשנתיים באג"ח הממשלתי זינקה ב-0.1845% וכעת עומדת על 4.5%, התשואה הגבוהה ביותר מאז 2007. התשואה לעשור לראשונה מאז 2008 סגרה מעל רף ה-4% והלחיצה את שווקי המניות. היא זינקה ב-0.137% אל 4.022%.

קיראו עוד ב"גלובל"

אירועי מאקרו בולטים השבוע - מלבד חברי פד שנואמים השבוע כהרגלם, אין אירוע מאקרו משמעותי שצפוי להשפיע על השווקים. כך שלקונים ומוכרים ולשוק עצמו יש את ״החופשיות״ לנוע ללא הפרעה של גורמים חיצוניים בדמות נתוני מאקרו.

אך חופשיות מלאה לא תהיה בשוק השבוע, בעיקר בשל הדוחות הכספיים - עונת הדוחות מתחילה, והשבוע הוא שבוע ההכנה לדוחות של הביגטק אפל מייקרוסופט  וגוגל. אך גם השבוע תדווחנה חברות מהותיות לרבות טסלה ונטפליקס.

הדוחות של טסלה במוקד

טסלה תהיה במוקד השבוע. מנייתה צונחת בשבועות האחרונים, והמשקיעים טוענים שאלון מאסק מבזבז אנרגיות-משאבים וכוחות מול טוויטר, וחוששים ש"המאהבת" החדשה תגזול את תשומת הלב מטסלה. זה מתבטא במחיר (ירידה של שליש בחודש):

 

האנליסטים מצפים כי טסלה תציג בדוח שיפורסם ביום רביעי רווח למניה של 1.01 דולר, המשקף צמיחה של 63% בהשוואה לרבעון המקביל, ההכנסות צפויות לגדול ב-60% ל-22 מיליארד דולר. טסלה נסחרת בשווי של 700 מיליארד דולר ובמכפיל עתידי של 37. היא מוגדרת כחברת צמיחה, אפילו צמיחה מואצת ולכן המכפיל היחסית גבוה. המשקיעים יבחנו בעיקר את התחזיות קדימה ואת האמירות של אלון מאסק לגבי ההמשך. התחזיות כרגע מאוד מאתגרות ומסוכנות. טסלה על פי התחזיות צפויה למכור השנה ב-84 מיליארד דולר ובשנה הבאה ב-121 מיליארד דולר, גידול של קרוב ל-50% בשנה.  

במספרים הנוכחיים של מיליארדים רבים זו משימה לא פשוטה. בשורה התחתונה צפויה החברה להרוויח השנה 4.1 דולר למניה ובשנה הבאה 5.9 דולר למניה שזה סביב 20 מיליארד דולר.  אתם מכירים הרבה עסקים שמוכרים ב-121 מיליארד ומרוויחים 20 מיליארד דולר? נדיר מאוד, ולמעשה לא קיים בתחום הרכבים. אלו שיעורי רווחיות של הייטק ולא רכבים וזה בדיוק מה שמאסק  אומר וטוען כבר שנים לגבי טסלה - זאת לא חברת רכבים זה אוסף של יכולות טכנולוגיות בתחום האנרגיה חשמלית והרכבים האוטונומיים שמייצר קבוצה טכנולוגית גדולה. 

גם נטפליקס תפרסם השבוע - ביום שלישי אחרי המסחר. נטפליקס איבדה את הצמיחה בשנה האחרונה והיא תרצה לחזור לצמוח דרך המודל החדש שלה - מודל הפרסומות שזה בעצם שילוב של מנוי בתשלום לצד הכנסות מפרסומות.  האנליסטים אמביוולנטים לגבי המודל הזה, אבל הרוב אופטטימים. 

וביחס לרבעון השלישי - כאן צפויות תוצאות טרם השינוי במודל כמובן (שייקח כמה רבעונים עד שיתבטא בדוחות הכספיים). האנליסטים צופים רווח למניה של 2.17 דולר ברבעון השלישי המשקף קיטון של 32% ברווח בהשוואה לרבעון המקביל. ההכנסות צפויות לרשום עלייה של 5% ל-7.84 מיליארד דולר.  

ביום שני -  THE CHARLES SCHWAB BANK OF AMERICA CORPORATION (P LOCKHEED MARTIN CORP

ביום שלישי -  GOLDMAN SACHS JOHNSON & JOHNSON NETFLIX UNITED AIRLINES INTERACTIVE BROKERS

ביום רביעי -  ASML HLD NV ORD SHS PROCTER & GAMBLE ALLY FINANCIAL INC TESLA INC INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES ALCOA

ביום חמישי -  AT&T INC AMERICAN AIRLINES NOKIA CORP SNAP INC

ביום שישי -  VERIZON AMERICAN EXPRESS

עונת הדוחות החשובה ביותר של השנים האחרונות?

תוצאות הרבעון השלישי של השנה כבר תשקפנה במלואן סביבה מאקרו-כלכלית מאתגרת של ריבית גבוהה יחסית למה שהחברות הורגלו אליו בעשור האחרון, בנוסף, מחירי הסחורות, כולל מחיר הנפט ועלויות השילוח שירדו במהלך ה-3 חודשים הקרובים, ישתקפו בדוחות גם כן. זוהי כנראה עונת הדוחות החשובה ביותר זה שנים. עכשיו כבר אי אפשר להגיד על חברות שתדווחנה על תוצאות טובות שמעל הצפי וצמיחה גבוהה - ״חכו, הרע עוד לפניכן״, כי הרע כבר לגמרי כאן. הוא התרחש ב-3 חודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    תיקון - שיעור ריווחיות של במוו גבובה יותר (ל"ת)
    גיל1 17/10/2022 09:53
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ירון 17/10/2022 09:19
    הגב לתגובה זו
    גם בישראל גם בארצות הברית, הירידות רק החלו.
  • 7.
    מה להבין? 17/10/2022 08:48
    הגב לתגובה זו
    יותר סימני שאלה מאשר אמירות פרגמטיות
  • 6.
    ברור עליות ומחיקת השורטיסם (ל"ת)
    מני 17/10/2022 04:28
    הגב לתגובה זו
  • למני המנומנם 17/10/2022 11:39
    הגב לתגובה זו
    לא שם לב שהגמדון באזור.
  • 5.
    בשורט טיפש מופסד14 שנה צריך15 אחוז לאיזון (ל"ת)
    אלי כהן 17/10/2022 04:27
    הגב לתגובה זו
  • לאלי 17/10/2022 11:42
    הגב לתגובה זו
    ה 14 הפסדתי כעשרה מליון שקלס...למזלי..ספרתי היום את מה שנישאר לי וגיליתי לתמהוני שיש לי עוד 880 מליון שקלס כפרה עלי
  • 4.
    כמו שאמרתי עליות בנה חוזים ירוקים (ל"ת)
    צרפתי 17/10/2022 04:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ישחטו השורטיסטים הטיפשים. עליות (ל"ת)
    מוטי 17/10/2022 04:24
    הגב לתגובה זו
  • שורטיסט טיפש 17/10/2022 14:39
    הגב לתגובה זו
    ייקח לי להפסיד את כל המליונים שהירווחתי ב20 שנים אחרונים לצורך העניין?
  • 2.
    שלי 16/10/2022 22:01
    הגב לתגובה זו
    נסדק 10000 מדד 35 1800
  • 1.
    עע 16/10/2022 21:40
    הגב לתגובה זו
    הקריסה האחרונה תראה קטנה ושולית
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.