ספינה יבוא יצוא סחורות
צילום: Getty images Israel

הבנק השוויצרי לומברד אודייר: "אנו נותרים במשקל יתר על סחורות"

"המצב בשווקים לצד רמות המלאי הנמוכות הופכים אותנו ליותר חיוביים על נפט, זהב ונחושת" כך מעריכים בבנק השוויצרי

נתן טגי |

לומברד אודייר, הבנק השוויצרי המתמחה בבנקאות פרטית וניהול הון, אופטימי לגבי עתידו של שוק הסחורות.סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של לומברד אודייר פרסם תחזית למחירי הסחורות על רקע המצב בשווקים: "אפילו לאחר הנפילות האחרונות, מחירי הסחורות, לפי מדד הסחורות של S&P עדיין נמצאים 22% מעל המחירים באותו זמן בשנה שעברה. מאז פרוץ המלחמה באוקראינה השקענו בסל רחב של סחורות כולל באנרגיה, מתכות תעשייתיות וזהב. אנו נותרים בפוזיציה של משקל יתר ככלי גידור נגד אינפלציה וסיכונים גיאו-פוליטיים, כולל הסיכון של מהלך נקמה רוסי כנגד הצעדים החדשים שהמערב מוביל ולעלייה במחירי הנפט כתוצאה מכך."

מונייה מוסיף, "מתכות תעשייתיות נהנות מגורמי צמיחה מבניים למרות מחזוריות הצמיחה המדאיגה: פרויקטי תשתית וייצור סוללות בעקבות המעבר לאנרגיות ירוקות. שווקים הדוקים וממוקדי אספקה לצד רמות מלאי נמוכות שהופכות אותנו ליותר חיוביים על נפט, זהב ונחושת במהלך השנה הזו, אפילו יותר מתחזיות הקונצנזוס. כמובן שמחירי הסחורות תמיד נפלו בתקופות של הרעה במצב הכלכלי, ואם הסבירות למיתון חמור בארה"ב תעלה – ואנו חושבים שזה סיכון בהסתברות של 30% - אנו נבצע הערכה מחדש של הפוזיציה שלנו."

מפת התרחישים של לומברד אודייר

בתרחיש הבסיס של מיתון עדין שבו תהיה פגיעה מתמשכת באספקה בשווקי האנרגיה מעריך מונייה את מחיר הנפט ב-120 דולר לחבית בעקבות ההורדה של 2 מיליון חביות ליום באספקה מרוסיה ומענה חלקי מצד יצרניות הנפט האחרות. במצב כזה הנחושת צפויה לעמוד על 10,000 דולר לטון  כשהביקוש הסיני עולה והאיחוד האירופי אף הוא מעלה ביקוש. הזהב בתרחיש הזה עומד על 1900 דולר לאונקיה.

 

בתרחיש של מיתון עדין והפסקת אש או סיום המלחמה באוקראינה לומברד אודייר חיוביים בעיקר על נחושת לה הם צופים מחיר של מעל 11 אלף דולר לטון כשחבית נפט ואונקיה של זהב עומדים על 100 דולר ו-1800 דולר, בהתאמה.

 

בתרחיש שבו יש מיתון עדין והמלחמה באוקראינה מחריפה, יחד עם סנקציות חריפות על רוסיה הנפט צפוי לעלות ל-150 דולר לחבית ומשם לרדת ל-70 דולר לחבית, לפי מונייה. בעקבות ירידה של 4-5 מיליון חביות ביום באספקה של רוסיה לשוק העולמי ומנגד לאחר מכן ירידה בביקוש בעקבות ההאטה הגלובלית. הנחושת בתרחיש כזה תעמוד על 7000 דולר לטון ובריחת המשקיעים לזהב צפויה להקפיצו למעל 2000 דולר לאונקיה.  

 

בתרחיש של מיתון חמור בעקבות צעדים חריפים של הפד התחזית של לומברד אודייר לכל סל הסחורות היא שלילית יותר כשהנפט צפוי לעמוד על מתחת ל-100 דולר לחבית בעקבות ירידה בביקוש, הנחושת על 7000 דולרים והזהב יעמוד על מתחת ל-1700 דולר לאונקיה ובהמשך מצבו צפוי להשתפר ולעבור להמלצת משקל יתר.

לומברד אודייר הינה קבוצת בנקאות שוויצרית פרטית ועצמאית הנמצאת בבעלות שבעה שותפים המנהלים אותו. הבנק הוקם לפני 225 שנים, והוא בעל היסטוריה ארוכה של חדשנות ומומחיות בניהול עושר והשקעות. הבנק מנהל כיום 381 מיליארד דולרים.  הבנק נחשב לאחד מהגופים הפיננסיים המובילים בתחום הקיימות, והמודלים הכלכליים שלו תואמים באופן מלא ליעדי הפיתוח בר הקיימא של האו"ם. לבנק 28 נציגויות בעולם ב-23 מדינות, ולו כ-2,500 עובדים.  

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.