אפל
צילום: Drew Angerer - Getty Images

הריחוק מסין יוצא לפועל; אפל מתחילה לייצר את האייפון 14 החדש בהודו

החברה כבר ייצרה בעבר חלק ממוצריה בהודו אך לא בהיקף משמעותי וגם לא את מוצרי הדגל החדשים שלה. עד כמה החברה תעזוב את התלות בייצור הסיני?
מתן קובי | (4)

ענקית הטכנולוגיה  APPLE כבר מזמן מבינה שהיא תלויה יותר מדי בייצור הסיני, דבר המגביל עליה מאוד - הממשל לא ידידותי, סגרי הקורונה לא מפסיקים ואי אפשר לדעת מה יקרה במצב בו תהיה הסלמה עם האמריקאים. בשבוע שעבר דווח כי החברה מתכננת להעביר חלק מסוים מהייצור של המוצרים שלה להודו. החברה הודיעה כי היא רוצה להוציא 25% מהמוצרים שלה מייצור בסין עד 2025, כך נטען לפי ג'יי פי מורגן, אשר צופים נתון של 5% עוד השנה. היום החברה הודיעה כי התוכנית אכן יוצאת לפועל והודו, אשר עד עכשיו ייצרה בעיקר מכשירים ישנים של החברה, תתחיל לייצר את סדרת האייפון 14 החדשה.

בהודעת החברה נמסר: "סדרת אייפון 14 החדשה מציגה טכנולוגיה פורצת דרך בנוסף ליכולות בטיחות חשובות. אנחנו מתרגשים לייצר את  הסדרה בהודו". החברה תמכור את האייפונים גם בהודו וגם תייצא אותם לשאר העולם, כאשר אזרחי הודו יוכלו להתחיל לרכוש את האייפונים בהודו כבר בימים הקרובים.

הצפי לתחילת ייצוא של אייפונים מהודו עמד עד לא מזמן על מספר חודשים אך אפל הצליחה להתגבר על המכשולים הרבים, כולל שרשראות האספקה, והצליחה להגיע למצב הרצוי בכמה שבועות בודדים. על פי הדיווחים הראשונים החברה עבדה עם היצרן שלה - Foxconn, במטרה להגיע להרכבה של האייפונים בהודו כחודשיים לאחר תחילת ההפצה העולמית, מה שהיה אומר שהייצור היה מתחיל רק בתחילת נובמבר.

אפל התחילה לייצר אייפונים עוד ב-2017, עם דגמי ה-SE, ונראה כי  החברה מאמינה ביכולות הייצור של המדינה ומעדיפה בהרבה את הנגישות של הממשל ההודי למערב, לעומת הממשל הקומוניסטי בסין. הבחירה של אפל בהודו, הגיעה ככל הנראה הודות לראש הממשלה מודי, אשר כבר מאז שנכנס לתפקידו בשנת 2014 דחף להגדלת הייצור במדינה. החברה החלה לפתוח חנויות במדינה רק לפני כשנתיים ועד שנה שעברה היא שלטה ב-3.8% בלבד משוק הסמארטפונים, כאשר מרבית הצרכנים פנו לאופציות יותר זולות כמו של חברת שיאומי הסינית.

ג'ף פו, אנליסט מחברת Haitong, אמר כי "הודו היא יעד ייצור אטרקטיבי כעת הודות לכוח העבודה הזול שהיא מספקת בנוסף לכך שאפל מחפשת להתרחק מסיכונים גיאופוליטים. בכדי להפוך את הודו לאתר ייצור מרכזי בעולם, אפל תעזור למדינה להאיץ את קצב הייצור שלה". בחודש יוני הציגה ממשלת הודו תוכנית בסך של יותר מ-6.5 מיליארד דולר לתמרוץ חברות בינלאומיות ומקומיות להגדיל את היקף הייצור של מוצרים אלקטרונים במדינה.

החברה כאמור מנסה כבר זמן מה להתרחק מהתלות הסינית בגלל שלל סיבות. לסין, משבר עם החברות הסיניות עצמן, כאשר הרגולטורים מכבידים על החברות הסיניות באמצעות רגולציות נוקשות שפוגעות בהן. שנית, יש כמובן את  המשבר עם טיוואן - סין טוענת שטיוואן היא חלק מהשטח שלה, מה שעלול להסלים לפלישה של סין ליטוואן. אחד האירועים שהחריפו את היחסים בין שתי המדינות בחודשים האחרונים במיוחד היה ביקורה של ננסי פלוסי בטיוואן, אשר לאחריו התחילה סין לבצע תרגילים צבאיים אל מול חופי טיוואן. בנוסף לכל, לסין יש גם משבר עם ארה״ב, אשר יכול להגביל מאוד את אפל במקרה ויחריף. אם כל זה לא מספיק, מדיניות ה-״אפס קורונה״ ממשיכה לפגוע בכלכלה, עם נתוני קמעונאות חלשים, ביקושים בדעיכה וגם תמ״ג מתחת לצפי.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ביבי 27/09/2022 18:37
    הגב לתגובה זו
    זהטוב זה טוב
  • 2.
    טוב מאוד 27/09/2022 09:26
    הגב לתגובה זו
    החארות האלה צריכים ללמוד לקח, לקחו את כל מאות המיליארדים שקיבלו מהמערב והשקיעו בייצור נשק , טילים ושלל פצצות ותחמושת, מדינה מסוכנת מאוד, להתרחק מהם כמה שאפשר...
  • 1.
    מיוצר בסין, מיוצר בהודו, מה מיוצר בארצות הברית? (ל"ת)
    8 26/09/2022 21:41
    הגב לתגובה זו
  • כסף…והרבה (ל"ת)
    27/09/2022 09:45
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.