הנשיא ביידן
צילום: דיוויד לינמן

ביידן עוזר לסטודנטים; ביטול חובות עד 10 אלף ד'; מי מפסיד מהמהלך?

ביידן מכריז על ביטול חובות של עד 10,000 דולר מהלוואות שלקחו הסטודנטים לצורכי הלימודים וגם מקפיא ל-4 חודשים הקרובים את החזר ההלוואות של הסטודנטים - נשמע טוב לסטודנטים, אך יש גם מפסידים
עומר רוסו | (4)

הנשיא ג'ו ביידן הודיע על תוכנית ״הלוואות הסטודנטים״ שלו, שמטרתה היא לבטל חוב לסטודנטים עד 10,000 דולר עבור כל לווה עם תקרת הכנסה של 125 אלף דולר בשנה. בנוסף, וויתור על חוב של 20 אלף דולר למקבלי מענק ה-״פל״ שמיועד לסטודנטים קשיי יום. כמו כן, הוא מאריך את השעיית תשלומי החוב בפעם החמישית לסטודנטים. המהלך כמובן מגיע בעיתוי מושלם רגע לפני בחירות האמצע בארצות הברית.

למהלך יש מפסידים ומנצחים 

בצד המנצחים יש לנו את הסטודנטים בארצות הברית שמקבלים עוד דחייה להלוואה שהם לקחו בעבור הלימודים שלהם, הודעה שבוודאי תעזור להם. בנוסף יש את את הסטודנטים בעלי ההכנסה הנמוכה (רובם) שיקבלו פריבילגיה לבטל את החוב. ״עם הכסף הזה, יוכלו להמשיך לרכוש את מניות ה-״מם״, התלוצצו אנשים ברשתות החברתיות.

בצד המפסידים יש לנו את כלכלת ארצות הברית, שעם מהלך כזה בוודאי הולכת כנגד המדיניות שהפד נוקט בה לצמצום הכסף המסתובב במשק ארה״ב. איך בדיוק הקפאת החזר הלוואות וביטול חובות לסטודנטים, יעזור לעצירת הביקושים במשקי ארצות הברית? כנראה שבמקרה הזה, ביידן ״לא עושה הכל בכדי להוריד את האינפלציה״

עוד מהמפסידים, חברות נותני ההלוואות לסטודנטים - ״Nelnet NELNET INC ״ ו-Navient NAVIENT CORPORATION הן שני ספקי הלוואות לסטודנטים הנסחרים בבורסה האמריקאית, בשבועות האחרונים על רקע השמועות של הכרזת ההחלטה של ביידן, ירדה נל-נט ב-10%.

אד גרושנס, אנליסט מ-Compass Point Research, כתב בהערת מחקר על החברות כי הוא צופה שההפסקה בתשלומי הלוואות הסטודנטים תימשך עד סוף שנת 2022, ונתון זה יהיה גרוע עבור חברות ההלוואות הללו. גרושנס אמר כי נל-נט דיווחה בדוח האחרון שהיא מספקת הלוואות ל-15.4 מיליון לווים סטודנטים. הוא ציין כי החברה אמרה שוויתור על  10,000 דולר יקטין את מספר הלווים הצריכים להחזיר את ההלוואה ל-4.3 מיליון.

נלנט אמרה בדוח כי "צפוי שינוי מסויים בכמות התשלום מראש, ודחייה בשיעורי התשלום מראש עלולות להשפיע לרעה באופן מהותי על ההכנסות, תזרימי המזומנים, הרווחיות והתחזית העסקית שלנו".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יגאל 25/08/2022 09:01
    הגב לתגובה זו
    האם האוצר האמריקאי יממן את החזר החוב?
  • 3.
    8 25/08/2022 06:32
    הגב לתגובה זו
    העניים לומדים בחינם. מי מממן? מעמד הביניים. בסוף מעמד הביניים יימחק. יהיו או עשירים או עניים.
  • 2.
    מנשה קליימט 25/08/2022 01:09
    הגב לתגובה זו
    הכסף לא מגיע לסטודנטים - הוא הרי כבר הגיע למוסדות עבור מוצר לקוי שלא משתלם. רק במקום שמי שרכש את המוצר במחיר מופקע ישלם את המחיר - הציבור משלם את המחיר המופקע עבור מוצר גרוע. איך אתם כותבים כאלה כותרות שקריות, איך? כאילו לא ברור לכם מאיפה מגיע הכסף ולאן הוא הולך..
  • 1.
    כמו פתיחת הגבולות כך ביטול החובות הכל כדי להביא מצביעים (ל"ת)
    פוליטיקה גזלנית 24/08/2022 22:40
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.