ספינה יבוא יצוא סחורות
צילום: Getty images Israel

הבנק השוויצרי לומברד אודייר: "אנו נותרים במשקל יתר על סחורות"

"המצב בשווקים לצד רמות המלאי הנמוכות הופכים אותנו ליותר חיוביים על נפט, זהב ונחושת" כך מעריכים בבנק השוויצרי

נתן טגי |

לומברד אודייר, הבנק השוויצרי המתמחה בבנקאות פרטית וניהול הון, אופטימי לגבי עתידו של שוק הסחורות.סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של לומברד אודייר פרסם תחזית למחירי הסחורות על רקע המצב בשווקים: "אפילו לאחר הנפילות האחרונות, מחירי הסחורות, לפי מדד הסחורות של S&P עדיין נמצאים 22% מעל המחירים באותו זמן בשנה שעברה. מאז פרוץ המלחמה באוקראינה השקענו בסל רחב של סחורות כולל באנרגיה, מתכות תעשייתיות וזהב. אנו נותרים בפוזיציה של משקל יתר ככלי גידור נגד אינפלציה וסיכונים גיאו-פוליטיים, כולל הסיכון של מהלך נקמה רוסי כנגד הצעדים החדשים שהמערב מוביל ולעלייה במחירי הנפט כתוצאה מכך."

מונייה מוסיף, "מתכות תעשייתיות נהנות מגורמי צמיחה מבניים למרות מחזוריות הצמיחה המדאיגה: פרויקטי תשתית וייצור סוללות בעקבות המעבר לאנרגיות ירוקות. שווקים הדוקים וממוקדי אספקה לצד רמות מלאי נמוכות שהופכות אותנו ליותר חיוביים על נפט, זהב ונחושת במהלך השנה הזו, אפילו יותר מתחזיות הקונצנזוס. כמובן שמחירי הסחורות תמיד נפלו בתקופות של הרעה במצב הכלכלי, ואם הסבירות למיתון חמור בארה"ב תעלה – ואנו חושבים שזה סיכון בהסתברות של 30% - אנו נבצע הערכה מחדש של הפוזיציה שלנו."

מפת התרחישים של לומברד אודייר

בתרחיש הבסיס של מיתון עדין שבו תהיה פגיעה מתמשכת באספקה בשווקי האנרגיה מעריך מונייה את מחיר הנפט ב-120 דולר לחבית בעקבות ההורדה של 2 מיליון חביות ליום באספקה מרוסיה ומענה חלקי מצד יצרניות הנפט האחרות. במצב כזה הנחושת צפויה לעמוד על 10,000 דולר לטון  כשהביקוש הסיני עולה והאיחוד האירופי אף הוא מעלה ביקוש. הזהב בתרחיש הזה עומד על 1900 דולר לאונקיה.

 

בתרחיש של מיתון עדין והפסקת אש או סיום המלחמה באוקראינה לומברד אודייר חיוביים בעיקר על נחושת לה הם צופים מחיר של מעל 11 אלף דולר לטון כשחבית נפט ואונקיה של זהב עומדים על 100 דולר ו-1800 דולר, בהתאמה.

 

בתרחיש שבו יש מיתון עדין והמלחמה באוקראינה מחריפה, יחד עם סנקציות חריפות על רוסיה הנפט צפוי לעלות ל-150 דולר לחבית ומשם לרדת ל-70 דולר לחבית, לפי מונייה. בעקבות ירידה של 4-5 מיליון חביות ביום באספקה של רוסיה לשוק העולמי ומנגד לאחר מכן ירידה בביקוש בעקבות ההאטה הגלובלית. הנחושת בתרחיש כזה תעמוד על 7000 דולר לטון ובריחת המשקיעים לזהב צפויה להקפיצו למעל 2000 דולר לאונקיה.  

 

בתרחיש של מיתון חמור בעקבות צעדים חריפים של הפד התחזית של לומברד אודייר לכל סל הסחורות היא שלילית יותר כשהנפט צפוי לעמוד על מתחת ל-100 דולר לחבית בעקבות ירידה בביקוש, הנחושת על 7000 דולרים והזהב יעמוד על מתחת ל-1700 דולר לאונקיה ובהמשך מצבו צפוי להשתפר ולעבור להמלצת משקל יתר.

לומברד אודייר הינה קבוצת בנקאות שוויצרית פרטית ועצמאית הנמצאת בבעלות שבעה שותפים המנהלים אותו. הבנק הוקם לפני 225 שנים, והוא בעל היסטוריה ארוכה של חדשנות ומומחיות בניהול עושר והשקעות. הבנק מנהל כיום 381 מיליארד דולרים.  הבנק נחשב לאחד מהגופים הפיננסיים המובילים בתחום הקיימות, והמודלים הכלכליים שלו תואמים באופן מלא ליעדי הפיתוח בר הקיימא של האו"ם. לבנק 28 נציגויות בעולם ב-23 מדינות, ולו כ-2,500 עובדים.  

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.